פרוטרום ואילקס מדיקל יהפכו פפריקה למזומנים
חברת פרוטרום תעשיות, באמצעות חברת הבת פרוטרום, וחברת אילקס מדיקל , באמצעות חברה נכדה, קפסיוויט ביוטכנולוגיה (מוחזקת ע"י אילקס מדיקל בשיעור של כ-53%), חתמו היום על הסכם בלעדי למסחור ידע ייחודי אשר פותח במכון וולקני, במימון חברת קפסיוויט, להפקת מיצויי טבעי מפפריקה כמקור ביולוגי זמין לקרוטנואידים (carotenoids) ובעיקר לקפסנטין (capsanthin).
הקפסנטין הינו אחד מנוגדי החמצון (אנטי-אוקסידנט) הטבעיים החזקים ביותר הקיימים. על פי ניסויים מעבדתיים שערכה קפסיוויט הקפסנטין הינו בעל פעילות אנטי-אוקסידנטית גבוהה פי שמונה מזו של הליקופן (lycopene). הקפסנטין, בצורתו הטבעית, אינו זמין לגוף האדם ורק חלק קטן ממנו מעובד על ידי האנזימים המצויים במערכת העיכול וחודר למערכת הדם. הידע הייחודי, המוגן בפטנט, מאפשר שימוש תעשייתי באנזימים המצויים באופן טבעי במערכת העיכול האנושית לשם עיבוד הקפסנטין והפיכתו לזמין ויעיל באופן משמעותי לגוף האדם.
על פי ההסכם קיבלה פרוטרום מקפסיוויט רשיון עולמי ובלעדי לייצור ולשיווק המיצויי הטבעי הייחודי, המבוסס על ידע אשר מוגן על ידי פטנטים רשומים, בארץ ובעולם. בכוונת פרוטרום לשווק מוצר ייחודי זה, אשר יעילותו וזמינותו הביולוגית (bioavailability) לגוף האדם נתמכים בניסויים קליניים מוצלחים אשר בוצעו בבית החולים רמב"ם, לתעשיות ה Nutraceuticals, המזון הפונקציונלי, מזון הבריאות ומזון לבעלי חיים וזאת כחלק מסל המוצרים הטבעיים הייחודיים שלה.
על פי ההסכם הצדדים ישתפו פעולה בכל הקשור למסחור הידע, לפיתוח, לייצור ולשיווק המוצר. פרוטרום תשתמש בידע הנצבר הרב שלה בייצור מוצרים טבעיים לשם מחקר, פיתוח וגמלון תהליך הייצור של המוצר, בהתאם לתקני איכות בינלאומיים, על מנת להביאו לייצור תעשייתי ולמסחורו. להערכת פרוטרום שיווק המוצר יחל בעוד כשנה.
יהודאי הוסיף, כי: "ההתקשרות עם חברת קפסיויט הינה חלק ממהלך אסטרטגי רחב של פרוטרום שמטרתו הרחבת סל המוצרים הטבעיים הייחודיים של פרוטרום וחיזוק מיצובה ומעמדה כספק עולמי מוביל של מוצרים טבעיים ורכיבי מזון פונקציונליים בתחומי הבריאות והטעם. במסגרת מהלך זה פרוטרום משקיעה ומשתפת פעולה עם חברות סטארט-אפ, מכוני מחקר ואוניברסיטאות, המפתחים טכנולוגיות ומוצרים חדשניים וייחודיים. פעילות זו תומכת ומחזקת את פעילות המחקר והפיתוח הפנימית של פרוטרום הנעשית באופן שוטף ורציף על ידי אנשי המחקר והפיתוח שלה ברחבי העולם. פרוטרום פועלת ליצירת שיתופי פעולה אסטרטגיים נוספים ויש לה כיום צנרת טובה ועשירה של פרוייקטים ומוצרים טבעיים חדשניים."
ד"ר משה בן-שאול, מנכ"ל אילקס מדיקל, אמר היום: "קפסיוויט הינה אחת מהאחזקות המבטיחות של אילקס מדיקל. אנו מאמינים מאד בפוטנציאל המדעי שבמוצרי החברה ובפוטנציאל המסחרי שלהם, ומלאי אמונה ששיתוף הפעולה עם פרוטרום יסייע לחברה לפרוץ לשוקי היעד בכל העולם כשמוצריה יבשילו".
במסגרת שיתוף הפעולה עם פרוטרום תהנה קפסיויט מפריסתה הגלובלית של פרוטרום, הכוללת מעל ל- 5,000 לקוחות בינלאומיים ומקומיים ביותר מ- 120 מדינות, ביניהם החברות הגדולות והמובילות בתחומן, ממערך השיווק והמכירה של פרוטרום ומניסיונה העשיר בייצור תעשייתי הכולל ידע רב בגמלון תהליכי ייצור והבאת מוצרים לייצור מסחרי.

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
