החיפאים מתכוננים לקבלת 800 מיליון דולר לבניית נמל

הגופים הכלכליים המרכזיים של חיפה סיכמו על שיתוף פעולה וויתורים הדדיים כדי לקדם את נמל חיפה כנמל בו יושקעו 800 מיליון דולר מידי המדינה
סיון איזסקו |

שרי האוצר והתחבורה אמורים להכריע בקרוב באיזה מנמלי ישראל תבוצע עד שנת 2015 תוכנית השקעה רחבת היקף, של 800 מיליון דולר. כדי להבטיח כי השקעה זו תופנה לנמל חיפה הגיעו הגופים הכלכליים והציבוריים המרכזיים של חיפה והצפון להסכם על שיתוף פעולה ווויתורים הדדיים .

נשיא לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון, עודד פלר, יוזם המהלך, אומר כי המגמות השליליות ההופכות את מרכז הארץ לאזור הכלכלי הפעיל היחיד כמעט במדינה – נמשכות, וחייבים לשנותו.

"אם סברנו כי האירועים בצפון בקיץ שעבר ישנו את התמונה – המציאות טופחת על פנינו. אנחנו רואים כי הדעיכה בפריפריה נמשכת ואף מתעצמת. נראה כי הדרך היחידה לשינוי כיוון ולהשגת ראשיתו של איזון, הוא בקביעת עוגנים ברמה לאומית שיהיו ממוקמים באזורי הפריפריה. לצפון כבר יש היום עוגן טבעי - נמל חיפה. נמל חיפה מתנוון כבר עשר שנים ויותר. הסחר הישראלי צומח – ואת פירותיה של הצמיחה הזו קוטפים נמלי ים תיכון אחרים ונמל אשדוד המשרת את מרכז הארץ. מקבלי ההחלטות מתעלמים מתופעה זו והשלכותיה, ולכן התארגנו, כל הקשורים לציבוריות ולכלכלה הישראלית באזור חיפה והצפון, כדי ליצור חזית אחידה, אשר תגרום כי החלטת הממשלה שהתקבלה לאחרונה, בדבר השקעות גדולות בפיתוח תשתיות בנמלים, החלטה שלא קבעה איזה נמל יזכה בקדימות בהשקעות, תגיע לצפון הארץ", אמר פלר.

על פי האמנה מתחייבים החותמים עיריית חיפה, חברת נמל חיפה, ועד עובדי נמל חיפה, ההסתדרות החדשה במחוז חיפה, איגוד המשתמשים בהובלה ימית ולשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון לעשות ולהשקיע את המשאבים הנדרשים לקידום ביצוע תוכנית ההשקעה בנמלחיפה, קידום ההחלטות, חקיקה ופעולות הסברה וכן לנקוט צעדים שיידרשו לשכנוע מקבלי ההחלטות בממשלה וברשויות השונות לביצוע תוכנית ההשקעה בחיפה.

עיריית חיפה: נכונות לוותר על שדה תעופה בינלאומי וזירוז הליכי רישוי

עיריית חיפה מצהירה באמנה על נכונותה לגשת לאלתר לתכנון ולביצוע להקמת "WATERFRONT" תיירותי בחלק המערבי של הנמל, במגמה לפתח את העיר התחתית ולהגדיל את כוח המשיכה התיירותי של העיר.

וכדבר ראשון עם קבלת החלטה סופית של הממשלה בדבר ביצוע תוכנית ההשקעה הנמלית בחיפה, מוכנה העירייה לוותר על ההתחייבות הממשלתית להקמת שדה תעופה בינלאומי בחיפה ולהסכים כי השדה שישרת את חיפה והצפון יוקם באתר חלופי, דוגמת מגידו.

חברת נמל חיפה: פתיחת מערב הנמל לפיתוח תיירותי ודאגה לשירות יעיל ויציב לאחר שנים של עיכוב והתלבטויות הנהלת נמל חיפה מביעה גם היא את הסכמתה לפיתוח החזית המערבית של הנמל לשימושים תיירותיים עירוניים ופיתוח ה -"WATERFRONT" .בנוסף תמשיך הנהלת הנמל לפעול לביצוע מלא של הסכמי העבודה עם עובדי הנמל ולהפעלת הנמל ללא הפרעה, שביתות או השבתות.

ההסתדרות והעובדים: שמירה על שקט תעשייתי מתוך הכרה בחשיבותו של נמל חיפה כמנוע תעסוקתי לעשרות אלפי עובדים, ובכך שביצוע תוכנית ההשקעה בחיפה תביא לגידול משמעותי במספר מקומות העבודה בה, עומדת ההסתדרות לגייס את תמיכת ציבור העובדים בחיפה והצפון לתמיכה בתוכנית. עוד מתחייבת ההסתדרות להפעיל את מלוא השפעתה למציאת פתרון לחילוקי דעות, במידה ויתגלעו כאלה, בין העובדים להנהלת נמל חיפה בדרך שתמנע שיבושים בעבודה הסדירה. ההסתדרות תפעל להמשך קיומם של הסכמי עבודה שנחתמו, לרבות הסכמי הרפורמה בנמלים.

ועד עובדי הנמל: העובדים מתחייבים להיכנס למו"מ מיידי עם ההנהלה על הארכת שעות העבודה בנמל במגמה לראות נמל יעיל ותחרותי.

בעקבות הסכם הרפורמה, שבו נמל אשדוד פותח ללא השקעה כספית מצידו, העובדים רואים חשיבות כי גם פיתוח נמל חיפה יהיה ללא השקעות כספיות ו/או הלוואות מצידם ו/או מצד נמל חיפה.

האיגוד הארצי של המשתמשים בהובלה ימית: התגייסות למען חיפה

בהיותו איגוד ארצי, מכיר איגוד המשתמשים בחשיבות העליונה של נמלי ישראל האחרים וההשקעה הנדרשת בהם. יחד עם זאת רואה האיגוד חשיבות מיוחדת בעת הזו לקדם את תוכנית ההשקעות בחלק הצפוני של מדינת ישראל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.