ניתוח טכני: קרדן אן.וי – רוויית פוטנציאל

התנהלות המניה על ציר הזמן, המחזורים התומכים ורמות התמיכה מגישים לנו תבשיל מעניין וטעים
אייל גורביץ |

באמצע אוגוסט השנה ניתחתי לאחרונה את מניית קרדן אן.וי. הערכתי אז שירידות המחירים שהיו בעיצומן והחששות מהתפתחותו של משבר כלל עולמי מאפשרות להתרווח לאחור ולהתחיל לעבור על מניות השוק המקומי אחת אחרי השנייה, במטרה לבנות רשימת מעקב ראויה שתספק הזדמנויות רוויות בפוטנציאל. וקרדן נפלה בדיוק למשבצת המתאימה. ההערכה היתה ששבירה מעלה של רמת 64 שקלים למניה, תספק את האיתות הנדרש ליציאתו לדרך של גל עליות. המניה אכן נהגה כך וכאן הזמן לבחון אותה לגבי המשך הדרך.

המגמה הראשית

לזכותה של המניה עומדת, ראשית דבר, המגמה הראשית. מגמה זו היא העוגן והבסיס לכל ניתוח שמכוןן למטרת מסחר. המגמה הראשית מספקת את כיוון המסחר הרצוי ובמקרים רבים מאפשרת להפריד היטב בין משבר אמיתי לבין הזדמנות. ראשיתה של מגמה זו ב-2003 במחיר של 7.18 שקלים למניה. לפני חודשים מספר הגיעה המניה לשיאה במחיר של 77.39 שקלים למניה. דבר נוסף העומד לזכותה של המניה הם מחזורי המסחר שיחד עם הגעתה למחיר שיא, האמירו אף הם והתרחבו לרמה הגבוהה ביותר בה שהו מאז מעולם.

אחד מהתקדימים הידועים, ויש לומר המוצלחים, שהשיטה הטכנית ייצרה עם השנים גורס שכאשר מניה מגיעה לשיא ויחד איתה מגיעים לשיא מחזורי המסחר, שיא זה אינו האחרון בסדרה וכל ירידה צפויה להיות לצורך עלייה.

התיקון

אחרי שהגיעה לשיאה יצאה המניה לתיקון טכני. בשלב אותר מהלך העליות שעומד לתיקון. מבט על הגרף יגלה שהמהלך העומד לתיקון הוא זה שהחל במחיר של 34.74 שקלים למניה ותם במחיר של 77.39 שקלים למניה. חיתוך פשוט של מהלך זה ילמד שיעדי התיקון אמורים להימצא בין 51 - 61 שקלים למניה, פחות או יותר. כפי שאפשר לראות על הגרף המצורף, קרדן סיימה את התיקון בדיוק שם. גל העליות שיצא לדרך וחצה מעלה את רמת 64 שקלים למניה נשא אותה עד סמוך רמת השיא.

ומה הלאה ?

כפי שכתבתי קודם, אחד מהתקדימים הידועים יותר הוא ששילוב של מחזור גבוה בשיא ותיקון טכני המסתיים בין 33% - 66% מעלים את הסבירות לגל עליות נוסף שאמור לשאת את המניה מעל רמת השיא הקודמת. וזו בדיוק הציפיה שלנו ממניית קרדן. על רקע הנתונים הקיימים, ההערכה היא שרמת 77.39 שקלים תישבר מעלה ואם יתבצע הדבר תוך מחזור גבוה, סביר להניח שקרדן תמשיך מעלה כברת דרך ניכרת.

למה לשים לב

כמובן שראשית דבר נשים לב לרמת ההתנגדות 77.39. רמה זו אמורה, בשלב כזה או אחר, להישבר מעלה. כדי ששבירה זו תהיה אמינה היא חייבת להיות מלווה במחזור גבוה. אירוע זה יעלה את הסבירות ולפיה תמשיך המניה צפונה וכל ירידה תהיה, כפי שהיה בעבר, לצורך עלייה.

סיכום

קרדן אן.וי היא רק דוגמה לשורה ארוכה של מניות שפרצו במהלך השבועות האחרונים מעלה ולא מעט מניות שעשו זאת בימים האחרונים. צריך רק לשבת בניחותא ובריכוז ולמצוא אותן, להמתין לעיתוי המתאים ולנהל את הפוזיציה במקצועיות.

* הכותב מלמד את תחום הניתוח הטכני במסגרת "המרכז להשכלה פיננסית" מקבוצת מטריקס ומשמש כמנהלה המקצועי

* אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".