דעה

יחצנים שנוזפים ומאיימים על עיתונאים, משם נולד התוכן השיווקי

לובו ויזנר, בעלי חברת התוכן והתוכן השיווקי 'פרודקטיוי', משיב למאמר של דורית שמואלי שפורסם אתמול תחת הכותרת "תוכן שיווקי זה הרוצח השקט"
לובו ויזנר | (2)

לא מפתיע שדורית שמואלי, כבעלת משרד יחסי ציבור, מתייחסת אל תוכן שיווקי כאל האויב, התוכן השיווקי הרי שומט את הקרקע מתחת לעיסוקה. עד עתה הלקוח שילם למשרד יחסי הציבור סכום כסף לא מבוטל מדי חודש כדי שהיחצ"ן יקדם את מוצרי הלקוח בתקשורת ובתמורה הוא קיבל תיק עיתונות עם ידיעות מכל מיני מקומונים, ואולי איזו גיחה פה ושם לתוכנית בוקר. כיום יכול הלקוח לקחת את אותו סכום כסף, ובמקום לשלם אותו ליחצ"ן, לשלם אותו ישירות לגוף משדר ולקבל אייטם רחב ומפרגן כמעט בכל תוכנית שיחפוץ בערוץ שידור מרכזי.

אז נכון, שמואלי והקולגות שלה אכן נפגעים מהתוכן השיווקי, אבל אל להם להלין, כי יש להם חלק לא מבוטל בהתרחבות התופעה.

למאמר של דורית שמואלי: "תוכן שיווקי זה הרוצח השקט" - לחץ כאן

כשיחצ"נים (לא כולם, אני יודע) התחילו להרשות לעצמם לנזוף בעיתונאים על שכתבו ביקורת שלילית על מוצר של לקוח שלהם, או חמור מכך, שהתעלמו מידיעה יחצ"נית שנשלחה אליהם, וכשהנזיפות הללו לוו לא פעם באיומים (אנחנו לא נעבוד איתך יותר, לא תקבל יותר מוצרים לבדיקה וכו'), וכשיחצ"נים החלו לתת מתנות לעיתונאים, ולערוך מסיבות עיתונאים במקומות יוקרה עם ארוחות גורמה כל זה גרם לשינוי חוקי המשחק.

אם פעם המבחן היחיד לפרסום ידיעה היה אם יש בה עניין לציבור הקוראים אם לאו, כעת נוספו שיקולים כמו עד כמה היחצ"ן פינק את העיתונאי, עד כמה כדאי לעיתונאי לשמור על יחסים תקינים עם אותו יחצ"ן, ומה המתנה הבאה שהוא יקבל... ברגע ששיקולים שכאלה החלו לשלוט, המרחק למכירת אייטמים בכסף הוא קצר, ואז היחצ"ן כ"מתווך" הופך מיותר לשני הצדדים.

אם היחצ"נים היו מתמקדים ביצירת סיפורים מעניינים עבור הלקוח שלהם, ומניחים לעיתונאים ולעורכים לעבוד בשיקול דעת מקצועי מבלי לנסות ולהתערב בעבודתם בדרכים תקיפות ותוקפניות לרע ולטוב יכול להיות שהמצב היה אחר.

ועכשיו להסכמות: אני מאוד תומך בגילוי נאות ובהחלט חושב שצריך ליידע את הצופה על קיומם של אייטמים ממומנים בתוכנית, אבל לשם כך יש להתיר בחוק, בצורה מסודרת, את עניין התוכן השיווקי, כי מי יודה בגלוי שהוא עובר על החוק?

תוכן שיווקי, אם יותר בחוק ויוסדר בצורה מקצועית ואם ייעשה בידי אנשי מקצוע בשיתוף פעולה עם אנשי תוכן, לא רק שלא יהיה "רוצח" לפי הגדרתה של דורית שמואלי, אלא יעניק חיים לתעשייה צולעת, יכניס עניין וגיוון ללוח המשדרים, יגדיל תקציבי הפקה ויפתח אפשרויות חדשות ליוצרים ומפיקים. כדאי להסתכל קצת בטלוויזיה האמריקנית כדי להבין שאפשר לעשות טלוויזיה טובה, מאוד, עם תוכן שיווקי.

ואגב, מרבית מחבריי הטובים ביותר הם יחצ"נים...

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לובו צודק (ל"ת)
    תותי 13/09/2012 20:32
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הכל נכון (ל"ת)
    רינת 13/09/2012 20:30
    הגב לתגובה זו
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.