מספנות ישראל תייצא אוניות אזרחיות בהיקף של 50 מיליון דולר
חברת מספנות ישראל ממשיכה להגדיל את תחומי פעילותה. החברה, שהתמחתה עד כה בעיקר בייצור ובייצוא כלי שייט צבאיים, תחל לייצא גם אוניות משא. בשבוע שעבר חתמה החברה על הסכם לייצוא 4 אוניות מטען כללי, עבור שני לקוחות אירופאים. הלקוח הראשון רכש את האוניות לצורך ספציפי של הובלת מלט. הלקוח השני הוא חברת ספנות שבבעלותה יותר מ-50 אוניות בסדר גודל דומה. היקפן הכולל של שתי העסקאות עומד על כ-50 מליון דולר. בשל הביקושים העולמיים הגדולים לאוניות משא, החליטו בחברה להיכנס גם לתחום הייצור והייצוא האזרחי.
החברה מוחזקת בבעלות, סכו-קאר (40.5%) וגולד-בונד הבורסאית (20.25%) של אנשי העסקים שלמה שמלצר ושלומי פוגל, וכן בידי איש העסקים סמי קצב (20.25%) וחברת אבשל (19%).
שוק התובלה הימית נמצא בשנים האחרונות במגמת עלייה מתמדת. בעקבות הביקושים הגדולים, והעלייה במחירי התובלה, חל גידול משמעותי גם בביקושים העולמיים לאוניות משא, ובמספנות ישראל אומרים כי מחירי בנית האוניות עלו לרמה שמצדיקה כניסה לתחום.
ארבעת האוניות שהוזמנו הינן אוניות צובר המשמשות להעברת סחורה בתפזורת או בשקים, וכן עבור העברת סחורות גדולות וארוכות כגון מוטות ברזל. אורכן של האוניות הוא כ-90 מטר והן מסוגלות לשאת משא במשקל של עד 4,500 טונות.
לדברי אבי שחף, מנכ"ל מספנות ישראל, הכניסה לתחום ייצור וייצוא אוניות משא הינו מהלך אסטרטגי של החברה, וביחד עם קבלת הרישיון להפעלת נמל פרטי בישראל, מדובר בצעד משמעותי נוסף לפיתוחן של מספנות ישראל. לדבריו, ההחלטה שהתקבלה בחברה היא להיכנס לתחרות מול מספנות אירופאיות מבחינת איכות הייצור ורמת המחירים, ולא להתחרות ביצרנים הסיניים.
בבניית האוניות יועסקו כ-300 עובדים והאוניה הראשונה תסופק ללקוח הראשון בדצמבר 2008. שאר האוניות יסופקו בהפרשים של כחמישה חודשים.