מימוש אחזקות הזניק את רווחי לאומי ל-1.1 מיליארד ש'

כללו רווחים של 711 מיליון שקל בגין מכירת אפריקה ישראל ומגדל. בניטרול רווחים אלו הסתכם הרווח בכ-401 מיליון שקל, ירידה של 24%
דרור איטח |

בנק לאומי מציג היום את תוצאותיו לרבעון הראשון של השנה. בהם מדווח הבנק על זינוק של 110.6% בשורה התחתונה לרמת שיא של 1.11 מיליארד שקל. רווחי הרבעון כללו בתוכם רווחים בגובה של 711 מיליון שקל, בגין מכירת החזקות הבנק בחברת אפריקה ישראל, ו-10% ממניות לאומי במגדל אחזקות ביטוח ופיננסים.

בניטרול רווחים חד פעמיים אלו, לא הצליח הבנק לייצר צמיחה. הרווח הנקי מפעולות רגילות הסתכם בכ-400 מיליון שקל, לעומת 531 מיליו שקל ברבעון המקביל ב-2005 - ירידה של 24%.

תשואת הרווח הנקי על ההון העצמי (על בסיס שנתי) הסתכמה בכ-30.8%, לעומת 14.9% בתקופה המקבילה אשתקד. בניכוי הרווחים החד פעמיים הסתכמה התשואה על ההון על 10.4%.

בסעיף רווח מפעילות מימון לפני הפרשה לחומ"ס, לא נרשם שינוי משמעותי, והסתכם בכ-1.64 מיליארד שקל, לעומת 1.59 ברבעון המקביל אשתקד. גידול של 3.3%.

בסעיף הפרשות לחובות מסופקים ירד בצורה ניכרת בשיעור של כ-55%, מרמה של 445 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2005 לרמה של 201 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2006.

ההכנסות התפעוליות גדלו בכ-53 מיליון שקל, בעיקר כתוצאה מגידול בהכנסות מפעילות לקוחות בשוק ההון, שירותי מערך התשלומים, טיפול באשראי וכרטיסי אשראי. כמו כן נרשם גידול ברווח מפעולות מימון לפני הפרשה לחובות מסופקים בהיקף של 53 מיליון שקל.

ברבעון הראשון של השנה נרשם גידול של 401 מיליון שקל בהוצאות התפעוליות, זאת כתוצאה מגידול בהוצאות השכר, האופציות לעובדים והוצאות אחרות, לרבות אחזקת בניינים וציוד, פחת וכד'. הגידול בהוצאות התפעוליות כלל הוצאות מיוחדות בהיקף של 248 מליון שקל מתוכם כ-136 מיליון שקל נבעו מאימוץ לוחות התמותה החדשים שפורסמו על ידי המפקח על הביטוח, וכ-40 מיליון שקל כתוצאה מרישום ההוצאה בגין הנפקת האופציות לעובדים, ובנוסף כ-72 מיליון שקל בשל גידול בהפרשה לפיצויים ופנסיה.

כמו כן דיווח הבנק על ירידה של כ-63 מיליון שקל בהכנסות מההשקעות הריאליות.

כאמור רשם הבנק רווח של 711 מיליון שקל ממימוש אחזקות. מתוך סכום זה, רווח של כ-476 מיליון שקל נזקף למכירת ההחזקות באפריקה ישראל ורווח של 235 מיליון שקל בגין מכירת 10% ממניות מגדל אחזקות ופיננסים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".