משרד האוצר יזרים כרבע מיליארד שקל לרכבת ישראל

משרד האוצר בשיתוף עם משרד התחבורה, השלים בשבוע שעבר גיבוש הסכם סובסידיה עם חברת רכבת ישראל. ההסכם, שיחול עד לסוף שנת 2008, מעגן את סבסוד הפעילות השוטפת של הרכבת
ליאור גוטליב |

משרד האוצר בשיתוף עם משרד התחבורה, השלים בשבוע שעבר גיבוש הסכם סובסידיה עם חברת רכבת ישראל. ההסכם, שיחול עד לסוף שנת 2008, מעגן את סבסוד הפעילות השוטפת של הרכבת בהסעת נוסעים והובלת מטענים וקובע שורה של תמריצים כלכליים ומנגנוני בקרה על הפעילות השוטפת של הרכבת במטרה למקסם ולייעל את פעילותה.

על סמך הערכות של אגף תקציבים, הסובסידיה השנתית בשנים הראשונות להסכם תנוע סביב כ-250 מיליון שקל בשנה והיא צפויה לרדת בשנים שלאחר מכן כתוצאה מגידול בהיקף פעילות הרכבת עקב הפיתוח המואץ וכתוצאה מגידול בהכנסות מפעילות עסקית. התקציבים כאמור הם חלק מהתקציב המתוכנן לשנת 2006.

חישוב הסובסידיה השנתית לוקח בחשבון פרמטרים כמו שיעורי תפוסה של הרכבות והתוכנית התפעולית להסעת נוסעים. כן קיימים בהסכם מנגנונים אשר מתמרצים את חברת הרכבת להתפתח לכיוונים עסקיים שמחוץ לפעילות הסעת נוסעים דוגמת פעילות מסחרית בתחומי נדל"ן ופרסום.

עם הפיכתה של רכבת ישראל לחברה ממשלתית נפרדת ובעקבות חתימה על הסכמי עקרונות בין חברת הרכבת לממשלה בחודש אפריל 2004, החל מו"מ ממושך ומעמיק לצורך גיבוש הסכם מפורט לסבסוד הפעילות השוטפת של החברה על ידי המדינה. את ההסכם הובילו נציגי אגף תקציבים בשיתוף עם נציגי החשב הכללי ומשרד התחבורה.

הממונה על התקציבים, קובי הבר אמר: "מדובר בהסכם המבוסס על מודל דינאמי המתאים עצמו לתקופה שבה מתרחש פיתוח מואץ של התשתית הרכבתית כך שהסובסידיה תיתן מענה מתאים לצרכים המשתנים תוך מיקסום יעילות השירותים הניתנים לציבור המשתמשים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה