השר הרצוג יוזם: תווי תקן לתעשיית התיירות בישראל
שר התיירות, יצחק הרצוג, הודיע השבוע על הקמת ועדה ציבורית, לבחינת איכות השירות בענף התיירות בישראל ובכלל זה במלונות, מלוניות, צימרים מארגני תיירות, מדריכי טיולים, סוכני נסיעות, חברות תעופה, מסעדות, אטרקציות ועוד.
הוועדה נדרשת להגיש מסקנותיה תוך חצי שנה. בראש הוועדה עומד ד"ר ישראל פלג, כיום יו"ר רשת H&O ולשעבר מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה, קונסול כללי באטלנטה ומנכ"ל לשכת העיתונות הממשלתית. בוועדה חברים, לצד אנשי משרד התיירות, גם חוקרים ואישים מדיסציפלינות שונות: ד"ר גליה פוקס - חברת המועצה הציבורית בארגון "אמון הציבור", עו"ד איילת נחמיאס - מגישת תוכניות צרכנות בטלוויזיה, יו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים אשר גולדשלגר, אלי ורון ממדרשת רופין, הפרסומאי דורי שלמון, דאוד חלאלה - מנכ"ל העמותה למצוינות במגזר הערבי, ועוד.
בנוסף, התבקשו חברי הוועדה לגבש הצעה לדירוג האכסון המלונאי בארץ, לרבות בתי מלון, מלוניות וצימרים והצעה לקביעת תווי תקן לתעשיית התיירות. בין הסוגיות המרכזיות אליהן נדרשת הוועדה להתייחס: ניתוח מצב המחירים בענפים השונים; כשלים ובעיות בנושא טיב השירות; בניית מערך פיקוח והיזון חוזר שאינו בהכרח ממשלתי; שיתוף גורמי הענף, המגזר הפרטי והמגזר השלישי הוולונטרי; העמדת פתרונות משפטיים (לרבות הליכי חקיקה) לעניין הפיקוח ועוד.
השר הרצוג: "לב ליבה של תעשיית התיירות הוא מתן שירות באיכות גבוהה. בשנים האחרונות חל שיפור מתמיד ברמת השירות הניתן לתייר בישראל בכל הרמות. בד בבד אנחנו עדיין נתקלים לא אחת בתלונות רבות בנושאים שונים הנוגעות לשירות ולמוצר התיירותי הישראלי. בהיעדר תשתית משפטית לכך, קיימת בענף בעיה של התייחסות בזמן אמת לתלונות. המסקנה היא שיש צורך לבנות למוצרי התיירות השונים מערך דירוג, ניקוד, תווי תקן למוצרים השונים ופיקוח, עם יכולת אכיפה וסנקציות בזמן אמת".
יודגש כי למן כניסתו לתפקיד הצהיר השר הרצוג כי על-פי מדיניותו, יושם דגש בתוכנית העבודה של המשרד לתחום השירות הניתן בתעשיית התיירות הן לתייר הבא מבחוץ והן לישראלים המבקשים לנפוש בארץ. זאת, על רקע ריבוי תלונות בדבר איכות השירות לתייר המבקר בארץ, המגיעות ללשכת פניות הציבור במשרד וללשכת השר, וכן לארגוני צרכנות שונים כדוגמת "אמון הציבור". יצוין כי גם דוח ארנסט & יאנג, אשר הוגש לאחרונה למשרד התיירות, מצביע על אי בהירות בהגדרת המוצרים המוצגים לתיירות בנושאים שונים, ובמיוחד באיכותם.