גרטנר: השוק ליישומים ותווכה הגיע ל-8.5 מיליארד ד'

זאת לאחר שצמח ב-2005 ב-7%. בשנת 2006 צפוי שוק ה-AIM העולמי לצמוח בשיעורים דומים, ולהיות שוק המאופיין באתגרים ובתחרות עזה
שרות Bizportal |

היקף השוק העולמי לשילוב יישומים ותווכה (Application Integration and Middleware) הסתכם בשנת 2005 בכ-8.5 מיליארד דולר, צמיחה של 7.1% לעומת שנת 2004. כך על פי גרטנר, חברת המחקר והייעוץ ל-ICT (טכנולוגיות המידע ותקשורת) המובילה בעולם.

"שוק שילוב היישומים והתווכה נמצא במצב של חוסר יציבות עקב שינויים בדפוסי השילוב והתפתחויות טכנולוגיות מהירות", אמרה יוהנה קוראה, סגנית נשיא למחקר בגרטנר. "ספקי התוכנה מבצעים שינויים בסיסיים בארכיטקטורה של מוצריהם, מאמצים תקנים חדשים, ומגדירים את הצעותיהם בהתאם לשווקים ספציפיים, בעוד ספקים חדשים נכנסים לשוק במקביל להיעלמות מהירה של ספקים חלשים. שינויים אלה מקשים על עבודתם של ארכיטקטים העוסקים בניתוח יישומים, אשר צריכים להתמודד עם שינויים טכנולוגיים, תחלופת ספקים ועם עקומות הלימוד שלהם עצמם".

בשנת 2005 החזיקו חמש חברות התוכנה הגדולות ב-69% משוק שילוב היישומים והתווכה. חברת יבמ שמרה על מעמד מוביל עם נתח שוק של 37.2%. יבמ היא המובילה הבלתי מעורערת בתחום התווכה מוכוונת מסרים (MOM), חבילות שילוב, מוצרי פורטלים ומערכות תווכה לעיבוד טרנסאקציות (TPM), אולם היא מתמודדת עם תחרות קשה בתחום התווכה לערוץ השירות הארגוני (Enterprise Service Bus) ותוכנות B2B. התחזקותה המתמשכת של חברת BEA בשוק שרתי היישומים מסייעת לה לחזק את מעמדה כמספר 2 בשוק תוכנות ה-AIM העולמי. יחד עם זאת, מיקרוסופט ואורקל הן שתי החברות היחידות מקבוצת החברות המובילות, אשר הציגו ב-2005 צמיחה דו-ספרתית בשוק זה.

בדרך כלל בודקת גרטנר את נתח השוק של חברות תוכנה על פי הכנסותיהן ממכירת רשיונות שימוש חדשים. אולם עקב התרחבות השימוש והפופולריות הגואה של תוכנות קוד פתוח, והתפתחות מודלים עסקיים המבוססים על תשלום לפי שימוש דוגמת אירוח ודמי מנוי, החלה גרטנר למדוד את נתח השוק של חברות במונחים של היקף הכנסות כולל מתוכנה. בכלל זה, הכנסות הנובעות ממכירת רשיונות שימוש חדשים, עדכונים, אירוח ודמי מנוי, תמיכה טכנית ושירותי תחזוקה. שירותים מקצועיים והכנסות ממכירת חומרה לא כלולים בהיקף ההכנסות הכולל ממכירות תוכנה.

בשנת 2005, תפסה ארצות הברית 41% מכלל ההוצאה העולמית על תוכנות AIM. חלקן של יפאן ודרום מזרח אסיה הסתכם ב-2005 ב-18% מהשוק העולמי. במקום השני מדורג אזור אירופה, המזרח התיכון ואפריקה (EMAEA) עם 35% מהשוק. בתוך איזור זה, תפשה אירופה המערבית 31% מהשוק. יחד עם זאת, שווקים צומחים, דוגמת מרכז ומזרח אירופה, המזרח התיכון ואפריקה, מציגים שיעורי גידול גבוהים בהרבה משיעורי הגידול באירופה המערבית.

"חלקן של חברות אירופאיות הפועלות בשוק ה-AIM הוא פחות מ-10% מכלל ההכנסות בשוק העולמי", אמר פאבריציו ביסקוטי, אנליסט מחקר ראשי בגרטנר EMEA. "אולם מספר שחקניות מאירופה, דוגמת Capeclear, Iona ו-Software AG, השיגו שחקניות גלובליות בחלק מהתחומים הצומחים, כמו שוק ה-ESB (Enterprise Service Bus), אשר סייע להם להגדיל את נתח השוק שלהם בשוק ה-AIM העולמי הכולל. בשנת 2006 צפוי שוק ה-AIM העולמי לצמוח בשיעורים דומים, ולהיות שוק המאופיין באתגרים ובתחרות עזה בין חברות תוכנה ומערכות גדולות.

"ארגונים מתמודדים מול כוחות רבים, דוגמת שטף של מערכות חדשות, מערכות מורשת שלא ניתן להזיזן ופוליטיקה פנימית המביאים להגדלה ברמת המורכבות של מערכות ה-IT. אולם בעוד שילוב יישומים יכול לפשט את המורכבות ולהפוך את סביבת ה-IT לנגישה ופתוחה בפני משתמשים רבים יותר בהקשרים רחבים יותר, קשה יותר להשיג תקציבים המיועדים להפחתת המורכבות הזו", אמרה קוראה.

"גם כשהגורמים האחראים על התקציב משתכנעים שיש צורך בפישוט המערכות, עדיין קשה להשיג את התקציב הדרוש", אמר ביסקוטי. "אנו נתקלים במצבים פרדוקסליים הנובעים מכך שהמורכבות של מערכות ה-IT גדלה מאוד, אולם דבר זה לא הביא להפניית תקציבים לצורך אינטגרציית היישומים או מערכות תוכנה חדשות. למרות זאת, אנו צופים המשך הצמיחה בהוצאות על תוכנה, צמיחה הנובעת מכך שארגונים רבים החלו לבצע את המעבר ממערכות ותיקות לכיוון סביבת מחשוב המבוססת על ארכיטקטורה מוכוונת שירות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה