אפשר להרגע: צו מניעה אוסר שיבושי חשמל עד יום א'

לאחר ההפסקה "בלחימה" של עובדי חברת החשמל קחו אוויר וצפו בראיון מצולם עם יו"ר הוועד מתקופה בה היה פחות תוקפני
שי פאוזנר |

ביום רביעי נרשמה "שביתת נשק" כפויה בין עובדי חברת החשמל לשרי האוצר והתשתיות. נזכיר, כי ביום ג' החליטו עובדי חברת החשמל לפתוח במלחמה חזיתית נגד אנשי משרד האוצר והממשלה. בשעה 14:30 הודיעו ראשי הוועד לעובדים לעזוב את העבודה ולפתוח בשביתה.

ביום רביעי הורה שופט בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, רמי לוי, לעובדים לא לבצע פעולה ישירה או עקיפה שעלולה לפגוע באספקת החשמל, וכן ביקש מנציגי המדינה הסבר לכך שהם מבקשים להעביר את הרפורמה במשק החשמל ללא הסכמה עם העובדים. הדיון בבית הדין יתקיים ביום א' הקרוב.

ההוראה ניתנה שעות אחדות לאחר שבית הדין לעבודה הפתיע כשהציע בצהריים לעכב את ההצבעה על החוק לפירוק חברת החשמל שהביאה את העובדים בחברה לשבות אתמול. שופט בית הדין לעבודה בחיפה, רמי לוי אמר לאחר דיון של כשעתיים, כי הוא מציע לממשלה להקפיא את הליך החקיקה המהיר שאמור להסתיים ביום שני או שלישי הקרוב בכנסת.

במקביל, נערך משעות הבוקר דיון ממושך בכנסת בין כל הצדדים למו"מ - נציגי הממשלה, העובדים והנהלת חברת החשמל. נכון לשעות הצהריים, הופסק הדיון וכל הצדדים צפויים לשוב בשעה 15:00 להמשך הדיונים בלשכתו של שר התשתיות פואד בן אליעזר, על מנת לגבש הסכמות.

מוקדם יותר היום הורה בית הדין הארצי לעבודה, בראשות השופט רמי כהן, לעובדי חברת החשמל להפסיק את השביתה ולחזור לעבודה עד הדיון שנקבע למחר ב-10:00 בבוקר. בדיון ייקבע האם העובדים יוכלו להמשיך לשבות. יו"ר הארגון של עובדי חברת החשמל, מיקו צרפתי הודיע מוקדם יותר לעובדים כי עליהם לכבד את הוראת השופט ולהפסיק במיידי את השביתה.

בנוסף, פנתה הנהלת חברת החשמל לבית הדין לעבודה וביקשה ממנו להוציא צווי מניעה, שיבטיחו את המשך אספקת החשמל. כל זאת, כנגד השביתה הכוללת של עובדי חברת החשמל.

דוברת הוועד, מסרה ל-Bizportal אתמול, כי "העובדים לא מתכננים לבצע הפסקות חשמל יזומות, אך במידה ותהיינה הפסקות חשמל, הן לא יתוקנו", עד להודעה חדשה. ההחלטת הוועד להפעיל את "נשק יום הדין" של נטישת כל העובדים את עמדותיהם איננה מפתיעה. זאת למרות הצהרות ידידותיות של הוועד וראשיו בחודשים שקדמו לכך. דברים ברוח חיובית שכזו השמיע כאן בביזפורטל יו"ר הוועד מיקו צרפתי בראיון מצולם ל-Bizportal בקיץ האחרון.

לאחר אישור הרפורמה בממשלה, ולנוכח דברי שרי האוצר והתשתיות, אברהם הירשזון ובנימין (פואד) בן אליעזר, כי הם נחושים להגיע לידי מימוש הרפורמה בהקדם האפשרי לטובת אזרחי ישראל, אומרים היום העובדים כי לא נותרה להם ברירה אלא, "לצאת למלחמה על הבית".

נזכיר, כי רק לפני מספר ימים העביר הוועד מכתב לעובדי החברה שבמרכזו מופנית הוראה לא להעביר מידע לדירקטוריון החברה, אך גם, פעולות שנחשבות למתונות יותר בקרב העובדים כמו: מניעת אינפורמציה למשרדי הממשלה השונים, הפסקת ניתוק החייבים מרשת החשמל, ועוד. היום כבר ברור, כי העובדים איבדו את סבלנותם והבינו כי "הורדת השאלטר" הוא הנשק המרכזי שיכול להצליח במו"מ כנגד שרי הממשלה.

טענות רבות הופנו בתקופה אחרונה על ידי העובדים גם נגד תיפקודם של ראשי הוועד. העובדים דרשו התנהלות לוחמנית יותר, וטענו כי ראשי הוועד רכים מידי עם פקידי האוצר ונכנעו ללחצים תוך פגיעה בזכויותיהם של העובדים. הצעד החריף שננקט היום נותן ביטוי בין היתר למכבש הלחצים האדיר בו נמצאו לאחרונה מיקו צרפתי ודויד ביטון.

הירשזון ובן אליעזר מיהרו לשגר תגובה, בה אמרו כי, "במסגרת החוק, הוקצתה כחצי שנה לניהול מו"מ עם עובדי חברת החשמל על מנת להבטיח את זכויותיהם של העובדים ולהגיע להסכמות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.