מי ירוויח מכך שסין עוברת לשידורים דיגיטאליים?
שר הרשות הלאומית לרדיו וטלוויזיה של סין וואנג טאיחואה נפגש עם שגריר ישראל בסין, בביתן הלאומי של ישראל בתערוכת ה-CCBN, התערוכה הגדולה ביותר בתחום השידורים הדיגיטאליים בסין המתקיימת בימים אלו. השר הסיני אמר במהלך הביקור בביתן ישראל כי "אין לי ספק שלחברות הישראליות תהיה תרומה רבה בתהליך המואץ שעוברת סין למעבר לשידורים דיגיטאליים כוללים". יצויין כי השר הסיני הגיע במיוחד לביתן הישראלי על מנת ללמוד על הפתרון הישראלי הכולל בתחום השידורים הדיגיטאליים, אשר מאגד בתוכו טכנולוגיות מתקדמות של שמונה חברות ישראליות בתחום: NDS, סקופוס, V-BOX, אמבלייז-ויקון, אורקה, קרמר, ביטבנד ו-TMT. עודד ארבל, הנציג הכלכלי בסין אמר כי פתרון זה מוצג לראשונה במסגרת הביתן הלאומי בתערוכת ה-CCBN ומהווה יוזמה של הנציגות הכלכלית של משרד התמ"ת בסין. אנו רואים אמר ארבל עניין רב מהצד הסיני לפתרון הכולל שמוצג בתערוכה, החברות הישראליות מתחילות להבין את היתרונות השיווקיים והמסחריים הטמונים בהצגת מוצר כולל ולא מוצרי נישה בלבד. עוד נציין, כי מתוך 350 מליון בתי האב בסין, מחוברים כבר היום כ-120 מליון לכבלים. נתון זה הופך את סין לשוק הגדול בעולם (גדול משמעותית מהשוק האמריקאי). לא מכבר החליט הממשל המרכזי הסיני לעבור לשידורי טלוויזיה דיגיטאליים בכל סין עד לשנת 2015, עם זאת, יש לצפות כי אזורים מרכזיים בסין כבר יהנו משידורים דיגיטאליים עד לשנת 2008, לקראת המשחקים האולימפיים. יו"ר הועדה המארגנת של ה-CCBN, ציינה כי מאחר שמדובר בפעם הראשונה שמדינה מציגה פתרון כולל בתחום השידורים הדיגיטאליים, הביתן הישראלי זוכה לעניין רב מצד הקהל הסיני. לטענתה, אפקט הראשוניות יפעל לטובת החברות הישראליות בהשגת נתח שוק משמעותי בסין. מנהל מחלקת אסיה במשרד התמ"ת, עמירם הלוי, מסר כי היקף הסחר ההדדי עם סין בסיכום שנת 2005 עמד על סך של 2.99 מיליארד דולר. היצוא בתקופה זו הסתכם ב-725 מליון דולר (ירידה של 5.7% לעומת 2004). עיקר הצמצום ביצוא נרשם ביצוא מכונות ומכשירים (33% מהיצוא, 27% קיטון) מוצרים רפואיים ואופטיים (17% מהיצוא, 19% קיטון). בשאר הענפים נשמרה מגמת הגידול: מוצרים כימיים (22% מהיצוא ו-40% גידול) יהלומים (15% מהיצוא ו-12% גידול) ומתכות (6.6% מהיצוא 54% גידול). הלוי מסר עוד כי ההערכה היא שהירידה ביצוא לסין נובעת מהצלחת מאמצי הממשל הסיני לצנן את הכלכלה המקומית, לאחר הביקושים הערים בשוק זה בשנים האחרונות. ניתן להעריך שמגמה זו תימשך גם בשנת 2006. כמו כן, בהיות סין כיום המקום הזול בעולם מבחינת עלויות יצור, יותר חברות ישראליות בתחום ההייטק, ההלבשה והציוד החקלאי מעבירות חלק מפסי הייצור שלהן לסין, צעד שמאפשר לחברות להתחרות בשוק המקומי כמו גם בשווקים הבינ"ל ביעילות רבה יותר. היבוא מסין לישראל בתקופה זו הסתכם ב-2,263 מיליון דולר (עליה של 20.2% לעומת 2004). זאת כתוצאה מגידול ביבוא מכונות ומכשירים (35% מסך היבוא, 29% גידול) טקסטיל (20% מסך היבוא, 10% גידול) ומוצרים כימיים (8.5% מהיבוא שהם 43% גידול). הצמיחה הכלכלית בסין ממשיכה להיות גבוהה - כ-9% גם בשנת 2005. ממינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת נמסר עוד כי ההערכות ל- 2006 מצביעות על המשך הגאות הכלכלית בסין כתוצאה מהמשך ירידות במכסים ורפורמות מבניות (המתרחשות מאז הצטרפותה של סין ל-WTO) וכן המשך הגידול בכלכלה הסינית וביצוע פרויקטים בהיקף גדול כהכנה לאולימפיאדה ולתערוכת אקספו 2010.