המשקיעים סימנו באדום את דרכו של אולמרט החוצה

על רקע התוצאות הצפויות בועדת וינוגרד, המעו"ף התממש ב-1.41% ומדד הבנקים המשיך במגמת ההיחלשות ואיבד 2% נוספים. אפריקה זינקה 3% לקראת תמחור הנפקת הנדל"ן הרוסי ביום חמישי הקרוב
סיון איזסקו |

הבורסה באחד העם פתחה את שבוע המסחר באווירה של מימושים לאחר שביום המסחר האחרון (ה') נרשמו שיאים חדשים הן במדדים והן במחזור המסחר שנשק ל-5 מיליארד שקל.

לפי הדיווח בערוץ 10, מסקנות דו"ח ועדת וינוגרד לא יכללו דרישה מראש הממשלה לפעול בדרך זו או אחרת, אך ימתחו ביקורת קשה על שיקול הדעת שהפעיל במהלך המלחמה. הדוח צפוי לקבוע כי אולמרט פעל בצורה פזיזה, הובל על ידי הצבא ונגרר אחריו. הוועדה אומנם לא תורה לממשלה כיצד לפעול, אך רבים מהמשקיעים חשים כי לאור הממצאים והחשדות לפלילים כנגד אומלרט וממשלתו, יאלצו אלו לפנות את מקומם.

מדד המעו"ף איבד היום 1.41%לרמה של 1,059 נקודות. מדד ת"א-100 נחתך ב-1.36% לרמה של 1,059 נקודות.

מניות במרכז

ענקית הגנריקה, חברת טבע, תפרסם את דו"חותיה לרבעון הראשון של השנה ביום רביעי הקרוב וצפויה לרכז עניין רב השבוע.

מניית אפריקה ישראל זינקה ביום המסחר הראשון 3%, לאחר שבשבוע שעבר רשמה עליה של יותר מ-10% ונסחרה ברקע ל"רוד שואו" שמבצעת החברה מעבר לים לקראת ההנפקה של נכסיה ברוסיה בבורסה בלונדון. התימחור של ההנפקה יתבצע ביום חמישי הקרוב.

אלביט מערכות נסחרה היום על רקע השלמת רכישת תדיראן קשר. ביום חמישי קבילה החברה , אשר בשליטת מיקי פדרמן, את אישור בעלי 6.7 מיליון מניות (שהם 51.2% מהונה של תדיראן קשר) למכור לה את המניות במחיר של 210 שקל למניה ובתמורה כוללת של 1.4 מיליארד שקל. נזכיר, כי הצלחת הרכישה התאפשרה לאחר שאלביט העלתה לפני כשבועיים את מחיר ההצעה ב-13%. לאחר השלמת המהלך, צפויה תדיראן קשר להפוך לחברה בת בבעלות מלאה של אלביט מערכות ומניותיה יימחקו מהמסחר.

מניית לייפוייב ממשיכה להפתיע. לנוכח הכותרות השליליות שקיבלה החברה לאחרונה, נעזרו בעלי השליטה בלייפוייב במשרד יחסי ציבור ופרסמו הודעה, לפיה "בחברה מדגישים שמדובר בחברה טובה ובמוצר איכותי הנתמך בחוות דעת מקצועיות של טובי הרופאים" ציבור המשקיעים במניה כניראה קיבל את דברי החברה ומניותיה חזרה לרשום זינוקים חדים מדי יום, כפי שהיה ערב הקריסה. היום רשמו מניות החברה זינוק של 16%.

לאחר בשבוע שעבר ריכזה מניית מנופים פיינסים, אשר בשליטת ג'קי בן זקן ואברהם ננקישווילי, עניין רב על רקע ההודעה על המו"מ עם אלרוב נדל"ן למכירת קניון השרון ב-344 מ' שקל, הבוקר מדווחת החברה לבורסה כי בתאריך ה-26 באפריל אישר דירקטוריון החברה , לאחר בדיקת הנאותות, את עסקת רכישת קניון ארנה מידי שתי חברות אשר נמצאות בשליטת אלביט הדמיה. מניות החברה רושמות כעת עליות שערים של כ-7.35%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".