פוטאש מכה את התחזיות למרות המשבר עם הסינים
פוטאש הקנדית המחזיקה 10% מכיל, דיווחה על תוצאותיה לרבעון הראשון לפני מוקדם יותר היום. התוצאות היו טובות והיא היכתה את התחזיות גם בהכנסות וגם ברווח למניה למרות משבר האשלג המתמשך. השיפור בהכנסות נובע מפעילות הפוספט והחנקן ומהגדלת אחזקות והשקעות בחברות אחרות, לעומת זאת סגמנט האשלג היה חלש כצפוי.
הכנסות החברה הסתכמו ב-862 מיליון דולר ירידה של 6% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2005. הרווח למניה הגיע ל-1.19 דולר למניה בהשוואה לתחזיות שעמדו על 1.01 דולר למניה. חלק מהגידול ברווח למניה נבע מהטבת מס שהוסיפה 0.12 דולר לרווח למניה ומקיטון במספר המניות לאחר ה-Buy Back.
מהדו"ח עולה כי הרווח הגולמי והתפעולי רשם ירידה בהכנסות חטיבת האשלג וגידול בעלויות שנבעו מהשבתת מכרות אשלג.
פעילות האשלג
כמות המכירות האשלג בצפון אמריקה ירדה בכ-40%. באזורים אחרים (סין, הודו וברזיל) ירדה בכ-50%. כתוצאה מהמו"מ התקוע עם הסינים, השביתה פוטאש מכרות למשך 32 שבועות על מנת להתאים את ההיצע לביקוש ולשמור על רמת מחירים עם מלאי אשלג לא גבוה.
בנוגע לרמות המחירים הציגה החברה עליה של 25% במחיר לצפון אמריקה ו-8% במחיר באזורים אחרים בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בהשוואה לרבעון הרביעי עליית המחיר הייתה אפסית.
תנאי שוק ותחזיות לשנת 2006
הביקושים לאשלג בצפון אמריקה ובשאר האזורים הינם חלשים ונמצאים בנקודת המתנה לתוצאות המו"מ עם סין. בצפון אמריקה החולשה נבעה ממחירי סחורות נמוכים כמו גם מעלויות אנרגיה גבוהות ולכן הרכישות היו זהירות במטרה שלא להיתקע עם מלאים.
פוטאש עדיין אופטימית לגבי שנת 2006 ולגבי סיום המו"מ עם סין שכתוצאה ממנו המכירות יחזרו לרמה גבוהה ברבעון השני ובאופן יותר משמעותי במחצית השניה של 2006. לפיכך, מותירה פוטאש את התחזיות שלה לשנה כולה, אולם מורידה תחזיות לרבעון השני כיוון שהמו"מ עדיין לא נסגר.
יסכה ארז מכלל פיננסים בטוחה מסרה, כי הורדת התחזיות לרבעון השני יכולה לרמז שההסכם עם סין לא צפוי להסתיים בימים הקרובים. כמו כן, האופטימיות של פוטאש נמשכת כבר חצי שנה ולכן להערכתה לא ניתן להסיק מכך הרבה על התקדמות המו"מ עם סין. לסיכום הוסיפה יסכה, שככל שהמו"מ מתמשך, כך הסינים מצליחים ללחוץ את חברות האשלג.
צד נוסף לסוגיית האשלג הינו ההשלכה של המו"מ המתמהמה עם הסינים על כיל, יצרנית האשלג החמישית בגודלה בעולם. האשלג הינו אחד המרכיבים החשובים בהכנסות החברה וקריטי להצלחתה, המגזר מהווה 60% מהרווח התפעולי של כיל ו-29% מסך המכירות.