החיפאים מתכוננים לקבלת 800 מיליון דולר לבניית נמל
שרי האוצר והתחבורה אמורים להכריע בקרוב באיזה מנמלי ישראל תבוצע עד שנת 2015 תוכנית השקעה רחבת היקף, של 800 מיליון דולר. כדי להבטיח כי השקעה זו תופנה לנמל חיפה הגיעו הגופים הכלכליים והציבוריים המרכזיים של חיפה והצפון להסכם על שיתוף פעולה ווויתורים הדדיים .
נשיא לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון, עודד פלר, יוזם המהלך, אומר כי המגמות השליליות ההופכות את מרכז הארץ לאזור הכלכלי הפעיל היחיד כמעט במדינה – נמשכות, וחייבים לשנותו.
"אם סברנו כי האירועים בצפון בקיץ שעבר ישנו את התמונה – המציאות טופחת על פנינו. אנחנו רואים כי הדעיכה בפריפריה נמשכת ואף מתעצמת. נראה כי הדרך היחידה לשינוי כיוון ולהשגת ראשיתו של איזון, הוא בקביעת עוגנים ברמה לאומית שיהיו ממוקמים באזורי הפריפריה. לצפון כבר יש היום עוגן טבעי - נמל חיפה. נמל חיפה מתנוון כבר עשר שנים ויותר. הסחר הישראלי צומח – ואת פירותיה של הצמיחה הזו קוטפים נמלי ים תיכון אחרים ונמל אשדוד המשרת את מרכז הארץ. מקבלי ההחלטות מתעלמים מתופעה זו והשלכותיה, ולכן התארגנו, כל הקשורים לציבוריות ולכלכלה הישראלית באזור חיפה והצפון, כדי ליצור חזית אחידה, אשר תגרום כי החלטת הממשלה שהתקבלה לאחרונה, בדבר השקעות גדולות בפיתוח תשתיות בנמלים, החלטה שלא קבעה איזה נמל יזכה בקדימות בהשקעות, תגיע לצפון הארץ", אמר פלר.
על פי האמנה מתחייבים החותמים עיריית חיפה, חברת נמל חיפה, ועד עובדי נמל חיפה, ההסתדרות החדשה במחוז חיפה, איגוד המשתמשים בהובלה ימית ולשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון לעשות ולהשקיע את המשאבים הנדרשים לקידום ביצוע תוכנית ההשקעה בנמלחיפה, קידום ההחלטות, חקיקה ופעולות הסברה וכן לנקוט צעדים שיידרשו לשכנוע מקבלי ההחלטות בממשלה וברשויות השונות לביצוע תוכנית ההשקעה בחיפה.
עיריית חיפה: נכונות לוותר על שדה תעופה בינלאומי וזירוז הליכי רישוי
עיריית חיפה מצהירה באמנה על נכונותה לגשת לאלתר לתכנון ולביצוע להקמת "WATERFRONT" תיירותי בחלק המערבי של הנמל, במגמה לפתח את העיר התחתית ולהגדיל את כוח המשיכה התיירותי של העיר.
וכדבר ראשון עם קבלת החלטה סופית של הממשלה בדבר ביצוע תוכנית ההשקעה הנמלית בחיפה, מוכנה העירייה לוותר על ההתחייבות הממשלתית להקמת שדה תעופה בינלאומי בחיפה ולהסכים כי השדה שישרת את חיפה והצפון יוקם באתר חלופי, דוגמת מגידו.
חברת נמל חיפה: פתיחת מערב הנמל לפיתוח תיירותי ודאגה לשירות יעיל ויציב לאחר שנים של עיכוב והתלבטויות הנהלת נמל חיפה מביעה גם היא את הסכמתה לפיתוח החזית המערבית של הנמל לשימושים תיירותיים עירוניים ופיתוח ה -"WATERFRONT" .בנוסף תמשיך הנהלת הנמל לפעול לביצוע מלא של הסכמי העבודה עם עובדי הנמל ולהפעלת הנמל ללא הפרעה, שביתות או השבתות.
ההסתדרות והעובדים: שמירה על שקט תעשייתי מתוך הכרה בחשיבותו של נמל חיפה כמנוע תעסוקתי לעשרות אלפי עובדים, ובכך שביצוע תוכנית ההשקעה בחיפה תביא לגידול משמעותי במספר מקומות העבודה בה, עומדת ההסתדרות לגייס את תמיכת ציבור העובדים בחיפה והצפון לתמיכה בתוכנית. עוד מתחייבת ההסתדרות להפעיל את מלוא השפעתה למציאת פתרון לחילוקי דעות, במידה ויתגלעו כאלה, בין העובדים להנהלת נמל חיפה בדרך שתמנע שיבושים בעבודה הסדירה. ההסתדרות תפעל להמשך קיומם של הסכמי עבודה שנחתמו, לרבות הסכמי הרפורמה בנמלים.
ועד עובדי הנמל: העובדים מתחייבים להיכנס למו"מ מיידי עם ההנהלה על הארכת שעות העבודה בנמל במגמה לראות נמל יעיל ותחרותי.
בעקבות הסכם הרפורמה, שבו נמל אשדוד פותח ללא השקעה כספית מצידו, העובדים רואים חשיבות כי גם פיתוח נמל חיפה יהיה ללא השקעות כספיות ו/או הלוואות מצידם ו/או מצד נמל חיפה.
האיגוד הארצי של המשתמשים בהובלה ימית: התגייסות למען חיפה
בהיותו איגוד ארצי, מכיר איגוד המשתמשים בחשיבות העליונה של נמלי ישראל האחרים וההשקעה הנדרשת בהם. יחד עם זאת רואה האיגוד חשיבות מיוחדת בעת הזו לקדם את תוכנית ההשקעות בחלק הצפוני של מדינת ישראל.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.