העסק שלך נפגע בסופה? הנה טיפים כיצד לתבוע פיצוי מחברת הביטוח

עו"ד ערן יעקובוביץ' מסביר לגולשי Bizportal כיצד להתמודד מול חברות הביטוח והרשויות בהליך של תביעת נזיקין בגין נזקי הסופה
אבי שאולי |
נושאים בכתבה נזקי סופה

הסופה שככה וכעת ניתן לאמוד את הנזקים ולנסות לקבל פיצוי עבור נזק שנגרם לרכוש. עו"ד ערן יעקובוביץ', מומחה לדיני ביטוח ונזיקין ממשרד צבי יעקובוביץ' מספק לגולשי Bizportal טיפים לבעלי עסק שנפגע בגשם. העצות תקפות, בין אם קיימת חברת ביטוח המבטחת את הרכוש בפוליסת עסק ואף אם אין, והמבוטח נאלץ להגיש תביעה כנגד הרשות המקומית.

מה קורה אם נזקי סופה אינם מכוסים בפוליסת העסק?

עו"ד יעקובוביץ': "בהתאם לתנאי הפוליסה התקנית שנקבעה ע"י המפקח על הביטוח, הרי שנזקי סערה לרבות גשם, שלג וברד שבאו בשעת סערה מכוסים, ועל חברת הביטוח לפצות את מבוטחיה עבור הנזקים כאמור. חרף האמור, חשוב לזכור, כי חדירת מים מבעד לקירות או מבעד לתקרה וספיגתם בהם בין בשעת סערה ובין שלא אינם מכוסים. באותו אופן לא מכוסים גם נזקים שנגרמו לגדרות ולשערים".

האם העסק שלי מכוסה בגין נזקי סערה וסופה?

עו"ד ערן יעקובוביץ': "בניגוד לפוליסת הדירה התקנית, שכוללת כיסוי ביטוחי בגין נזקי סערה, סופה גשם ושלג, פוליסת העסק אינה מכסה סיכונים אלו באופן אוטומאטי אלא, רק במקרה בו המבוטח רכש הרחבה מיוחדת לכך. משכך, מוטב לבעלי עסקים לדאוג כי פוליסת העסק אכן כלולה הרחבה זו. מעבר לכך, במקרים בהם חלק מהדירה משמש לעסק, פוליסת ביטוח דירה תקנית מחריגה כיסוי לנזק ליחידת העסק בדירה. לאור הסיכון הרב הכרוך בנזק לבית העסק מומלץ להתייעץ ביועץ ביטוח ו/או עורך דין בנוגע לרוחב יריעת הביטוח הנרכשת".

עץ ברחוב נפל והוטרינה נשברה, אך אין לי פוליסת ביטוח. כיצד אתבע את הרשות המקומית?

עו"ד ערן יעקובוביץ': "קיים משקל רב להצגת הוכחות בדבר קיומו של המפגע. לכן, במידה ויש עדים לתאונה, יש לקחת את פרטיהם. כמו כן, יש לנסות ולתעד את המפגע בזמן הקרוב ביותר לאירוע - הן את הנזק שנגרם והן את מקום ההתרחשות בעניין זה יודגש כי צילום המפגע עצמו בלבד אין בו די, יש להקפיד לצלם את זירת ההתרחשות כולה על מנת להוכיח כי לפני המפגע לא הוצב שלט אזהרה. כמו כן, מצלמות שממוקמות בחלק מהכבישים יכולות לשפוך אור על הנעשה. אם ידעה הרשות על המפגע ולא תיקנה אותו הרי שקיימת עילת תביעה כנגדה".

החנות הוצפה בשל תקלה במערכת הביוב העירוני שעלתה על גדותיה, אך אין לי פוליסה. מי הגורם אליו אני צריך להפנות את התביעה?

עו"ד ערן יעקובוביץ': "תושבים שנכסיהם הוצפו בשל כשל במערכת הניקוז והתיעול של הביוב השכונתי, יכולים להגיש דרישה כספית לרשות המקומית בבקשה לקבלת פיצוי עבור הנזקים. פניה זאת כוללת פעולה דו שלבית בשלב ראשון יש לדרוש כי תתקן את המפגע כך שהדליפה או כניסת הביוב תפסק. בשלב שני ולאחר התגבשות הנזקים ויבוש המקום הפגוע יש להגיש בקשה לפיצוי לפי הערכת שמאי. חשוב לדעת, כי הרשויות המקומיות בדרך כלל מפעילות צוותי כוננות משך 24 שעות ביממה האמורים להגיע למקום הנזק תוך שעות בודדות בלבד.

הבעיה היא כשאין חברת ביטוח שמבטחת את רכושו של הניזוק. על בעל הרכוש הניזוק לדעת כי התביעה עשויה להימשך זמן רב, שכן, לרוב, בעת הצפה, כמות הנכסים שניזוקים גדולה מאוד והמשמעות הכספית של הכרה באחריות- כבדת משקל. משכך, לא יטו הנתבעים להכיר במהירות באחריות ויעשו כל שניתן על מנת להתחמק ממנה, על אף שמדובר ברכוש של אזרחים".

כיצד לפעול במקרה שתאלצו לתבוע את חברת הביטוח?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.