אינפלציה מדד מחירים סופרמרקט
צילום: הומ'ס

מדד המחירים לצרכן בינואר עלה ב-0.6% - ברף העליון של תחזיות הכלכלנים

מחירי הדירות עלו ב-0.4%; הסיוכיים להפחתת ריבית מוקדמת מתרחקים; וגם מדד תשומות הבנייה זינק בחודש אחד ב-2.6% - איך זה ייתכן ולמה זה מעיד על טעות במדידה של הלמ"ס?

מדד המחירים לצרכן בינואר עלה ב-0.6% - זה ברף העליון של תחזיות הכלכלנים. הסיכוי להפחתת ריבית בחודשיים הקרובים מתרחקים - האינפלציה עדיין גבוהה, התקציב עדיין לא הדוק ורחוק מאישור וגם - בארה"ב האינפלציה עולה מה שעשוי להביא לייבוא של אינפלציה לשוק המקומי. כל אלו תומכים בעמדת הנגיד שלא להוריד את הריבית בחודשים האחרונים וזה ימשיך לשחק משקל עיקרי בשיקולים שלו, אם כי, ברבעון השני צפויה הפחתת ריבית - כך לפחות רוב הכלכלנים מעריכים.  


מחירי הדירות המשיכו לעלות (מדובר על המחירים בנובמבר-דצמבר) ב-0.4% והם מבטאים עלייה של קרוב ל-8% בכל שנת 2024. 

בחודש ינואר חושב מדד המחירים לצרכן במתכונת מעודכנת, לפי מערכת משקלות חדשה וביחס לתקופת בסיס חדשה (ממוצע 2024=100.0 נקודות). בשנים עשר החודשים האחרונים (ינואר 2025 לעומת ינואר 2024) עלה מדד המחירים לצרכן ב-3.8%. 

עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: פירות טריים שעלו ב-2.5%, שונות שעלה ב-3.3%, תחזוקת הדירה שעלה ב-2.1%, מזון שעלה ב-1.0% ושכר דירה שעלה ב-0.4%. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: הלבשה והנעלה שירד ב- 4.2%, ירקות טריים שירדו ב-2.0% ושירותי דיור בבעלות הדיירים שירד ב-0.7%. 





שכר דירה: בשכר הדירה החודשי, עבור השוכרים אשר חידשו חוזה, נרשמה עליה של 2.6% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 3.3%. 

מדד מחירי תשומות בבנייה למגורים מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים עלה בחודש ינואר 2025 ב-2.6% והגיע ל-137.1 נקודות לעומת 133.6 נקודות בחודש קודם (הבסיס: יולי 2011 = 100.0 נקודות). יצויין כי השינוי במדד מחירי תשומה בבנייה למגורים בחודש זה כולל הן את שינויי המחירים שחלו בחודש ינואר 2025 והן את השלמת שינויי המחירים שחלו בשכר העבודה, המשולם עבור המועסקים בענף מאוקטובר 2023 עד דצמבר 2024. הבנתם את זה? במשך תקופה ארוכה לא לוקחים בחשבון את העלויות של המועסקים כמו שצריך ואז הקבלנים מתלוננים - הפעם בצדק, ואז בבת אחת מתרגמים את העלייה הזו במדד ינואר. זה עיוות של הנתונים במשך תקופה ארוכה - מאז המלחמה, וזה פוגע בצורה קשה בהצגת המדד וגם במשתמשי המדד. 


מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ללא שכר עבודה עלה ב-1.0%. ב-12 החודשים האחרונים (ינואר 2025 לעומת ינואר 2024) עלה מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ב-5.3% בשל העליה במחירי שכר העבודה ב-9.2% ושכירת ציוד ורכב ב-3.2%. מדד מחירי חומרים ומוצרים עלה בחודש ינואר 2025 ב-1.3%. מבין החומרים והמוצרים עלו במיוחד מחירי בטון מובא (ב-5.2%), טיט (ב-4.0%), אריחי קיר ורצפה (ב-1.8%) ושיש (ב-1.1%). לעומת זאת, ירדו מחירי זכוכית (ב-5.5%), ברזל לבנייה (ב-2.3%) ורשתות ברזל (ב-1.3%). מדד מחירי שכר עבודה המשולם עבור המועסקים בענף עלה ב-4.5% בחודש ינואר 2025. מדד המחירים של תפוקת התעשייה ליעדים מקומיים מדד המחירים של תפוקת התעשייה ליעדים מקומיים עלה ב-1.4% בחודש ינואר 2025 בהשוואה לחודש דצמבר 2024 והגיע לרמה של 122.3 נקודות לעומת 120.6 נקודות בחודש הקודם (הבסיס: ממוצע 2020=100.0). 

קיראו עוד ב"בארץ"





מחירי הדירות עלו ב-0.4%


 שינוי במחירי שוק הדירות (אינו חלק ממדד המחירים לצרכן) מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים נובמבר – דצמבר 2024 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים אוקטובר - נובמבר 2024, נמצא כי: (1) מחירי הדירות עלו ב-0.4%. 

(2) בפילוח לפי מחוזות נרשמו שינויי המחירים הבאים: ירושלים (1.2%), צפון (1.2%), חיפה (0.3%), מרכז (0.1%-), תל אביב (0.6%) ודרום (0.3%). (3) מחירי הדירות החדשות עלו ב-0.7%. בהשוואה שנתית של מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים נובמבר – דצמבר 2024 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים נובמבר– דצמבר 2023 עולה כי: (1) מדד מחירי הדירות השנתי עלה ב-7.3%. (2) בפילוח לפי מחוזות נמצאו ירידות מחירים במחוזות: חיפה (11.1%), תל-אביב (9.4%), צפון (9.2%), מרכז (5.7%), דרום (4.9%) וירושלים (3.1%). (3) מדד מחירי הדירות החדשות השנתי עלה ב-4.4%. ברבעון הרביעי של שנת 2024 מחיר ממוצע כלל ארצי עמד על 2,330.9 אלפי ש"ח, עלייה של 2.7% בהשוואה למחיר הממוצע ברבעון הקודם (2,270.4 אלפי ₪).



החל מפברואר צפוי מסלול ירידה משמעותי במד המחירים לצרכן. ההערכות הן שהמדד יהיה עד 0.4%. 



עדכון משקולות המדד: עלייה במשקל הדיור והטיסות - מה זה אומר על האינפלציה? 


כמדי שנתיים, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מעדכנת את משקולות סל הרכיבים במדד המחירים לצרכן, כדי לשקף את השינויים בדפוסי הצריכה של משקי הבית. העדכון הנוכחי מצביע על גידול במשקל סעיפי השכירות (7.7%) והנסיעות לחו"ל והטיסות (4.5%) בסך ההוצאה החודשית, לצד ירידה במשקל הוצאות על פירות וירקות (3.1%), הלבשה והנעלה (2.7%) ושירותי תקשורת (2%). להערכת הראל העלייה במשקל סעיף הטיסות תגדיל את התנודתיות החודשית של המדד, עם עליות חדות יותר סביב חודשי החגים וירידות לאחריהם. עם זאת, אם חברות התעופה הזרות יחזרו לפעילות מלאה, ייתכן כי מחירי הטיסות ירדו במהלך השנה הקרובה. במצב כזה, השפעת העלייה במשקל הטיסות עשויה דווקא להאיץ את ירידת האינפלציה, במיוחד במחצית השנייה של השנה.  


העדכון של המשקלים של הסעיפים השונים בסל המדד מתבצע כאמור אחת לשנתיים, בהתאם להמלצות של ארגון העבודה הבינלאומי (ILO), במטרה לשקף שינויים בדפוסי הצריכה של האוכלוסייה ולהפחית הטיות במדד. העדכון הנוכחי התבסס על סקר הוצאות משקי הבית לשנים 2022 ו-2023, שבחן את הרגלי הצריכה של כ-9,440 משקי בית המייצגים את כלל האוכלוסייה בישראל.


מה היה בדצמבר

מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר ירד ב-0.3%, בהשוואה לחודש הקודם (נובמבר 2024), טוב מצפי הכלכלנים שציפו ל-0.1%. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: הלבשה שעלה (1.9%), בריאות (0.4%), דיור (0.3%) ומזון (0.2%). מנגד, ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים (5.6%), תרבות ובידור (2.0%) והנעלה ותחבורה (0.8%).


מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים חודש דצמבר 2024 מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים עלה בחודש דצמבר 2024 ב-0.3% והגיע ל-133.6 נקודות לעומת 133.2 נקודות בחודש קודם. מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ללא שכר עבודה עלה ב-0.3%. מבין החומרים והמוצרים עלו במיוחד מחירי טיט (2.6%) ובטון מובא (2.2%). לעומת זאת, ירדו מחירי אבן לבנייה (ב-3.5%), ברזל לבנייה (ב-1.3%), רשתות ברזל (ב-1.2%), אריחי קיר ורצפה (ב-1.1%) ואביזרים לכיבוי אש ומעליות (ב-1.0% כל אחד). 

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    מושיקו 15/02/2025 14:28
    הגב לתגובה זו
    לעצור את הביזה שמבצעת ההנהגה החרדית
  • 12.
    dd 14/02/2025 19:11
    הגב לתגובה זו
    של הנגיד!
  • 11.
    קונילמל 14/02/2025 17:44
    הגב לתגובה זו
    את הביזה הנוראית שמבצעת ההנהגה החרדית בקופת המדינהולגייס את כל האברכים הפרזיטים המשתמטים לצהל.
  • 10.
    ירושלים 14/02/2025 16:51
    הגב לתגובה זו
    בנקים תמיד ירוויחו ולכן זה טוב לבנקים שהשנה יעלו הכי חזק ביחס לכל שאר הענפים
  • 9.
    אנונימי 14/02/2025 16:26
    הגב לתגובה זו
    הימין מטומטם ולכן הציבור משלם מלבד החרדים
  • מריה 14/02/2025 17:46
    הגב לתגובה זו
    שיתגייסו לצהל
  • 8.
    דעה 14/02/2025 16:17
    הגב לתגובה זו
    שידע כל אדם שיוכל לעשות run to the bank בכל פרסום. רכשתי יחידת מדד השקר של הלמס הוא יהיה מחוייב לספק לי את כל המוצרים שרותים פיזית לזכות את האגרות והצריכה מים חשמל..... בדיוק כמו חוזה זהב. לא מאמינים לאקסל שלכם רוצים את זה פיזית.
  • 7.
    לליטה 14/02/2025 16:07
    הגב לתגובה זו
    כך שוחקים לנו את השכר ומזכיר ההסתדרות שותק.
  • 6.
    שקרים 14/02/2025 15:52
    הגב לתגובה זו
    שקרים עבריינות בחסות החוק
  • 5.
    סמוטריץ יסדר (ל"ת)
    בן 14/02/2025 15:21
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רועי 14/02/2025 15:00
    הגב לתגובה זו
    העם דורש ועדת חקירה ממלכתית דחוף
  • 3.
    רמת אמינות של הלמס (ל"ת)
    אנונימי 14/02/2025 14:55
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דעה 14/02/2025 14:26
    הגב לתגובה זו
    תביאו לי את הפריטים שלפי השיקוף שלכם היו יותר יקרים. מדד של בלוף. בכל מוצר צריכה על באחוזים נכבדים רק מסוף שנה. הסילוף זועק שקרנים.
  • 1.
    גולדפינגר 14/02/2025 14:21
    הגב לתגובה זו
    עבודה בעיניים כיצד 0.6% כאשר רק המדד הזניק את המחירים ב 1.0% שלא לדבר על כל אותם אלו שתפסו טרמפ על ועיגלו את המחירים בעוד 5%.
  • אנונימי 14/02/2025 15:46
    הגב לתגובה זו
    מעמ זה מס שהסוחרים מעבירים לממשלה. את מחירי המוצרים קובעים הסוחרים ומשלמים הלקוחות. זה שהמעמ עלה ב1% לא אומר שהסוחרים העלו את המחירים באותו שיעור או שהעלו בכלל. יש דברים שדווקא ירדו לאחרונה. למשל מחירי הטיסות מכיוון שמספר חברות מחול חזרו לטוס לישראל.
מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.

מילואימניקים. קרדיט: Xמילואימניקים. קרדיט: X

בנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות

מה העלות של חודש מילואים? ומה הנזק הכלכלי באי גיוס חרדים? ולמה בנק ישראל מבקר את הצעת החוק? על התמריצים (הקטנים), על הסנקציות (המעטות) ועל היקפי יעדי הגיוס (הנמוכים)
רן קידר |

בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.

על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים,  תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול. 

"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.

"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.

"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.