שפל בדולר על רקע החלטת הפד להותיר הריבית ללא שינוי

בשווקים סבורים כי המשך החלשות המטבע האמריקאי בלתי נמנעת והסיכויים להורדת ריבית בתחילת שנת 2007 הולכים וגוברים

השטר הירוק ממשיך להסחר ברמות שפל כנגד העקריים זאת על רקע החלטת הבנק המרכזי בארה"ב(FED) להותיר את שער הריבית ללא שינוי ברמה של 5.25%. כעת נסחר הדולר אל מול האירו סביב הרמות של 1.3284, סביב הרמות של 116.98 אל מול היין וסביב הרמות של 1.9710 אל מול הסטרלינג.

אמש השאיר הפד את שעור הריבית ללא שינוי בפעם הרביעית ברציפות ברמה של 5.25%, יתר על כן ציין הפד כי הנתונים הכלכליים לתקופה האחרונה מעידים על התמתנות בלחצי האינפלציה והמצב עשוי להמשך לאורך זמן אך הדגיש שכלכלת ארה"ב תמשיך לצמוח בקצב מתון יותר. המשך החלשות המטבע האמריקאי בלתי נמנעת והסיכויים להורדת ריבית הפד בתחילת שנת 2007 הולכים וגוברים" מוסר כלכלן בכיר מאירופה.

היום יפורסמו מספר נתונים חשובים אשר יביאו להמשך מסחר תנודתי ומעניין במטבעות העקריים, עיני המשקיעים עוקבות מקרוב אחר נתוני שעור האבטלה בבריטניה בשעה 9:30(GMT), מכירות קמעונאיות בשעה 13:30(GMT) ונתוני מלאים עסקיים בשעה 15:00(GMT) בארה"ב.

דולר/שקל: השטר הישראלי ממשיך לשמור על כוחו כנגד האמריקאי וחוזר להסחר מתחת לרמה של 4.2000.

דברי נגיד הבנק המרכזי, סטנלי פישר בועידת העסקים אשר צופה עליה בתמ"ג ב-4.0% בשנת 2007 והחלשות הדולר בעולם נוכח השארת ריבית הפד על כנה מאפשרת לשקל להסחר ברמות שיא אל מול הדולר, זאת אל אף נתוני האינפלציה הנמוכים בישראל. כעת נסחר השקל סביב הרמות 4.1975 אל מול הדולר.

זהב: המתכת הזהובה ממשיכה להסחר ברמות גבוהות זאת על רקע המשך החלשות הדולר. " המטבע האמריקאי לא מצליח להתאושש ולכן המשקיעים מחזיקים בפוזיציות לונג על הזהב" מוסר טריידר סחורות בכיר "פריצת רמת התנגדות 640.00 תביאה איתות קניה משמעותי" מוסיף הבכיר.כעת נסחר חוזה עתידי על הזהב סביב הרמות של 634.40 דולר לאונקיה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.