מט"ח: הדולר איבד 0.2% ל-4.348 ש' - שפל של שנה וחצי
היום, השקל מתחזק אל מול העיקריים. הדולר נסחר בירידה של 0.14% ושערו היציג נקבע על רמה 4.3480 שקל. האירו נסחר אף הוא בירידה של 0.2% ושערו היציג נקבע על רמה של 5.5013 שקל.
מחדר המסחר של גאון טרייד נמסר, כי הדולר ממשיך להיחלש אל מול השקל ונסחר רוב היום סביב הרמה של 4.3455 לשקל. זאת, בהמשך למגמה העולמית מאתמול בה נחלש הדולר מול שאר המטבעות. דבר נוסף שעשוי להביא להתחזקותו של השקל אל מול הדולר הוא פרסום עדכון תחזית הצמיחה לשנת 2006 ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), אמנם תחזית הצמיחה עומדת כעת על רמה של 4.5% לעומת 5.2% בשנה שעברה ( בעקבות הוצאות המלחמה), אך רמת החיים תסתכם ב-2006 ב-2.8% לעומת 1.6% ב- 2005 כמו כן ההשקעות בענפי המשק יגיעו השנה ל-5.2% בהשוואה 1.5% בשנת 2005 וכן הוצאות למגורים יגדלו ב-1.2% לעומת ירידה של 3.1% ב-2005.
נתון נוסף שעשוי לתת תמיכה לשקל הוא פרסום בנק ישראל לפיו החוב החיצוני השלילי של ישראל מסתכם ב-24.2 מיליארד דולר, שיא חדש. מה שאומר שהעולם חייב לישראל את הסכום הזה (כניסה של דולרים לארץ מחזקת את השקל).
הדולר נחלש אתמול במסחר אל מול האירו זה לאחר נתונים שליליים שפורסמו אתמול. הגרעון בחשבון השותף לרבעון השני התרחב לרמה של 218.4 מיליארד דולר לעומת צפי של 213.4 מיליארד דולר. כניסת ההון נטו לארה"ב הראתה על ירידה חדה לרמה של 32.9 מיליארד דולר בלבד לעומת צפי של 70 מיליארד דולר.
מדד שוק הבתים אף הוא היה שלילי כשהציג רמה של 30 לעומת תחזית של 31. נתונים אלו השפיעו בטווח המיידי על השער אירו-דולר שעלה ב-55 נק' לרמה של 1.2705 לדולר.
כעת נסחר הזוג סביב הרמה של 1.2660 ירידה של 0.36%, כאשר ישנה המתנה לפרסומים היום בארה"ב של מדד המחירים ליצרן שייתן הערכה נוספת למצב האינפלציה וכן פרסום נתוני שוק הבתים שעשויים לתת הערכה לקצב הצמיחה וכן להכרזת גובה הריבית בארה"ב מחר כאשר הערכות הן להעלאת הריבית לרמה של 5.5%.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל 150 דולר והלחץ עובר לריטייל המקומי
התקרה החדשה נכנסת לתוקף בחצות, באוצר מציגים לחץ תחרותי על המחירים, ובריטייל מזהירים מפגיעה בעסקים המקומיים
הלילה בחצות נכנסת לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כך שהתקרה עולה מ-75 דולר ל-150 דולר. בפועל זה פותח עוד שכבה גדולה של הזמנות מחו"ל שעד היום נפלו בין הכיסאות ונדרשו במע"מ.
הבדיקה נעשית לפי ערך החבילה ולא לפי מועד ההזמנה, והקובע הוא מועד הגעת החבילה למכס בישראל. המשמעות היא שאותה רכישה יכולה לקבל טיפול שונה לפי מועד השחרור, וגם לפי הדרך שבה החבילה פוצלה או אוחדה בדרך.
ההרחבה הגיעה אחרי פרסום טיוטת הצו להערות הציבור והשלמת הליך החתימה. באוצר מציגים את המהלך כחלק ממדיניות שנועדה לחזק תחרות וללחוץ את מחירי המדף בישראל דרך חלופה מחו"ל, בעיקר בתחומי האופנה ומוצרי הצריכה.
איך זה עובד בשטח ומה נחשב בתוך התקרה
הפטור מתייחס לערך המוצר עצמו. עלויות משלוח לא נכללות בחישוב המע"מ, אבל בפועל יכולות להתווסף עלויות טיפול ושחרור שמשתנות לפי אתר, ספק וחברת שילוח.
- ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים
- ריטיילורס ממשיכה לצלול - צניחה של 62% ברווח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מבחינת המכס, הערך נבחן ברמת החבילה. כשכמה פריטים מגיעים יחד באותה חבילה, הם נספרים יחד לצורך התקרה, ובמקרים מסוימים המכס יכול להתייחס לפיצול שנראה מלאכותי כניסיון לעקוף את הכללים ולחייב בהתאם.
