בבנק הפועלים מעדכנים תחזיות למדדי המחירים: מדד מרץ צפוי לעלות בשיעור של 0.1%
בבנק הפועלים מפרסמים היום עדכון תחזיות לגבי המדדים הקרובים בישראל.
במחלקה הכלכלית של הבנק מעריכים כי מדד מרץ צפוי לעלות בשיעור של 0.1%. הוא יושפע בעיקר מעלייה חדה במחירי הפירות והירקות הטריים, מהתייקרות בשר העופות ומהחזרת הביצים לפיקוח מחירים.
אולם מאמינים שסעיף הדיור יוותר כמעט ללא שינוי למרות פיחות של 4% בשער החליפין של השקל מול הדולר בתקופה הרלוונטית לחישוב עלות הדיור. מנגד תשפיע ירידת מחירי הדלקים (0.8%) וירידת מחירי ההלבשה וההנעלה עם סיום מכירות סוף עונת החורף.
גם עבור מדד אפריל מעריכים כי הוא צפוי לעלות בשיעור של 0.7%. מדד חודש זה מאופיין כעונתי גבוה. הוא יושפע בעיקר מהעליות העונתיות במחירי ההלבשה, ההנעלה, הפירות הירקות והנסיעות לחו"ל. בנוסף הוא יושפע מהעלייה החדה במחיר הדלק (עלייה של 8.3%) סעיפי המזון והדיור ימתנו עליות אלה עקב השפעת המיתון על הביקושים לחג הפסח.

יאנגו דורשת מרשות התחרות: הכריזו על Gett כמונופול
בפנייה נטען כי ל-Gett יש נתח שוק בהיקף של 70% ומאשימה כי המערכת של Gett מייצרת מנגנונים של תמרוץ וסנקציות לנהגי מוניות, המעודדים עבודה כמעט בלעדית איתה
חברת יאנגו, המפעילה אפליקציה להזמנת מוניות, דורשת מרשות התחרות להכריז על מתחרתה העיקרית גט (Gett) כמונופול. לטענת יאנגו, גט מחזיקה בנתח שוק העולה משמעותית על הרף הקבוע בחוק, ומפעילה כוח שוק הפוגע בתחרות, בנהגים ובצרכנים.
בפנייה, שנשלחה לממונה על רשות התחרות מיכל כהן באמצעות עורכי הדין ישראל שלו וטל טיטמן, נטען כי נתח השוק של גט בנסיעות מוזמנות באמצעות אפליקציה מגיע לכ-70%. נתון זה, לטענת יאנגו, מבוסס בין היתר על ממצאי רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת המיזוג שביקשו בעבר גט ופנגו לקדם, וכן על נתונים שפורסמו בדוחות של משקיעי החברה.
"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי, באופן המגביל את התחרות בשוק", נכתב במכתב ששלחה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות. אף שנהגים רשאים לכאורה לעבוד עם כמה אפליקציות במקביל, אופן התמחור שמפעילה גט והמבנה של מסלולי המנוי מובילים בפועל לכך שנהגים עובדים בעיקר איתה.
לפי הנתונים שהוצגו, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות במוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש ולא נאספות מהרחוב. יאנגו טוענת כי חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק, באופן המאפשר לה להכתיב בפועל את כללי המשחק בענף.
- רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
- קנס של 20 אלף שקל לנהג מונית ש"עבד" על תיירים - האם זה ירתיע את נהגי המוניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפנייה מצוין כי המסלול המרכזי שמציעה גט לנהגים מבוסס על תשלום חודשי קבוע, בגובה אלפי שקלים, אשר הופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. מצב זה, לפי יאנגו, יוצר תמריץ שלילי לעבוד עם מתחרים ומקשה על אפליקציות אחרות לגייס נהגים בהיקף מספק.
