אפי שמש: אנחנו עומדים בפני פקיעה סוערת במחזור גדול
בעקבות העובדה שנראה שההתנתקות עוברת ללא ארועים חריגים ראינו בשבוע שעבר כניסת כספים לשוק ההון הישראלי. מדובר בכספים שהוזרמו על ידי משקיעים זרים והביאו לעליות שערים חדות בשוק המניות. כניסת הכספים לשוק ההון הישראלי גרמה גם לייסוף של השקל בעקבות המרות מט"ח על ידי המשקיעים הזרים.
לדעתי שוק המניות הישראלי ימשיך להיות תנודתי יותר בשבועות הקרובים, רמת המחירים של המניות בשוק הישראלי אינה רמת מחירים של "מציאות" אך מנגד ניתן עדיין למצוא מניות של חברות בעלות פוטנציאל צמיחה במחיר סביר.
הנתונים הכלכליים החיוביים בתוספת תחושת אופטימיות במישור המדיני תורמים לעליות בשוק אך מנגד יש לזכור שלפנינו אי וודאות במישור הפוליטי אשר יכולה לתרום גם לאי וודאות כלכלית בכל הקשור למדיניות הכלכלית של הממשלה.
בקרב שחקני האופציות ניכר מתח רב לקראת הפקיעה בעוד יומיים, סטיות התקן הגלומות באופציות עלו באופן מהותי עקב העלייה בתנודתיות של מדד המעו"ף, העלייה בסטיות התקן הגלומות גורמת לכך שקוני האופציות נאלצים לשלם מחירים גבוהים הן עבור אופציות רכש והן עבור אופציות מכר.
בעקבות כניסת המשקיעים הזרים בשבוע שעבר אשר מחזיקים כמות גדולה של נכס הבסיס קשה להעריך את מדד פקיעת האופציות לאוגוסט. מצד אחד יש יתרות שורט בשוק, נתון אשר תומך בפקיעה גבוהה יותר מהרמה הנוכחית של מדד המעו"ף, מצד שני נתוני הפוזיציות הפתוחות מראות על אינטרס של חלק משחקני המעו"ף למדד פקיעה נמוך יותר מהרמה הנוכחית.
לגבי יתרות השורט בשוק ייתכן שחלק מהן כבר נסגרו, אינדיקציה לכך יכולה להיות האופטימיות שהיתה מגולמת במחירי האופציות בחלק מהימים האחרונים. להערכתי אנו נראה פקיעה סוערת במחזור גדול מהרגיל.
מאת: אפי שמש.
אין בסקירה זו משום המלצה לבצע פעולות קנייה או מכירה כלשהן והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד. הכותב הוא מנהל השקעות בכיר ב: Uבנק ועשוי לפעול בניירות הערך המצוינים בכתבה.
הערה: אין לראות באמור לעיל משום המלצה לבצע פעולת השקעה כלשהי, המבצע פעולה שכזאת פועל על סמך שיקול דעתו הבלעדי והמלא וכל האחריות מוטלת עליו.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.
משרד אורבך הלוי, צילום: תומר שמשמה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
מצד אחד משקיעים יותר מאי פעם בעיצוב משרדים, מצד שני מודל העבודה מהבית פופולרי יותר מאי פעם- במה חברות צריכות להשקיע כשהן באות לעצב משרד?
שוק המשרדים, בניגוד לשוק המגורים, תמיד פעל בגלים. אין בו קו צמיחה אחיד או יציב, אלא תנועות חדות שנובעות ממבנה הכלכלה, מהחלטות רשויות ומהשינויים בתרבות העבודה. כיום אנו נמצאים באחת הנקודות המשמעותיות ביותר שידע התחום בשנים האחרונות: היצף בשטחי משרדים לצד אי־ודאות מתמשכת.
אחת הסיבות המרכזיות למצב היא מדיניות הרשויות המקומיות, שמעדיפות בניית משרדים על פני מגורים מסיבות של ארנונה. לכך הצטרפה האופוריה שאחרי הקורונה, תקופה שבה רבים האמינו שהשוק עומד לחזור בגדול. ניתנו היתרי בנייה רבים, ופרויקטים של משרדים יצאו לדרך כמעט בכל עיר מרכזית. אך במקביל, התרבות הארגונית השתנתה: עבודה מרחוק, לפחות יום או יומיים בשבוע, הפכה לנורמה ולא רק בהייטק, אלא גם בענפים מסורתיים. כך מצאנו את עצמנו עם כמות עצומה של פרויקטים זמינים, אך עם פחות עובדים שמגיעים למשרד מדי יום.

למרות ההצפה, לשוק יש חוקיות ברורה: בניינים ממותגים, יוקרתיים, חדשניים ובעלי נגישות תחבורתית גבוהה ימשיכו להוביל את הביקושים למשרדים אלה כאשר העלות עבור עיצוב משרד יוקרה כבר עלה מעל ל-5,000 שקל למטר רבוע . סוגיה נוספת היא מיקום המשרד, כאשר מיקום בנקודת מפתח, קרבה לרכבת ישראל או לקווי הרכבת הקלה וסביבת עירוב שימושים ושירותים מעניקים לבניינים יתרון משמעותי.
- שירותי משרד שמגדילים הכנסות בעסק
- 5 דרכים להפוך משרד קר למרחב נעים ומעורר השראה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כך למשל, חברת Google בחרה להעביר את משרדיה במיקום אסטרטגי שקרוב יותר לתחנת הרכבת, שינוי של 300 מטר שהיה שווה מבחינתם השקעה לוגיסטית ותקציבית למגדל TOHA 2. דוגמא שמדגישה היטב את החשיבות של נגישות ויעילות, שהפכו לשיקול מרכזי בבחירת משרד.
מתי יתרחש המפנה הבא וההיצע יקטן? אינני נביא. אך ברור שהגלים ימשיכו, והשוק יתעדף תמיד את האיכותי והנחשק.
