ניהול מוצר בחברות היי-טק: לא מה שחשבת!

בצל ההתפתחויות המשמעותיות המתרחשות בשוק ההיי-טק בשנים האחרונות, נוצר ביקוש גדול למנהלי מוצרים טכנולוגים, בעלי השכלה ומומחיות ייחודית בתחום. יחד עם זאת, צריך לזכור כי לכל סוג חברה מתאים אופן ניהול מוצר שונה, והיעדר התאמה עלול להביא לכשלון

חברות רבות הממוקדות בפיתוח מוצרים קיימות כיום בשוק ומקובל לחלק את פעילותן על פי 3 סוגי אסטרטגיות מרכזיים: חברות מונעות שוק, חברות מונעות מכירות וחברות מונעות טכנולוגיה.

1. חברה "מונעת שוק", היא חברה המפתחת מוצרים גנריים המיועדים לקהל רחב של לקוחות. מוצרים אלה מפותחים על פי הדרישות והאפיונים המתקבלים מהלקוחות ועל בסיס תוצאות מחקר שוק וניתוח המתחרים. למעשה, בחברה "מונעת שוק" מבססים את פיתוח המוצר בעיקר על סמך דרישות חיצוניות. לדוגמא, חברת אורקל, המפתחת תוכנה לארגונים גדולים בשווקים שונים, מפתחת את התוכנה על בסיס ניתוח דרישות הלקוחות בשוק הרלוונטי.

2. חברה "מונעת מכירות", היא חברה המפתחת בדרך כלל מספר רב של מוצרים וכל מוצר מיועד ללקוח בודד או למספר מועט של לקוחות. בחברה כזו, כדוגמת אמדוקס בשנותיה הראשונות, המוצרים הם למעשה פרוייקטים והמניע לפיתוח המוצר הוא דרישות הלקוח הספציפי מהפרוייקט.

3. חברה "מונעת טכנולוגיה", בה מפתחים מוצרים המשתמשים בטכנולוגיה חדשה, או שעושים שינוי טכנולוגי במוצר קיים. במקרה זה המניע לפיתוח המוצר החדש הוא הטכנולוגיה. פעמים רבות, רק לאחר שהמוצר כבר פותח, מחפשים את הלקוחות עבורם המוצר מתאים. צורת עבודה זו נפוצה מאוד בשלבים הראשונים של חברות סטארט-אפ.

למעשה, נוטות החברות בדרך כלל לשלב בין סוגי האסטרטגיות, כאשר ניתן למצוא את השילובים הבאים: חברה מונעת שוק ומונעת מכירות. מצד אחד מפתחת מוצרים גנריים, ומצד שני, קיימת מחלקת שירות שבה מפתחים התאמות נוספות ללקוחות.

או - חברה מונעת שוק ומונעת טכנולוגיה. החברה מורכבת ממספר יחידות פיתוח נפרדות, כאשר כל יחידה קובעת את האסטרטגיה שלה בנפרד. מצב כזה יתכן גם לאחר רכישה או מיזוג עם חברות פיתוח אחרות.

מחזור החיים של מוצרים חדשים, בחברה מונעת שוק, מתחיל במחקר שוק וניתוח התחרות והמתחרים. בכך מתקבלת תמונה ברורה של הלקוחות הקיימים, הלקוחות הפוטנציאלים והמתחרים. כך יכולה החברה בצורה טובה יותר לזהות את המוצרים עם סיכויי ההצלחה הגבוהים בשוק ולהתמקד בהם.

על ידי תהליך פיתוח יעיל שבו קודם מגדירים את דרישות השוק ועל פיהן מפתחים את המוצר, ניתן לצמצם בהוצאות הפיתוח ובעיקר לצמצם את הדרישות לשינויים במוצר לאחר השקתו. אמנם גם בחברות אחרות מתבצע מחקר דומה, אולם הוא מבוצע לאחר שכבר הושקעו משאבי פיתוח ומטרתו לאשש החלטה קיימת או להוביל להחלטה על הפסקת פיתוח המוצר.

באמצעות עבודה מסודרת, מתקבלים בחברה מונעת שוק 4 היתרונות הבאים:

1. הגדלת סיכויי ההצלחה של מוצרים חדשים - החברה מגדילה את סיכויי הצלחתה בשוק על ידי התמקדות בפיתוח מוצרים עם סיכויי הצלחה גבוהים יותר, וצמצום פיתוח המוצרים הנידונים מראש לכשלון כתוצאה מחוסר הבנה של המתחרים, הלקוחות או השקה בעיתוי לא מתאים לשוק.

2. צמצום הוצאות הפיתוח - החברה מצמצמת את ההשקעה בפיתוח חלקים במוצר שאינם תורמים להצלחתו.

3. קיצור זמן ההגעה לשוק (Time To Market) - זמן ההגעה לשוק מתקצר על-ידי שימוש בתהליך תכנון יעיל ומהיר של המוצר.

4. צמצום הוצאות התחזוקה - החברה חוסכת משאבים רבים בטיפול בבקשות שינויים ובפיתוח חוזר של המוצר לאחר השקתו.

ניהול מוצר כהלכה

חברה מונעת שוק מספקת למנהלי מוצר סביבת עבודה מאתגרת. מנהלי מוצר האחראים לפיתוח מוצר עבור קהל לקוחות רחב, נדרשים להכיר את הסביבה העסקית והתפעולית של המוצר ולצורך כך עליהם להכיר מצד אחד את הלקוחות הקיימים שלה, הלקוחות הפוטנציאלים, המשתמשים, השותפים העסקיים והמתחרים בצורה הטובה ביותר. ומצד שני, להיות מקצוענים בכל הקשור לפעילויות החברה, כגון אחריות על אסטרטגית המוצר, הגדרתו ופיתוחו, שיווק המוצר, תמחורו ועוד. על מנת לבצע את עבודתו בצורה הטובה ביותר, מנהל מוצר בחברה מונעת שוק צריך להקדיש חלק ניכר מזמנו לאיסוף נתונים וניתוחם בצורה מקצועית ולהתמקד במשימות הבאות:

• פילוח השוק - להגדרת שוק המטרה המתאים ביותר למוצר ולמיצובו.

• השוואה למתחרים - השוואת הנתונים העסקיים והאסטרטגים מול המתחרים.

• השוואת מוצרים - השוואות טכנולוגיות ופונקציונליות מול מוצרי המתחרים.

• ניתוח פערים - הבנת החוסרים במוצר לעומת דרישות השוק.

• תכנון גרסאות - תכנון זמני ההשקה של המוצר לשוק.

• ניהול דרישות - היות ומגיעות דרישות רבות ממקורות שונים בעלי מניעים שונים, יש לשים דגש על ניהול הדרישות ובעיקר התעדוף שלהן.

• שמירת קשר עם לקוחות - איסוף דרישות ושיתוף הלקוחות בחשיבה הראשונית על המוצר, ובפיתוח המוצר.

לעיתים אנחנו כישראלים נוטים לדלג על המשימות הללו ולהתמקד בעיקר בפיתוח המוצר. ניתן לתרץ זאת בריחוק הפיזי של ישראל מהשוק (אירופה/ארה"ב/המזרח הרחוק), בצורך של חברות סטארט-אפ להיות גמישות ומהירות תגובה, אך גם במנטאליות הישראלית לפיה "אנחנו יודעים הכל, אז למה לבלבל אותנו בעובדות".

לסיכום, יישום אסטרטגיה מונעת שוק והקצאת משאבים לחקר שוק ומתחרים, תוך התמקצעות מנהלי המוצר, ופיתוח מוצרים על בסיס דרישות הלקוחות, מאפשרים התמקדות בפיתוח מוצרים מצליחים אשר מחזקים את היתרון התחרותי של החברות, מקצרים את זמן פיתוח המוצר, מגדילים את גמישות הפתרונות ומשפרים את ביצועי החברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI
מדד המחירים

מדד המחירים באוגוסט - מה הצפי והאם הריבית תרד?

הטיסות, השכר, הסיכויים להפחתת ריבית אצלנו, והסיכויים להפחתת ריבית השבוע בארה"ב

תמיר חכמוף |

ביום שני יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט. למדד המחירים יש משמעות גדולה עלינו כצרכנים, כמשקיעים וכלווים. כשהמדד עולה המשמעות היא שהמחירים עולים, כשהמדד עולה ההשקעות שלנו שצמודות למדד עולות, אבל גם ההלוואות ומסלולי המשכנתא שלנו במסלול הצמוד, מתייקרים. למדד יש גם השפעה גדולה על קובעי המדיניות בבנק ישראל, כאשר מדד נמוך יחזק את ההערכה להפחתת ריבית קרובה. מדד מאכזב עלול להביא לדחייה של הורדת הריבית, אם כי, הפעם סיכוי גבוה שהריבית תרד במפגש הבא בסוף החודש וזאת מכיוון שהפד בישיבתו ביום רביעי הקרוב צפוי להוריד את הריבית.

בנק ישראל ירגיש הרבה יותר בטוח להוריד ריבית אחרי שהקולגה ג'רום פאוול יוריד ראשון. אבל בעוד שההימורים בארה"ב הם מעל 95% להורדת ריבית, אצלנו יש שאלה גדולה בקשר למלחמה. הנגיד כבר התבטא בעבר על אי הוודאות שנגרמת כתוצאה מהמלחמה ולמרות שמבחינת הנתונים הכלכליים אין שום סיבה שלא להוריד ריבית. אפילו הגירעון בשיעור של 4.7% יחסית טוב, הנגיד מתלבט.    

הריבית הגבוהה היא בראש וראשונה כדי לרסן את האינפלציה. האינפלציה אומנם עלתה בהדרגה לקצב שנתי סביב 3.1%-3.2%, אבל כשמסתכלים קדימה היא באזור 2.1%-2.2% ויש כלכלנים שצופים אפילו פחות מכך, מבינים שהאינפלציה חוזרת לתוואי של בנק ישראל ואם כך, אז למה לא להוריד ריבית? 

מדד המחירים באוגוסט - עלייה של 0.7%-0.5%

יונתן כץ, כלכלן המאקרו של לידר סבור שהמדד באוגוסט עלה ב-0.7% - "מחירי הדלקים עלו ב- 1.2% תחילת ספטמבר, אך מחירי הנפט בעולם ירדו ב- 3% בשל הציפייה לגידול בתפוקת הנפט על ידי קרטל הנפט ואינדיקטורים חלשים לגבי הפעילות בארה"ב. 

"השקל התייצב יחסית אחרי התחזקות במהלך החודש.  לא צפויה העלאת מחירים במגזר החינוך על רקע הקפאת השכר. מסתמנת האצת מסוימת בשכר בסקטור העסקי בחודש יולי . מספר היוצאים לחו"ל באוגוסט חזר לרמה של חודש מאי. ריבוי הטיסות צפוי לתרום לירידות מחירים בחודש ספטמבר לאחר עלייה עונתיות חדה באוגוסט. תחזית האינפלציה שלנו עומדת על 0.7% באוגוסט, -0.3% בספטמבר, 0.5% באוקטובר ו- 2.1% שנה קדימה".


סטיב ויטקוף (דוברות משרד ראש הממשלה)סטיב ויטקוף (דוברות משרד ראש הממשלה)

סטיב ויטקוף מכר מניות ב-120 מיליון דולר; הונו: מעל 350 מיליון דולר

השליח של טראמפ במזרח התיכון והאיש שאחראי בצד האמריקאי על השיחות לשחרור החטופים, נכנס לממשל כאיש עסקים אמיד; מחזיק במניות אובר, סיסקו, קריפטו, נדל"ן ועוד

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה סטיב ויטקוף

סטיב ויטקוף, איש העסקים ואיש אמונו של טראמפ במזרח התיכון מכר חלק ממניותיו בחברת הנדל"ן שבשליטתו. בדיווח שלו נחשף היקף אחזקות מרשים שכולל השקעות במקרקעין, סטארט-אפים, מטבעות דיגיטליים, כלי טיס וחשבון מזומן בסך 50 מיליון דולר

ויטקוף, מכר אחזקות בשווי 120 מיליון דולר בחברת הנדל"ן הפרטית שלו Witkoff Group, במסגרת מהלך שנועד להפחית סיכונים של ניגוד עניינים. לפי הדיווח, המכירה בוצעה כחלק מתוכנית כוללת להקטנת חשיפות והכנסות פוטנציאליות שעלולות להתנגש עם תפקידו הדיפלומטי. ויטקוף משמש כשליח מיוחד מטעם טראמפ למזרח התיכון ומשימות שלום נוספות, כולל מעורבות פעילה במגעים בין ישראל לחמאס ואף הרחבת סמכויות לאזור אוקראינה.

הצצה לנכסים של ויטקוף

לפי המסמכים, לויטקוף שווי מינימלי של 350 מיליון דולר - אך מדובר בגילוי חלקי. ככל הנראה שוויו האמיתי גבוה בהרבה. בין הנכסים: נדל"ן יוקרתי במיאמי, ניו יורק ודרום פלורידה, מניות ברדיט, אובר, סיסקו ו-SpaceX והשקעות בקרנות גידור, מטבעות קריפטוגרפיים ואפילו כלי טיס.

המסמך כולל גם את פירוט ההכנסות מהשנה החולפת: 35 מיליון דולר שהתקבלו כדיבידנדים מאחת מחברות ההחזקות שבשליטתו - המחזיקה בין היתר בנדל"ן, חברת ניהול גולף, מלונות וחברת הקריפטו World Liberty Financial.

World Liberty Financial - שיתוף פעולה כלכלי עם משפחת טראמפ

ויטקוף ובניו הקימו בשנה שעברה את חברת הקריפטו World Liberty Financial יחד עם שלושת בניו של טראמפ: דונלד טראמפ ג'וניור, אריק טראמפ וברון טראמפ. החברה אחראית על השקת מטבע הקריפטו USD1, ששימש את קרן MGX מאבו דאבי להשקעת ענק של 2 מיליארד דולר בבורסת Binance. מדובר בקרן השקעות ממשלתית של איחוד האמירויות.

לפי גילוי קודם, טראמפ עצמו גרף רווחים של 58 מיליון דולר מהמיזם. ויטקוף, לעומת זאת, לא פירט את חלקו בהכנסות.