ת"א נסחרת בירידות שערים: שטראוס-עלית עולה ב-2%

מדד ת"א 25 יורד ב-0.27%, מדד ת"א 100 משיל 0.21%. בסביבות השעה 11:30 בבוקר אירע פיגוע בכניסה של קניון השרון בנתניה, הבורסה הירדה - אך מיתנה את המגמה אחר כך
ליאור גוטליב |

הבורסה לני"ע בתל אביב נסחרת בצהרי יום המסחר בירידות שערים, זאת לאחר שקבעה אתמול שיאים חדשים. ברקע, בסביבות השעה 11:30 בבוקר אירע פיגוע בכניסה של קניון השרון בנתניה, המדדים המובילים משכו כלפי מטה אך בשעה זו חזרו להתייצב ברמות הפתיחה.

מדד ת"א 25 יורד ב-0.27% לרמה של 787.68 נקודות. מדד ת"א 100 משיל 0.21% לרמת 794.66 נקודות. מנגד, מדד התל טק 15 עולה קלות ב-0.06% לרמת 403.37 נקודות. מחזור המסחר ער למדי ומסתכם בשעה זו ב-450 מיליון שקל.

מדד ת"א בנקים עולה בשעה זו ב-0.19% ל-1,193 נקודות. 4 מתוך 5 מניות הבנקים הגדולים נסחרות בצד הירוק. דיסקונט עולה ב-0.12%, מזרחי-טפחות מוסיף 0.6%, והבינלאומי מטפס ב-2.13%. מנגד, הבנק הגדול במדינה, בנק הפועלים נסחר בצד האדום ובירידה של 1.2%.

מניות הבנקים המשיכו גם היום לרכז את מירב העניין בתל אביב כשגררו את השוק לעליות.

מניות בנק לאומי זינקו בסיום ב-2.85%. הבנק הודיע הבוקר, כי אמש אושרה חלוקת דיבידנד בסך של 1.103 מיליארד שקל. הדיבידנד המחולק מהווה כ-65.9% מהרווח הנקי לתקופה של תשעת החודשים הראשונים של 2005. הדיבידנד ישולם בתאריך 28.2.2006.

מניות קבוצת דלק עלו בסיום ב-0.68%. היום דיווחה החברה, כי יווצר לחברה רווח הון של 110-130 מיליון שקל מהשלמת עסקת הקצאת מניות דלק נדל"ן לבנק הפועלים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

יבוא יצוא
צילום: תמר מצפי

הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל-150 דולר והלחץ עובר לשוק המקומי

התקרה החדשה נכנסת לתוקף בחצות, באוצר מציגים לחץ תחרותי על המחירים, ובשוק המקומי מזהירים מפגיעה בעסקים המקומיים

ליאור דנקנר |

הלילה בחצות נכנסת לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כך שהתקרה עולה מ-75 דולר ל-150 דולר. בפועל זה פותח עוד שכבה גדולה של הזמנות מחו"ל שעד היום נפלו בין הכיסאות ונדרשו במע"מ.

הבדיקה נעשית לפי ערך החבילה ולא לפי מועד ההזמנה, והקובע הוא מועד הגעת החבילה למכס בישראל. המשמעות היא שאותה רכישה יכולה לקבל טיפול שונה לפי מועד השחרור, וגם לפי הדרך שבה החבילה פוצלה או אוחדה בדרך.

ההרחבה הגיעה אחרי פרסום טיוטת הצו להערות הציבור והשלמת הליך החתימה. באוצר מציגים את המהלך כחלק ממדיניות שנועדה לחזק תחרות וללחוץ את מחירי המדף בישראל דרך חלופה מחו"ל, בעיקר בתחומי האופנה ומוצרי הצריכה.


איך זה עובד בשטח ומה נחשב בתוך התקרה

הפטור מתייחס לערך המוצר עצמו. עלויות משלוח לא נכללות בחישוב המע"מ, אבל בפועל יכולות להתווסף עלויות טיפול ושחרור שמשתנות לפי אתר, ספק וחברת שילוח.

מבחינת המכס, הערך נבחן ברמת החבילה. כשכמה פריטים מגיעים יחד באותה חבילה, הם נספרים יחד לצורך התקרה, ובמקרים מסוימים המכס יכול להתייחס לפיצול שנראה מלאכותי כניסיון לעקוף את הכללים ולחייב בהתאם.