המיליארדר ריצ'רד ברנסון וג'ימני ישקיעו במטרולייט
חברת מטרולייט (Metrolight) הודיעה היום, כי השלימה סבב גיוס של 9 מיליון דולר אשר יאיץ את התרחבותה לנוכח הביקוש העולמי הגדל לתאורה חסכונית באנרגיה. הטכנולוגיה של מטרולייט מבוססת על מספר פטנטים וחוסכת ללקוחות עד 65% מחשבונות החשמל של התאורה שלהם.
Virgin Fuels ו-Gemini Israel Funds הובילו את ההשקעה בהשתתפותן של Israel Cleantech Ventures ואלטשולר שחם. סר ריצ'רד ברנסון הקים את Virgin Fuels כדי להשקיע בחברות במגזרי האנרגיה המתחדשת וניצול משאבים. "תאורה בלתי יעילה היא אחד המקורות הגדולים ביותר לבזבוז אנרגיה," אמר ברנסון. הוא הוסיף עוד, כי "באמצעות Virgin Fuels, אנו משקיעים בחברות כגון מטרולייט המסייעות בהפחתת פליטת גזי החממה ומשפרות באופן משמעותי את ניצול האנרגיה ברחבי העולם".
מטרולייט הוקמה ב-1996 על ידי יגאל ינאי והיא המובילה בעולם ב-Smart Electronic Ballasts המשמשים להפעלת נורות פריקה High Intensity Discharge (HID). הבאלאסט משמש לשליטה בהצתה ובתפעול של נורות אלו. נורות ה- HID מהוות את מרבית תאורת החוץ בעולם (רחובות, כבישים וכ"ו) וכן חלק משמעותי מהתאורה התעשייתית והמסחרית בעולם. ברחבי העולם מותקנות כיום כ- 400 מיליון נורות מסוג זה אשר צורכות כ- 6% מייצור החשמל.
המוצרים של מטרולייט מאפשרים ללקוחות לחסוך עד 65% מעלויות החשמל לתאורה, להאריך באופן משמעותי את חיי הנורה, לשפר את איכות האור ולחסוך בעלויות אחזקה. מטרולייט משתפת פעולה עם מרבית יצרני גופי התאורה הגדולים והמובילים בעולם וכן עם חברות שירותי חסכון באנרגיה ESCO ומפיצים ברחבי העולם. בשנים האחרונות החברה התקינה מאות אלפי באלאסטים ברחבי העולם באפליקציות שונות ומגוונות. החברה הינה שחקנית חשובה בתחום החיסכון באנרגיה הנמצא בימים אלה במגמת צמיחה חזקה עקב מחירי האנרגיה המאמירים, היצע מוגבל של מקורות אנרגיה והחשש הגובר משינויים אקלימיים.
"שימוש ב-Smart Electronic Ballasts for HID™ של מטרולייט עשוי לחסוך עד 3% מצריכת האנרגיה העולמית," אמר יגאל זמיר, מנכ"ל מטרולייט. "הטכנולוגיה חודרת לשוק בהדרגה וגדל הביקוש לפתרונות חכמים. כתוצאה מכך, החברה גדלה במהירות והופכת לספקית מובילה של פתרונות תאורה חוסכי אנרגיה. אנו שמחים שהמשקיעים החדשים שלנו מכירים בפוטנציאל העצום של הטכנולוגיה שלנו ומהצטרפותם למועצת המנהלים שלנו", הוסיף זמיר.
שי ווייס, מנכ"ל Virgin Fuels, מציין כי "תעשיית התאורה לא השתנתה הרבה מאז שתומס אדיסון המציא את נורת הליבון לפני יותר ממאה שנים. יש צורך בשילוב של גישות רבות כדי להילחם בהתחממות כדור הארץ. אין תרופת פלא לבעיה זו. אנו מאמינים שפתרונות התאורה של מטרולייט יכולים להפחית את צריכת האנרגיה בשיעור ניכר".
לדברי עדי פונדק-מינץ, שותף כללי בג'מיני, "למטרולייט יש צוות ניהולי חזק שהוכיח את עצמו, פתרון המספק תשואה מהירה על ההשקעה וממלא את הצרכים של שוק הגדל במהירות. אנו נרגשים מההשקעה 'הירוקה' הראשונה שלנו".
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?
כיום עסקים במחזור של 120 אלף שקל לא מדווחים לרשות המס; המטרה להגדיל את התקרה; למה זה טוב לכולם: לנישומים וגם לרשות המס?
עסקים במחזור של עד 120 אלף שקל לא מדווחים לרשויות המס. הפטור הזה ניתן לפני כשנה והוא מסתמן כהצלחה גדולה. מדובר במעל 150 אלף נישומים שחוץ מלהכביד על התשתיות של רשות המסים, לא באמת הצדיקו את הטיפול בהם. הגבייה באזור אפס, והטפסים והבירוקרטיה לקחו המון זמן ומשאבים גם לנישומים וגם לפקידי מס הכנסה.
ההחלטה הקודמת (הרחבה: רפורמת ה-"עוסק זעיר" כבר עובדת עבור עשרות אלפי ישראלים) היתה פשוטה כי גביית המס כאמור היתה אפסית. כעת מציע שי אהרונוביץ' להרחיב את התוכנית לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. במספרים האלו כבר יש מס, אם כי, ברוב המקרים נמוך.
עסקים מדווחים לרשויות המס על חברות מס לפי הכנסות בניכוי הוצאות. בעסקים שעד מחזור של 120 אלף שקל (שעם הצמדה זה כבר קרוב ל-130 אלף שקל) רשות המס מגדירה הוצאות לפי שיעור המחזור, בלי הוכחת תשלום ובלי לשבור את הראש עם איסוף חשבוניות. יש כאלו שזה מתאים ונוח להם. אלו שיש להם יותר הוצאות יכולים להגיש אותם, אבל גם ככה הם לא עומדים ברף המס.
עסקים עם מחזור של 300 אלף, אמורים לקבל שיעור הוצאות מסוים כמוכר מבלי להוכיח זאת, אבל נראה שבמקרה הזה יהיו הרבה שיש להם יותר הוצאות. הם ידווחו במסלול הרגיל. כלומר, רשות המס תבטיח את עצמה על ידי כך שתאשר הוצאות אבל לא בסכום משמעותי מדי. וככה תהיה חבות מס לעסקים האלו.
- גם בצפון: בכל עסק שלישי נתפסו ליקויי ספרים - האם זה קל מידי?
- משבר מתמשך: העסקים הקטנים בסין עדיין מתקשים להתאושש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ולכן, יפנו אליה, רק כאלו שבאמת אין להם הוצאות משמעותיות. כל תוכנית כזו מקלה על המערכת, מקלה על הנישומים, וצריך לזכור שגם אין כאן פתח למילוט, הונאות, שקרים, ושמרווח הביטחון של רשות המס הוא גדול, תשלום המס במספרים האלו בהינתן הוצאות הוא נמוך מאוד, במקרה המקסימלי כמה אלפים בודדים בחודש.
מצד שני מדובר על כמות גדולה של נישומים. על פי ההערכות יש כמה מאות אלפים שנופלים בקטגוריה הזו.

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחרות תעלה, המחירים ירדו?
מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים
אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.
ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים.
החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה
לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.
