אולמרט: לא נוכל להבליג; צה"ל תוקף בעזה

בהערכת המצב ביטחונית הוחלט לסיים רשמית את מדיניות ההבלגה, וזמן קצר לאחר מכן תקף חיל האוויר מכונית ברצועה, בה נסעו פעילי חמאס ששיגרו מוקדם יותר רקטות לעבר ישראל
מעריב NRG |

מסר ברור יצא היום מהערכת המצב הביטחונית: הפסקת האש עם הפלשתינים הסתיימה רשמית. לאחר התגברות ירי הקסאמים לעבר שדרות ופעולת נגד של חיל האוויר, הוחלט כי יינקטו פעולות לפגיעה ביורי הרקטות ובמפקדיהם. עם סיום הישיבה פגע חיל האוויר באנשי חמאס בצפון הרצועה. שלוש רקטות נחתו בשדרות, אחת נחתה ברחוב בעיר וגרמה לנזק קל. בישיבה הוחלט להורות לצה"ל לבצע שורת פעולות על מנת לפגוע במשגרי רקטות הקסאם ובמפקדיהם. אולמרט הבהיר כי ישראל לא תוכל להמשיך ולהבליג על הפגיעה בשטחה, ולפיכך הוחלט על פגיעה "חריפה וחמורה". זמן קצר לאחר סיום הערכת המצב, בה השתתפו ראש הממשלה, אהוד אולמרט, שרת החוץ, ציפי לבני, שר הביטחון, עמיר פרץ, הרמטכ"ל, גבי אשכנזי ובכירי מערכת הביטחו, הגיעו מעזה דיווחים על פעולה צבאית ברצועה. פלשתינים דיווחו כי מטוס של צה"ל תקף מכונית שבתוכה נסעו כמה פעילי חמאס, וכי אחד מפעילי החמאס נהרג בתקיפה ושניים נפצעו. צה"ל אישר כי מטוסי חיל האוויר תקפו בשכונת סג'אעיה שבצפון רצועת עזה מכונית, בתוכה נסעו פעילי חמאס ששיגרו היום רקטות קסאם לעבר ישראל. בצה"ל מוסיפים כי יש נפגעים בקרב אנשי החמאס שהיו במכונית. הפלשתינים דיווחו כי אחד מפעילי החמאס נהרג בתקיפה, ושניים נפצעו. מאוחר יותר נחתו שלוש רקטות קסאם בשכונה בעיר שדרות. לא היו נפגעים, אך אחת מהרקטות שנחתה ברחוב בעיר גרמה לנזק קל. הסברה בזירה הבינלאומית במקביל לגיבוש הקו הצבאי, החליטו לבני ואולמרט לצאת בקמפיין דיפלומטי בינלאומי, כדי לאפשר לצה"ל חלון זמן מרווח ככל שניתן לצורך השלמת הפעילות. "ישראל תעשה מאמץ הסברתי ומדיני להעמיד את מדינות העולם על חומרת המצב", נמסר מלשכת ראש הממשלה. בדיון אמר אולמרט כי המסר הישראלי של הקמפיין יתמקד בכך ש"לא ייתכן שממשלת החמאס עומדת מאחורי התקפות טרור, בזמן שהיא מבקשת הכרה בינלאומית וסיוע כלכלי". לבני תעדכן כבר הערב את בכירי משרד החוץ ואת נציגויות ישראל ברחבי העולם בפרטים. נושא בוער נוסף שעלה בישיבה הוא פינוי אולכוסית שדרות המופגזת. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "ראש הממשלה הורה לטפל בכל צרכי האוכלוסייה ולהעמיד לרשותה את כל האמצעים הנדרשים על מנת שתוכל להמשיך בעמידתה". בדיון עצמו הבהיר אולמרט כי הוא מתנגד לפינוי אוכלוסיה, כיוון ש"אלה בדיוק התמונות שהחמאס מחכה להן, ואני לא מוכן להעניק שום ניצחון לטרור". בתום הדיון הביטחוני טלפן אולמרט לראש עיריית שדרות, אלי מויאל, ועדכן אותו בהחלטות שהתקבלו וניתנו לצבא. המשך הדיון בקבינט, שהחל ביום ראשון וטרם הושלם בשל אילוצי לוחות זמנים, יחודש ביום ראשון הקרוב. לאתר NRG

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יובל שטייניץ, יו״ר רפאל, צילום: דרור סיתהכל, אוניברסיטת תל אביביובל שטייניץ, יו״ר רפאל, צילום: דרור סיתהכל, אוניברסיטת תל אביב

יו"ר רפאל: "בעוד 5 עד 10 שנים, שום דבר לא יטוס באוויר - הלייזר ינקה את הכל"

יובל שטייניץ, יו"ר רפאל: "המכשיר הגדול יותר, 'מגן אור', יימסר לצה"ל בעוד שלושה חודשים ויאפשר הגנה טובה בהרבה, תחילה מטילים בטווחים קצרים ובינוניים. תוך להערכתי בסביבות חמש שנים אנחנו נגיע למצב שלייזר יכול לפעול גם לטווחים הרבה יותר ארוכים וגם לטפל בטילים בליסטים מאיראן ומתימן"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה יובל שטייניץ

ישראל הצליחה לפתח מערכות הגנה שנחשבות הטובות בעולם. רפאל, אלביט מערכות, משרד הביטחון והתעשייה הביטחונית בכלל, הצליחו להגן על השמיים מאז ה-7 באוקטובר בצורה מרשימה. אין הגנה הרמטית, אבל אלמלא כיפת ברזל וההגנות בכלל, מספרי ההרוגים שלנו היו גדולים פי כמה. ההגנות הצילו אלפים רבים ואפילו רבבות.  

 יו"ר רפאל ושר האנרגיה והאוצר לשעבר, יובל שטייניץ, אמר היום בכנס באוניברסיטת תל אביב כי הלייזר הוא הדבר הבא. רפאל פיתחה מערכת הגנה שהושקה לפני מספר חודשים וזו רק ההתחלה. 

"אחרי 60 שנה שכל המעצמות בעולם, בראשן ארצות הברית, מנסות ליצור נשק לייזר ונכשלות - וגם אנחנו נכשלנו - הייתה פריצת דרך ברפאל לפני חמש שנים שאפשרה לנו ליצור את נשק הלייזר האפקטיבי הראשון בעולם", אומר שטייניץ. במלחמה האחרונה מול איראן ובלבנון, הוכיחה המערכת את עצמה - "מכשיר לייזר בודד אחד הפיל עשרות רבות בשיעורי הצלחה יוצאים מן הכלל". 

הלייזר יפעל בטווחים ארוכים

"המכשיר הגדול יותר, ׳מגן אור׳, יימסר לצה"ל בעוד שלושה חודשים ויאפשר הגנה טובה בהרבה, תחילה מטילים בטווחים קצרים ובינוניים. תוך להערכתי בסביבות חמש שנים אנחנו נגיע למצב של לייזר יכול לפעול גם לטווחים הרבה יותר ארוכים וגם לטפל בטילים בליסטים מאיראן ומתימן".

"עד עכשיו בכל תולדות הצבאות, מיוון העתיקה ועד ימינו אלה, השתמשו בפרוג'קט - בעצמים: זרקו חניתות, היום זורקים פצצות, פגזים, טילים - זה דברים צפידים, דברים שעפים באוויר ופוגעים במטרה. בלייזר אנחנו הורגים את המטרה בעצם על ידי קרן אור, על ידי קרני אור שעפות ב-300 אלף קילומטר לשנייה". 

סמוטריץ ממשלהסמוטריץ ממשלה

משרד האוצר החליט שלא לתקצב פיצוי לישראלים שנתקעו בחו"ל במהלך "עם כלביא"

לאחר כחודש וחצי של דיונים במשרד האוצר, הבהירה נציגי האוצר במהלך דיונים של ועדת הכלכלה של הכנסת כי המדינה לא תפצה את הנוסעים הישראלים שנתקעו בחו"ל במהלך מבצע "עם כלביא" במלחמת איראן

רן קידר |
משרד האוצר סגר את הדלת בפני פיצוי למאות אלפי ישראלים שנתקעו בחו"ל במהלך מבצע "עם כלביא" ביוני האחרון, והעביר את האחריות לחברות התעופה ולמשרד התחבורה. בוועדת הכלכלה הבהיר נציג אגף התקציבים, דניאל שוורץ, כי שר האוצר מתנגד למתווה פיצוי וכי לפי החוק המתוקן ("חוק טיבי") הסמכות לקביעת פיצוי במצבים מיוחדים נמצאת בידי שרת התחבורה, באישור הכנסת. כך, האחריות הישירה למתן פיצוי עברה למירי רגב, שיכולה להורות על פיצוי של יומיים בלבד, צעד שלטענתה אינו מספיק.

המהלך עורר מחאה חריפה מצד חברי הכנסת ונציגי הענף. ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) האשים את שר האוצר בצביעות, כשהוא מציין כי "מצא 3.7 מיליארד שקל לחלוקת מזון בעזה, אך מסרב להקצות 250 מיליון שקל לפיצוי אזרחי ישראל". יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, הגדיר את ההחלטה "שערורייה" ודרש מראש הממשלה להתערב.

העימות סביב הפיצוי נמשך כבר חודשים בין האוצר למשרד התחבורה, עם פערים מהותיים: במשרד התחבורה דרשו פיצוי על חמישה ימי שהייה, ואילו באוצר התעקשו על יומיים בלבד. לפי ההצעה המקורית, כל נוסע היה אמור לקבל כ־150 דולר ליום, עד תקרה של 750 דולר – בכפוף להוכחה כי נתקע בחו"ל בעקבות ביטול טיסות על ידי המדינה.

נציגי חברות התעופה התריעו בדיון מפני פגיעה קשה ביכולתן הפיננסית. עוז ברלוביץ', מנכ"ל ארקיע, טען כי אלפי תביעות תלויות ועומדות נגד החברה, וכי היעדר פיצוי מהמדינה עלול להביא לקריסת אחת מחברות התעופה הישראליות. אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, קרא להתערבות מיידית בחקיקה שתגן על החברות, בעוד שלומי זפרני מאל־על דרש להפסיק "לגלגל את הציבור ללא מענה או ודאות".

רגב מצדה סבורה כי המדינה צריכה להשתתף במימון שלושה ימי פיצוי נוספים מעבר לשני הימים שעל פי חוק יחולו על החברות, שכן הפגיעה בנוסעים נגרמה מהחלטה ממשלתית – סגירת השמיים – ולא ממדיניות של חברות התעופה. בינתיים, ללא הסכמה בין המשרדים, אלפי נוסעים שנותרו תקועים בחו"ל בזמן המבצע, בהם גם מי שזומנו בצווי 8, נאלצים לשאת בעלויות הכבדות מכיסם.

אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר: "במסגרת המבצע נדרשנו לבטל עשרות טיסות ולהעביר מטוסים לחו"ל, אנחנו מקבלים מדי יום תביעות בהיקפים של מיליונים רבים, ואנחנו מבקשים התערבות מיידית לקידום חקיקה שתגן עלינו, כי בבימ"ש אומרים שביטלנו את הטיסה וזו סיטואציה בלתי אפשרית. בעיתוי ציני, יש היום דיון של שרת התחבורה לאפשר לוויז להקים כאן בייס".