פרוטרום: גידול של 18% במכירות לכ-287 מיליון דולר
שנת 2006 היא השנה השביעית ברציפות בה ממשיכה פרוטרום במגמת הצמיחה והגידול במכירות וברווחים וזאת בעקבות יישום אסטרטגיית הצמיחה המהירה שלה המשלבת גידול עצמי של תחומי הליבה יחד עם רכישות אסטרטגיות של פעילויות וידע בתחומי הפעילות העיקריים שלה וביעדים הגיאוגרפיים האסטרטגיים עבורה.
לדברי אורי יהודאי, נשיא ומנהל העסקים הראשי של פרוטרום, בשנת 2006 המשיכה פרוטרום לבסס את מעמדה כאחת מיצרניות תמציות הטעם וחומרי הגלם המובילות בעולם, ואף הגשימה את אחד היעדים עליהם הצהירה לפני מספר שנים – הפיכתה לאחת מעשר החברות הגדולות והמובילות בעולם בתחום הטעם. פרוטרום המשיכה בחיזוק מעמדה בתחום המוצרים הטבעיים בעלי ערכים בריאותיים ותזונתיים – מופחתי קלוריות, שומן, מלח וכולסטרול – ורכיבי מזון פונקציונלי בעלי תכונות מוכחות מדעית כתורמים למניעת מחלות, לחיזוק המערכת החיסונית ולשיפור ההרגשה הכללית. בהתייחסו לרבעון הרביעי הוסיף יהודאי, כי ברבעון הרביעי של שנת 2006 השיגה פרוטרום צמיחה פנימית דו-ספרתית בפעילויות הליבה שלה הן בחטיבת התמציות-טעמים והן בחטיבת חומרי הגלם.
כחלק מיישום אסטרטגיית הצמיחה המהירה שלה, רכשה פרוטרום בינואר 2006 70% מהון המניות של חברות קבוצת Nesse העוסקת בפיתוח, ייצור, שיווק ומכירה של פתרונותSavory חדשניים וייחודיים ובראשית חודש אוקטובר 2006, רכשה פרוטרום 100% מהון המניות של קבוצת Acatris Health המנהלת פעילות רב לאומית שמרכזה בהולנד, בבלגיה ובארה"ב והיא מפתחת, מייצרת ומשווקת חומרים פעילים ומיצויים טבעיים ייחודיים מצמחים, בעלי ערכים בריאותיים מוכחים מדעית.
יהודאי הוסיף, כי פרוטרום משקיעה משאבים רבים במחקר ופיתוח על מנת להביא להרחבת סל המוצרים הטבעיים והמוצרים החדשניים כגון רכיבי מזון טבעי פונקציונלי, שהיא מציעה ללקוחותיה. כחלק מפעילות המחקר והפיתוח שלה, פרוטרום פועלת ליצירת שיתופי פעולה עם מוסדות אקדמאיים, מכוני מחקר וחברות הזנק בארץ ובעולם. במהלך השנה האחרונה,נחתמו מספר הסכמים לשיתופי פעולה שכאלה המחזקים ומעבים את צנרת המוצרים החדשים והחדשניים שלנו.
המכירות ברבעון הרביעי צמחו בשיעור חד של 38.1% והסתכמו ב 72.6 מיליון דולר. ברבעון הרביעי השיגה פרוטרום צמיחה פנימית דו-ספרתית בפעילויות הליבה שלה, הן בחטיבת התמציות-טעמים והן בחטיבת חומרי הגלם. בשנת 2006 כולה המכירות הסתכמו ב 287.2 מליון דולר, גידול של 17.8% לעומת שנת 2005 בה הסתכמו המכירות ל 243.8 מליון דולר. לגידול במכירות תרמו הגורמים הבאים: מיזוג פעילות חברת Nesse שנרכשה ואוחדה החל מחודש ינואר 2006 עם פעילותה הגלובלית של קבוצת פרוטרום; עליה בהיקף מכירות תמציות הטעם המיוצרות ונמכרות על ידי חטיבת התמציות-טעמים; גידול במכירות חטיבת חומרי הגלם הנובע, בעיקר, מהחדרת מוצרים חדשים; מיזוג פעילות חברת Acatris שנרכשה ואוחדה החל מחודש אוקטובר 2006 עם פעילותה הגלובלית של קבוצת פרוטרום; ניצול הסינרגיה ואפשרויות ה Cross-Selling הן בין חטיבות פרוטרום והן בין הלקוחות והמוצרים, הן הקיימים והן אלו שנוספו בעקבות הרכישות שבוצעו בשנים האחרונות; התחזקות המטבעות המערב אירופאים (בהן נעשות מרבית מכירות פרוטרום) ביחס לדולר תרמה כ 4% לגידול במכירות ברבעון הרביעי.
העלייה במכירות ברבעון קוזזה במידת מה בעקבות ירידה של מחירי חומרי גלם טבעיים הנמכרים על ידי חטיבת חומרי הגלם של פרוטרום לתעשיות המזון והטעם והריח (בעיקר אשכוליות, ונילה ושרפים טבעיים) ושל מחירי המכירה של תמציות הטעם הטבעיות המיוצרות על ידי חטיבת התמציות-טעמים תוך שימוש באותם חומרי גלם טבעיים. העלייה במכירות בשנת 2006 כולה קוזזה גם על ידי ירידה במכירות מוצרי פעילות ה Food Systems, עקב שיפור מתוכנן בתמהיל המוצרים, שיושג על ידי מעבר ממוצרים בעלי שיעור רווחיות מתחת לממוצע למוצרים ייחודיים בעלי ערך מוסף ושיעור רווחיות גבוהים מהממוצע.
הרווח הגולמי ברבעון הרביעי עלה ב 31.1% והסתכם ל 25.7 מיליון דולר לעומת 19.6 ברבעון המקביל אשתקד. הרווחיות הגולמית עמדה על 35.3% ברבעון לעומת 37.2% ברבעון המקביל. הירידה ברווחיות הגולמית ברבעון הרביעי נובעת ברובה מרכישת Nesse ו Acatris, אשר תרמו לגידול ברווח הגולמי, אך עקב היותן בעלות שיעור רווחיות גולמית נמוך מהשיעור הממוצע של פרוטרום, הן הביאו לירידה בשיעור הרווחיות הגולמית. הרווח הגולמי בשנת 2006 עלה ב 12% והסתכם ל 105.9 מליון דולר לעומת 94.5 מליון דולר בשנה שעברה. הרווחיות הגולמית עמדה על 36.9% לעומת 38.8% בתקופה המקבילה. הירידה ברווחיות הגולמית בשנת 2006 נובעת, ברובה, מעלייה במחירי חומרי גלם סינטטיים המשמשים לייצור מוצרי שתי החטיבות ובמקביל חלה ירידה משמעותית במחירם של מספר חומרי גלם טבעיים הנמכרים על ידי חטיבת חומרי הגלם של פרוטרום ושל מחירי המכירה של תמציות טעם המיוצרות על ידי חטיבת התמציות-טעמים תוך שימוש באותם חומרי גלם טבעיים. לרכישת Nesse ו Acatris הייתה, כאמור, תרומה לגידול ברווח הגולמי השנתי, אך עקב היותן בעלות שיעור רווחיות גולמית נמוך מהשיעור הממוצע של פרוטרום, הן תרמו לירידה בשיעור הרווחיות הגולמית.
הרווח התפעולי ברבעון עלה בשיעור של 56.0% והסתכם ב 7.8 מליון דולר, תוך שיפור הרווחיות התפעולית שהגיעה ל 10.6% לעומת 9.5% בתקופה המקבילה בשנת 2005. הגידול ברווחיות התפעולית (למרות הירידה המסויימת בשיעור הרווחיות הגולמית) נובע, בעיקר, מהגידול בפעילויות הליבה של החברה ברבעון הרביעי ומהסינרגיה המושגת בין פעילויות החברה. הרווח התפעולי בשנת 2006 עלה בשיעור של 9.8% והסתכם ב 37.1 מליון דולר לעומת 33.7 מליון דולר בשנת 2005. הרווחיות התפעולית הגיעה ל 12.9% לעומת 13.8% בשנת 2005, בעיקר עקב הירידה ברווחיות הגולמית בשנה, כמוסבר לעיל.
הרווח לפני מס ברבעון הרביעי הסתכם ל 7.7 מליון דולר, גידול של 53.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והרווחיות לפני מס עמדה על 10.6% לעומת 9.5% ברבעון הרביעי בשנה שעברה. המסים על הכנסה ברבעון הרביעי גדלו ל 2.3 מליון דולר לעומת 0.1 מליון דולר ברבעון הרביעי של שנת 2005, בה רשמה החברה הטבת מס חד-פעמית בגין תקופות קודמות. הרווח לפני מס בשנת 2006 עלה ב 9.9% ל 36.6 מליון דולר והרווחיות לפני מס הגיעה ל 12.7% לעומת 13.7% בשנת 2005.
הרווח הנקי ברבעון הרביעי עלה בשיעור של 9.1% והסתכם ל 5.3 מליון דולר לעומת 4.9 מליון דולר ברבעון הרביעי של שנת 2005. הרווחיות הנקייה הגיעה ל 7.3% לעומת 9.3% ברבעון המקביל, בו נרשמה כאמור הטבת המס החד-פעמית. הרווח הנקי בשנת 2006 צמח בשיעור של 10.6% והסתכם ל 29.7 מליון דולר לעומת 26.8 מליון דולר בשנת 2005 והרווחיות הנקייה הגיעה ל 10.3% לעומת 11.0% בשנה שעברה.
הרווח למניה בשנת 2006 הגיע ל 0.52 דולר למניה לעומת 0.49 דולר למניה בשנת 2005.
תזרים מזומנים מפעילות שוטפת שהשיגה החברה במהלך הרבעון הרביעי הגיע ל 9.1 מליון דולר לעומת תזרים של 5.6 מליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בשנת 2006 השיגה פרוטרום תזרים מזומנים מפעילות שוטפת של 31.4 מליון דולר לעומת תזרים של 32.5 מליון דולר בשנת 2005 וזאת למרות הגידול הניכר בפעילות.
ההון העצמי של פרוטרום ליום 31 בדצמבר 2006 הסתכם ב 217.1 מיליון דולר (68.5% מסך המאזן) לעומת 177.8 מיליון דולר (76.0% מסך המאזן) ליום 31 בדצמבר 2005. הגידול בהון העצמי נובע, בעיקר, מהרווח בתקופה.
יהודאי סיכם ואמר, כי "הנהלת פרוטרום פועלת להמשך מימוש אסטרטגיית הצמיחה המהירה שלה וניצול הסינרגיה ואפשרויות ה Cross-Selling הרבות הטמונות ברכישות שביצעה החברה בשנים האחרונות ואשר יסייעו להמשך הצמיחה הפנימית בפעילויות הליבה של החברה. פרוטרום פועלת ומשקיעה משאבים רבים באיתור וביצוע רכישות אסטרטגיות נוספות והיא מצויה במגעים עם מספר חברות שהן מועמדות פוטנציאליות מעניינות לרכישה, בעיקר בארצות ושווקים בהן יש לחברה פעילות מהותית."
פרוטרום היא חברה רב לאומית הפועלת בשווקי התמציות וחומרי הגלם העולמיים. לפרוטרום מרכזי ייצור ופיתוח משמעותיים בשלוש יבשות, והיא משווקת את תוצרתה בחמש יבשות למעל 5,000 לקוחות בלמעלה מ 120 מדינות. מוצרי פרוטרום מיועדים לתעשיות המזון והמשקאות, תמציות הטעם והריח, התרופות, צמחי המרפא (Nutraceuticals), מזון הבריאות והמזון הפונקציונלי (Functional Food), תוספי המזון, והקוסמטיקה.