לשכת הספנות: נמלי חיפה ואשדוד סתומים מעומס

ראובן צוק, נשיא הלשכה: " הנזקים לחברות הספנות אדירים ומוערכים בהוצאה ישירה של כמיליון דולר ליום"
סיון איזסקו |

ועד לשכת הספנות בראשותו של נשיא הלשכה ראובן צוק ובכירי מנהלי חברות הספנות הפועלות בארץ התכנס אתמול לפגישה לדיון בעומס השורר בנמלי ישראל.

בשני הנמלים עשרות אוניות ממתינות בתורן מחוץ לנמל לפרקי זמן של מעל שבוע ימים וגם ברציפים ההמתנות והעיכובים נמשכים. הנזקים לחברות הספנות אדירים ומוערכים בהוצאה ישירה של למעלה מחצי מיליון דולר ליום שהחברות בלית ברירה יגלגלו על ציבור היבואנים והיצואנים וכתוצאה מכך על המשק כולו.

אתמול התארחה בלשכה יו"ר נמל אשדוד, הגב' איריס שטרק, ששמעה מחברי הוועד טענות קשות בדבר תפקודו הלקוי של הנמל.

למרות התראותיה ודרישותיה של לשכת הספנות נמנע הנמל בשיטתיות מלגייס כוח אדם נוסף וכתוצאה מכך הגיע הנמל לנקודת שבר מהחמורות שבתולדותיו. 30 אוניות מחוץ לנמל כאשר בתוכו רציפים מושבתים מעבודה וההמתנות מעל לשבוע לאוניה מהכבדות והארוכות שידענו מעולם.

הנזקים הישירים מוערכים במעל לחצי מיליון דולר ליום שהחברות בלית ברירה יגלגלו על ציבור היבואנים והיצואנים וכתוצאה מכך על המשק כולו.

לשכת הספנות תבעה מיו"ר הנמל אשדוד לפצות ולהחזיר לחברות הספנות לפחות חלק מהוצאותיהם וזאת "מהרווחים" שהנמל דיווח עליהם לאחרונה מרביתם, אם לא כולם, כתוצאה מאי הצטיידות הנמל בציוד ובכוח אדם הדרושים ובכמות מספקת.

מאחר וגם נמל חיפה אינו מסוגל להתמודד עם היקף המטענים והאוניות הממתינות שם לתורן, החליטו חלק מהחברות הפוקדות את ישראל לפקוד רק נמל אחד בארץ על מנת להקל על העומס האדיר בנמלים.

חברי הוועד הביעו פליאה על כך שלמרות שהקטסטרופה בנמלים בשיאה, וכפי שלא היה כאן מעולם, לא נראתה עד עתה כל התערבות מצד משרדי הממשלה המעורבים או לפחות מאלו שהיו שותפים פעילים לרפורמה הארגונית בנמלים שכשלה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה