סימן שהכלכלה האמריקנית מדרדרת או צירוף מיקרים?

נתוני הקמעונאיות לחודש אפריל התפרסמו היום והצביעו על ירידה חדה בהוצאות הצרכנים, ישנם כאלה שקוראים לזה "שיחת השכמה" ואחרים מאשימים את חג הפסחא המוקדם, מזג האוויר וההשוואה לשנה שעברה...
אריאל אטיאס |

חודש אפריל היה בגדול אסון לרוב מפעילות רשתות הקמעונאיות הגדולות בארה"ב, בעוד הצרכנים שמרו על הארנק שלהם קרוב אחרי הילולת הבזבוזים בחודש מארס וכמו כן, הם התמודדו עם העלייה החדה במחירי הדלקים וההתמוטטות בשוקי המגורים.

אבל זה לא היה בלתי צפוי. הקמעונאים הרימו דגלים הרבה לפני התוצאות היום והמשקיעים קעקעו את עצמם הרבה לפני זה - למה שללא ספק יקרא החודש החלש ביותר, עד כה, השנה.

כתוצאה, המשקיעים ציפו - ותמחרו את מניות הקמעונאיות בהתאם - שהשילוב של מזג אויר גרוע, חג פסחא מוקדם וההשוואה לשנה-אחרי-שנה תפגע בתוצאות הסופיות של מכירות החנויות הקיימות מעל-שנה בחודש אפריל.

כ-51 קמעונאיות דיווח ל-Thomson Financial כ- 85%מהם פספסו את ציפיות האנליסטים לנתוני המכירות של same-store - המדד של התעשייה לצמיחה - הנמדד על ידי איסוף הקבלות בחנויות הקיימות מעל שנה. בצורה כוללת, הנתונים הראו ירידה של 1.8%.

המועצה הלאומית של מרכזי קניות (ICSC) מדדה את התוצאות שלה באופן שונה וסיכמה על ירידה כוללת של 2.3% בחנויות הקיימות מעל שנה, הירידה הגדולה ביותר מאז 1970. לתקופה הכוללת, מכירות החנויות הקיימות מעל שנה עלו רק ב-1.8%, הרבה מתחת לציפיות לעלייה של 2.8%.

"קריאת השכמה"

"זאת תמונה מכוערת", אמרה מישל נמירה, כלכלנית בכירה ב-ICSC. "הירידה של 2.3% הינה קריאת השכמה שמשהו בסיסי קורה פה".

למרות זאת, ב-Thomson Financial הזהירו את המשקיעים לא לקחת את התוצאות יותר מידי ללב, והמליצו להם לצרף את התוצאות של מארס ואפריל יחדיו, כדי לקבל תמונה ברורה יותר של איך הצרכנים מבזבזים.

"התוצאה השלילית באפריל אינה בהכרח אינדיקאטור שהצרכנים לא מוציאים מספיק כסף או שהכלכלה מדרדרת,", היא אמרה. "הם רק התוצאה בשינוי של תאריך חג הפסחא".

בעוד האנליסטים יתבוננו מקרוב על חודש מאי, כיוון שהחודש יספק אינדיקאטור טוב יותר לבריאות הצרכן, דאגות עולות שקונים לא יוכלו עוד לסחוב את משקל הכלכלה התועה עלך כתפיהם.

Wal-Mart מאכזבת

רשת הקמעונאיות הגדולה בעולם, WAL-MART , דיווחה על ירידה של 3.5% במכירות החנויות הקיימות מעל שנה. האנליסטים ציפו לירידה של 1.1%, בלבד.

אבל, Wal-Mart , הייתה מאלו שהזהירו בחודש שעבר שהיא צופה שהשינוי במכירות באפריל יסתכם בין 0% לבין ירידה של 2%, אבל העסקים היו הרבה יותר חלשים מהצפוי, נתוני מכירות נמוכים של בגדים ומוצרים לבית ברשת המבצעים של Wal-Mart. המכירות בחנויות המבצעים ירדו ב-4.6%, בעוד מחלקות "מועדון סאם" עלו ב-2.5%.

הפעם האחרונה ש-Wal-Mart דיווחה על ירידה במכירות הקיימות היה בנובמבר האחרון, כשהקמעונאית הציגה ירידה של 0.1%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה