מניות הנדל"ן: רבוע נדל"ן – ללכת על בטוח
לפני הפסח צדה את עיני עבודה מעניינת על חברת נדלן שלא הכרתי יתר על המידה. תחת הכותרת ללכת על בטוח, פירסמה האנליסטית מיכל בר עבודה על חברת רבוע כחול נדל"ן (רבוע נדלן), מקבוצת הריבוע הכחול. אז מה היה לנו שם?
• ריבוע נדל"ן היא חברת נדל"ן מניב מקבוצת הריבוע הכחול, המחזיקה בכ-100 נכסים מניבים בשטח כולל של כ-150 אלף מ"ר. הנכסים כוללים 76 סניפי סופרמרקט, משרדים, שותפות בקניון הדר בירושלים ובפרויקט השוק הסיטונאי בת"א, שותפות במרכזים לוגיסטיים ומגרשים נוספים המיועדים לפיתוח. תפוסה ממוצעת בנכסים היא ברמה של כ- 95%.
• בשנה האחרונה (2007)ביצעה החברה מספר עסקאות, כחלק מהאסטרטגיה שלה להרחבת הפעילות הקיימת. במסגרת העסקאות נכנסה החברה לתחום פעילות חדש- ייזום והפעלת מרכזים לוגיסטיים. הרכישות הבולטות ממוקמות בקיבוץ עינת, באר טוביה, פתח תקווה ,רעננה וקיבוץ אייל. רכישות אלו מהוות חלק מהאסטרטגיה שלה להמשך צמיחה והתרחבות בפעילות. מהלכים אלו יגדילו את האפסייד שטמון בחברה, אך גם יחשפו אותה יותר לסיכונים הענפיים הטמונים בהשכרת נדל"ן לצרכי מסחר ומשרדים.
• לחברה מרכיב גבוה של נכסים בעלי פוטנציאל השבחה והיא מתכוונת להמשיך ולפתח אותם בדרכים שונות (עסקאות קומבינציה, בנייה באמצעות קבלן משנה וכו').
• החברה משכירה כ-90% מנכסיה לקבוצת ריבוע כחול ולכן פעילותה נחשבת למסוכנת פחות מהממוצע בענף הנדל"ן המניב בישראל. יחד עם זאת, לחברה יכולת מוגבלת מאוד לתרגום הגאות בענף להעלאת שכר הדירה.
• החברה עברה להצגת הנכסים במאזן לפי שיטת השווי ההוגן (IFRS- תקן 16) והדבר גוזר לנכסים שווי של 1.5 מיליארד שקל והון עצמי של 877 מ' שקל - הגבוה בכ-30% משווי השוק של החברה.
אז בסה"כ נראה גם לי שהמנייה של רבוע מעניינת, נקודות חשובות נוספות הן שעיקר הנכסים של החברה ממוקמים במרכז הארץ, מבנה החברה יכול להתאים מאוד להפיכה לקרן ריט (אם ישונו תקנות המס), ואין ספק כי המבנה הפיננסי של החברה בצירוף הגב הפיננסי החזק שיכולה לספק לה חברת האם מעניקים לחברה (שהיא זרוע הנדל"ן של קבוצת הרבוע הכחול) יכולות פיננסיות נרחבות.
אז מה הלאה? רואים שבתקופה האחרונה החברה החלה להתפתח לכוונים נוספים ואולי אף נראה אותה מתחילה לפעול מעבר לים, אולי אפילו חוברת לקבוצה ברכישת הנדל"ן של תחנות דלק בחו"ל.
אין ספק שזו חברה מעניינת עם פוטנציאל גבוה מבחינת הפעילות, ולפי האנליסטית מיכל בר, גם המחיר בשוק היום אטרקטיבי, שכן המנייה מוערכת על ידה לפי מחיר של 85 שקל למנייה, גבוה בכ- 50% מהמחיר בשוק.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
