לקראת זינוק מחירים בשרון? צניחה של 24% בהתחלות הבנייה באזור

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שיעור התחלות הבנייה בערי השרון ירד בשנה האחרונה בין 16% ל-31%
לירן סהר | (13)

האם אזור השרון עומד בפני מחסור בהיצע של דירות חדשות? מנתונים שפרסמה השבוע הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה, כי במחצית הראשונה של 2011 נרשמה ירידה של כ-24% בממוצע בהתחלות בנייה בערי השרון.

על פי הנתונים, בכפר סבא הוחל בבנייתן של 337 יח"ד חדשות לעומת 493 יח"ד בתקופה המקבילה אשתקד - מדובר בירידה של 31%. בנתניה כמות הדירות החדשות שהוחל בבנייתן ירדה בכ-16% ל-503 יח"ד. בהוד השרון חלה ירידה של כ-25% ל-332 יח"ד שבנייתן החלה. יש לציין כי באותה תקופה בדיוק חל זינוק של 112% במכירת דירות בהוד השרון ל-272 יח"ד.

לדברי שרה אילין, סמנכ"לית השיווק של חברת שרביב, "הוד השרון נהנית מביקושים רבים בשנה האחרונה הן של זוגות צעירים והן של משפרי דיור. הירידה החדה בהתחלות בנייה יחד עם המשך הביקושים הרבים עלולה לגרום כבר בטווח הקרוב למחסור גדול מאוד של דירות חדשות שתוביל מן הסתם לעליות מחירים."

כיום רוב הבנייה בהוד השרון נמצאת במתחם 1200 בין רחוב סוקולוב לכפר מל"ל. מדובר בשטח של 300 דונם עליו ייבנו כ-2,300 יח"ד. עם זאת, על פי ידיעות שפורסמו לאחרונה בעיתונות, חברות שעוד לא התחילו לבנות במתחם יאלצו לחכות עד שדרוג התשתיות באזור.

על פי התב"ע, כדי להוציא היתר בנייה לפרויקטים נוספים, יש לשפר ולשדרג את מערכות הכבישים במקום על מנת שתוכל לשאת בעומסי התנועה שתיצור הבנייה החדשה. בין השאר מדובר על הרחבת רחוב סוקולוב ותוספת נתיב ביציאה מצומת כפר סבא לדרך הטייסים שנהפכה לכביש 531. עד שהתנאים לא יתממשו ועדות התכנון לא יוכלו להוציא היתרים נוספים.

גם כבר סבא סובלת מירידה בהתחלות הבנייה ועלייה בביקושים. לדברי אבי זיתוני, מנכ"ל חברת א. זיתוני, "כיום לא נותרו כמעט קרקעות בשכונה הירוקה בכפר סבא. לדעתי דווקא היום שכולם מדברים על האטה במכירות, צריך להסתכל קדימה ליום שאחרי ולמנוע גל חדש של עליות מחירים".

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    רן - שמאי 11/09/2011 18:10
    הגב לתגובה זו
    זה הזמן לקנות במרכז תל אביב, גבעתיים ובשרון
  • שמעון דוד 12/09/2011 03:29
    הגב לתגובה זו
    א. האם יש עודף דירות ריקות שעדיין לא נמכרו ולכן יש מעט התחלות בניה. ב. האם יש פרוייקטים לבניה שעדיין לא פורסמו ועמדים לצאת בימים הקרובים. ג. האם כותב הכתבה אכן רוצה לשרת את הציבור הרחב או אינטרסים של מישהו אחר.
  • 10.
    דוד 11/09/2011 17:16
    הגב לתגובה זו
    מר זיתוני יעלו מחירים פשוט לא נקנה ואל תבהיל אותנו יש השקעות יותר בטוחות מנדלן כיום. ראה מפולת בארה' ב ובקרוב לצערי גם אצלנו.
  • 9.
    אורן 11/09/2011 16:30
    הגב לתגובה זו
    אני מבין את הלחץ הגדול בו את נמצאת אך אפילו אצל הגינדים יש שממה במשרדים עם כל הימי מכירות שהם הוציאו עם הגלידות וכ" ו..אז כל שכן אצלך אם בארזים נפלה שלהבת....מה יגידו בשרביב
  • 8.
    מאות דירות בבניה בשרון עדיין לא מכורות (ל"ת)
    רון 11/09/2011 14:17
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אם קנו ב-1200 וזה עוד לא בבניה = פחות ביקוש (ל"ת)
    הנתון לא משקף מצב 11/09/2011 13:57
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מתווך - הוד השרון 11/09/2011 13:54
    הגב לתגובה זו
    לצערי הכתבה לא מדוייקת אין עסקאות ! הלקוחות שמתעניינים - באמת מתעניינים, אבל לא קונים ! אין מה להגיד, אני מבין אותם.
  • 5.
    תל אביבי 11/09/2011 13:16
    הגב לתגובה זו
    צפו לאחרי החגים אז הביקוש הכבוש יבוא למימוש -ולצערי עליות מחירים
  • 4.
    מחירי הדירות בירידה! 11/09/2011 12:57
    הגב לתגובה זו
    יש לנו שני חברים עם דירות שממש מנסים למכור וכבר ירדו במחיר פעמיים, אין אפילו טלפונים השוק כרגע לא לצד המוכרים, הירידות כבר החלו לפני כמה חודשים
  • 3.
    ירושלמי 11/09/2011 12:45
    הגב לתגובה זו
    הנתונים הקשים כבר מונחים על השולחן. תבינו, אין יותר לאן לעלות. אין לאנשים את הסכום ההתחלתי והכסף הפך ליקר... לא יעזור כלום, ירידות חדות בפתח, ואל תתפתו לספינים שקופים!
  • 2.
    זוג צעיר 11/09/2011 12:45
    הגב לתגובה זו
    מתוך צער וכאב הריני מפנה לעובדה בלתי נעימה בכל הנוגע להתנהלותה והתקדמותה של תוכנית הר/1302. כפי שידוע, תוכנית הר/1302 הינה תוכנית שהחלה ביוזמת הועדה המקומית בשנת 2002. בשנת 2006, רכשתי קרקע ממרבית חסכונותיי על מנת שאוכל להתגורר בבוא היום בדירה בהוד השרון. כיום, לצערי, אני נאלץ לשכור דירה בהוד השרון על מנת לאפשר למשפחתי קורת גג ומחסה. כידוע, מחירי השכירויות האמירו בשנים האחרונות ולכן נבצר ממני לקיים חיים כסדרם בכל הנוגע לכלכלת המשפחה. התוכנית קיבלה תוקף ע" י הועדה המחוזית ולאחר מכן נדחה אף הערער על ידי הועדה הארצית. לצערי, ישנם מתנגדים שאינם יכולים לעמוד בהחלטות המוסדות ומנסים לשים מקלות בגלגלי התוכנית בכל רגע נתון ובכך התוכנית ממשיכה להתעכב בצנרת הבירוקרטיה כשאנוכי ובעלי זכויות אחרים נאלצים לשלם הון כדמי שכירות על מנת לקיים חיים נורמאליים וזאת במקביל לעלויות מימון בגין הקרקע שנרכשה
  • 1.
    אזרח מן השורה 11/09/2011 12:41
    הגב לתגובה זו
    אנחנו כרגע מתלבטים - האם למכור אך הנכס שבידינו ולמנף את המצב או להמתין שהמחירים ימשיכו לעלות..
  • אזרח 12/09/2011 05:54
    הגב לתגובה זו
    עוד שנה - שנתיים תמכור ב 50 אחוז יותר. או פחות.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

מנתוני האוצר עולה כי כ‑76% מהגמלאים של מערכת הביטחון חוזרים לשוק העבודה, מתוכם כ‑26% חוזרים לשירות הציבורי. ותחת הנתונים האלו - האם  מוצדק להעניק קצבה מלאה, כבר מגיל 45, כאשר העובד בפועל מרוויח מצוין, ואפילו כפול?

ההצעה של האוצר מתייחסת לפורשים שעובדים בשירות המדינה. הכוונה לקצץ את קצבת הפנסיה כאשר סכום הכנסת העבודה והקצבה יחד גבוה מהמשכורת האחרונה שקיבל הגמלאי לפני פרישתו משירות הקבע בכוחות הביטחון. אבל, יש כאן איפה ואיפה. מה אם אותם פורשים שמשתכרים בשוק הפרטי? איך ניתן להעביר הצעה שנראית על פניו אפילו "לא חוקית". 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.