אירופה שוב סגרה בעליות: הדאקס הגרמני הוסיף 0.82%
המדדים המובילים באירופה סגרו את יום המסחר בעליות שערים והשלימו את העליה השבועית החדה ביותר מאז תחילת השנה. ברקע לעליות השערים היום, חברות ענק כגון, ענקית הרכב, רנו ו- Bulgari, חברת התכשיטים השלישית בגודלה בעולם, דיווחו על תוצאותיהן ובכו את תחזיות האנליסטים.
בפרנקפורט סגר היום מדד הדאקס בעליה של 0.82% לשער של 5,705 נקודות, בלונדון עלה הפוטסי ב-0.77% לשער של 5,974, מדד הקאק בפריס סגר בעליה של 0.55% לשער של 5,028נקודות, מדד היורוסטוקס עלה ב-0.79% ל-3,710 נקודות. מדד ציריך עלה ב-1.15% לשער של 7,946 נקודות. נכון להיום, 19 חברות הנכללות ב- Stoxx 50 דיווחו על תוצאותיהן כאשר 14 מתוכן עקפו את תחזיות האנליסטים. במילים אחרות 74% מהחברות במדד ה- Stoxx 50 שדיווחו עקפו את התחזיות וזאת לעומת 60% ברבעון המקביל אשתקד.
15 מתוך 18 השווקים שנפתחו היום למסחר במערב אירופה סגרו בעליות שערים.
מניות במרכז
מניות ענקית הרכב מצרפת, חברת רנו, עלו היום בשיעור של 1.7% לאחר שהחברה הודיעה כי רווחיה ירדו בשיעור של 25% והסתכמו ב- 1.63 מיליארד אירו, גבוה מהתחזיות שעמדו על רווח של 1.28 מיליארד אירו.
Bulgari, חברת התכשיטים השלישית בגודלה בעולם, דיווחה אמש, לאחר סגירת המסחר, כי מכירות החברה, ברבעון השני, עלו בשיעור של 16% והסתכמו ב- 244 מיליון אירו, גבוה מתחזיות האנליסטים שעמדו על 233 מיליון אירו.
מניות מטרו, חברת הקמעונאות הגדולה ביותר בגרמניה, עלו היום 2.6% לאחר שהחברה הודיע כי תרכוש את 85 חנויות הכלבו שבידי הענקית האמריקנית וול-מארט. מהחברה נמסר כי כמות המכירות מ- 85 בתי הכלבו עמדה בשנת 2005 על 2 מיליארד אירו.
מניות חברת הצמיגים הגדולה בעולם, Michelin & Cie. הוסיפו היום 6.8% למרות שבתחילת היום הם נסחאו בירידה של 3.3% לאחר שבחברה חתכו היום את תחזית הרווח לשנה כולה עקב מחירי הגומי וסגירת מפעל בקנדה. המניה החלה לטפב היום לאחר שבית ההשקעות Kepler Equities שידרג המלצתו למניות החברה מ"מכירה" ל"קניה" בטענה ש"הרע כבר מאחורינו ומגולם במניה".
ישראליות באירופה

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".