ביטוח ישיר וענק ביטוח בריטי בשת"פ במזרח אירופה

סיטוח ישיר הקימה חברת ביטוח בה תשקיע R&SA 120 מיליון דולר עבור חצי מהמניות. ביטוח ישיר תרשום רווח הון של 340 מיליון שקל
שי פאוזנר |

חברת ביטוח ישיר (ישיר-איי.די.איי ) מודיעה היום כי חתמה על הסכמי ההשקעה להקמת מיזם משותף עם המבטח הבריטי המוביל R&SA. ל-R&SA יוקצו 50% ממניות GDI, חברה בת בבעלותה המלאה של ביטוח ישיר, המרכזת את פעילות הביטוח הבינלאומית של ביטוח ישיר, בעסקה המשקפת שווי של 170 מיליון דולר, לפני ההשקעה.

עבור המניות בחברת GDI תשלם R&SA סכום של 120 מיליון דולר, וסכום נוסף של 50 מיליון דולר נוספים במהלך שלוש השנים הקרובות. ביטוח ישיר צפויה לרשום רווח הון כולל של כ-340 מליון שקל. R&SA נסחרת בבורסה של לונדון לפי שווי שוק של כ-5 מיליארד ליש"ט והינה חברת ביטוח הפעילה כבר קרוב לשלוש מאות שנה. החברה פועלת עצמאית ב-27 מדינות ובמהלך שנת 2006 רשמה פרמיות (נטו) בהיקף של למעלה מ-5.5 מיליארד ליש"ט.

המיזם המשותף יעסוק בתחום הביטוח הישיר במדינות מרכז ומזרח אירופה, מדינות חבר העמים ובשווקים מתפתחים אחרים בעלי פוטנציאל צמיחה גבוה.

מוקי שנידמן, יו"ר החברה מסר: "חתימת ההסכם עם ענק הביטוח R&SA מהווה צעד חשוב באסטרטגיית הצמיחה הבילאומית של הקבוצה והינה הבעת אמון גדולה ביכולתה של ביטוח ישיר להקים ולנהל בהצלחה עסקי ביטוח ישיר בינלאומיים".

דורון שנידמן, מנכ"ל החברה הוסיף: "השותפות עם R&SA תעזור לנו לבסס ולהרחיב את פעילותנו הבינלאומית הקיימת לצד הרחבת הפעילות למדינות נוספות. בכוונתנו להמשיך לשכפל את ההצלחה שרשמנו בחדירה לשוק הפולני. בימים אלה השקנו בפועל את פעילות הביטוח הישיר בצ'כיה ואנו ממשיכים בהיערכות לכניסה לשוק הרוסי. אנו רואים בשותפות פלטפורמה שתאפשר לנו לחדור בהצלחה ליעדים נוספים שאותם נמצא כמתאימים ואנו נלהבים לקראת המשך בניית הפעילות וביסוס מעמדנו כשחקן ביטוח בינלאומי מוביל בתחומו".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.