האם העלייה בשער הדולר תעלה בקרוב את מחירי הדלק לכיוון ה-8 שקלים?
רק בתחילת אפריל חלה התייקרות חדה במחירי הדלק שהאמירו ב-21 אגורות לליטר לכדי 7.72 שקלים לליטר בשירות עצמי ו-7.94 שקלים לליטר במחיר מלא. כעת מתברר כי גם בעדכון הקרוב שיחול בלילה שבין יום שלישי ליום רביעי הקרוב צפוי מחיר הדלק להתייקר ולעלות ב-12 אגורות נוספות לליטר בשירות עצמי לרמה של 7.84 שקלים לליטר. בהתאם צפוי המחיר בשירות מלא להגיע לכדי 8.11 שקלים. יודגש כי המחיר הסופי ייקבע ביום שלישי, שעות ספורות לפני כניסתו לתוקף.
אחת הסיבות המרכזיות להתייקרות הקרובה היא היחלשות השקל מול הדולר. מאז תחילת חודש אפריל התחזק הדולר ב-4.5% לעומת השקל כך ששער הדולר עומד נכון להיום על 3.828 שקלים. כוחו של השקל נחלש בעיקר על רקע המתיחות הביטחונית בישראל ובמיוחד על רקע ההתחממות מול איראן והמתקה ממנה לפני כשבועיים. אם לא די בכך, הדיבורים על כניסה למבצע צבאי גדול ברפיח בזמן הקרוב מאוד לא מוסיפים למטבע המקומי שמתקשה מול החשש מסנקציות שתוטלנה על ישראל וירידה חדה בביקוש להשקעות בה.
מדובר בהעלאה זה החודש החמישי ברציפות שמצטרפת לביטול ההנחה שהעניקה המדינה על המס על הבלו. מתחילת השנה טיפס מחיר הדלק ב-80 אגורות ונכון לעכשיו לא נראית כוונה מצד המדינה להתערב במחיר. בכך מתקרבים המחירים לשיא כל הזמנים שנרשם ב-2012 עת המחיר בשירות מלא הגיע ל-8.25 שקלים. במקביל, הסמיכות של חג הפסח לעדכון המחירים מורידה מעל הפרק את האפשרות שהמדינה תדון בסבסוד כלשהו של המחיר.
המתיחות הביטחונית משפיעה לא מעט על שערי המט"ח. מחירי הנפט עלו בעצמם בכ-2.7% בחודש האחרון כך שבהשפעת שערי המט"ח מדובר בשיעור התייקרות ניכר שעשוי להגיע ל-5%. עם זאת, ודווקא בתקופה של חוסר יציבות במחירים בשל השפעות המלחמה, מצופה היה מהממשלה - משרד האנרגיה ומשרד האוצר - שיתערבו במחירים על מנת למצוא יציבות כלשהי.
- 6.העורב 28/04/2024 16:30הגב לתגובה זובחודש הבא מחיר הדלק בעולם יירד בשל סיום החורף וגם הדולר צפוי להחלש בעולם ובארץ כך שמחיר הדלק אצלנו יירד ביוני.
- מה? 28/04/2024 17:45הגב לתגובה זווואו איזה מזל שהגבת... נרגעתי
- 5.8% 28/04/2024 15:53הגב לתגובה זוכבר דיברו לפני כמה שבועות על 8% ריבית בארצות הברית? מעניין מה יהיה גובה הריבית פה נוכח הגירעון המצטבר...
- 4.הנגיד צריך להעלות ריבית ומהר האינפלציה משתוללת (ל"ת)כלכלן 28/04/2024 14:04הגב לתגובה זו
- שמואל 28/04/2024 16:49הגב לתגובה זואתה לא משלם משכנתא
- העורב 28/04/2024 16:32הגב לתגובה זואבל הרצון לא להודות בטעות לא תאפשר לו העלאת הריבית אחרי הורדה אחת בלבד.היה ברור שזו היתה הורדת ריבית פוליטית ולא כלכלית.
- 3.בהופעה הבלתי נדכחת של היהי הטלויזיה בימי ממשלת השי 28/04/2024 13:18הגב לתגובה זובהופעה הבלתי נדכחת של היהי הטלויזיה בימי ממשלת השינוי, ביבי הבטיח להוריד את המחירים.
- שב"ש 28/04/2024 17:55הגב לתגובה זוחלוד
- 2.אך רוצים שהמחירים לא יעלו בזמן שהממשלה מייקרת את הבסיס (ל"ת)תמר 28/04/2024 13:03הגב לתגובה זו
- 1.ירון 28/04/2024 12:37הגב לתגובה זווהכל בדרך למטבע פח אשפה שקרוי שקל. מדהים גודל הנזק שביבי גרם גם בכלכלה תוך שנה. ועדיין עד עכשיו לא ברור איך נפטרים מהוירוס !!!
קידוח גז (רשתות)מי שולט בשוק הגז העולמי - קטאר פותחת פער מול ארה"ב
שתי המדינות מראות התרחבות מהירה , אך יתרון העלויות, השליטה הריכוזית והגישה לשווקים מתעוררים מציבים את קטאר בעמדה תחרותית מול יצוא הגז האמריקאי, דווקא לקראת עודף היצע עולמי והאטה בביקוש
בעוד ארה"ב וקטאר ממשיכות להרחיב את יצוא הגז הטבעי הנוזלי במהירות, הפערים במודלים העסקיים, בעלויות ובגמישות השוק הופכים את התחרות לאסימטרית. קטאר, עם קיבולת יצוא נוכחית של 77 מיליון טון בשנה, מתכננת להגיע ל-126 מיליון טון עד 2027 דרך פרויקט North Field East, שיתחיל לפעול באמצע 2026. עד סוף העשור, הקיבולת תגדל ל-142 מיליון טון, כולל הרחבה של North Field West בשווי 5 מיליארד דולר. ההשקעות האלה, בהיקף עשרות מיליארדים, מבוססות על עלויות ייצור נמוכות של 25-50 סנט ליחידת חום, מה שמאפשר רווחיות גם במחירי גז נמוכים סביב 5-7 דולר ליחידת חום באסיה.
ארה"ב, לעומת זאת, הגדילה את קיבולת היצוא ב-24 מיליון טון ב-2025, והגיעה ל-116 מיליון טון בעקבות הפעלת פרויקטים כמו Plaquemines. עד 2030, הקיבולת צפויה להכפיל עצמה ל-200 מיליון טון, עם 12 פרויקטים בבנייה והשקעות של 40 מיליארד דולר בתשתיות. אולם, היצוא האמריקאי תלוי במחירי גז מקומיים, שקפצו בדצמבר 2025 ל-5 דולר ליחידת חום בשל מזג אוויר קר וגידול בביקוש לחשמל. אם המחירים יישארו גבוהים, חלק מהמשלוחים יאבדו תחרותיות מול יצרנים זולים יותר.
עודף ההיצע מחכה מעבר לפינה
השוק הגלובלי צפוי לעודף היצע של 300 מיליארד קוב בשנה עד 2030, כאשר 70 אחוז מהגידול מגיע מארה"ב וקטאר. הביקוש בסין מאכזב ב-2025 לשנה שנייה, עם גידול של 2 אחוז בלבד ל-120 מיליון טון, בעוד יצוא אמריקאי לסין ירד ב-15 אחוז. אירופה, שקלטה 69 מיליון טון מארה"ב בשמונת החודשים הראשונים של 2025, עלולה לראות ירידה אם גז רוסי יחזור דרך הסכמים מדיניים, עם פוטנציאל להפחית 15-20 מיליארד קוב בביקוש אירופי.
בשוק של דרום ומזרח אסיה, שצפוי להגדיל את הביקוש לכ-200 מיליון טון מעבר ל-2030, קטאר בולטת בגמישותה. QatarEnergy, הגוף הממשלתי, שולט ב-20% ממסחר הגז הגלובלי ומספק גז לשווקים מאתגרים כמו הודו ובנגלדש, שם סיכוני אשראי גבוהים מרתיעים חברות פרטיות. בניגוד לכך, ארה"ב פועלת דרך פסיפס של יזמים, מה שגורם לביטולים במצבי עודף, כמו ב-2025 כשהייתה ירידה של 10% במשלוחים לאירופה.
- קטאר מתעצמת במיזמי AI - עסקה של 20 מיליארד עם ברוקפילד
- ארה״ב וקטאר נגד אירופה: חוק הקיימות החדש יוביל להפסקת מסחר וסנקציות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ישנו מצבור של 50 דוחות אנליסטים ואיתם תחזיות בהקשרי פרויקטים חדשים, וכולם שמנבאים עודף היצע. אמנם ערים נוספות כמו קנדה ומקסיקו צפויות להרחיב גם הן ביקוש, עם גידול של 30 מיליון טון בקיבולת, וכמו כן רוסיה מוסיפה אי ודאות, עם פוטנציאל ל-60 מיליון טון נוספים אם פרויקטים כמו Arctic LNG 2 יופעלו מחד - אך עדיין הביקוש הגלובלי לגז יגדל ב-1% בלבד במהלך 2025, לעומת 2.8% ב-2024, והדבר מגביר את הלחץ על המחירים.
טורבינות רוח ימיות של אורסטד. קרדיט: רשתות חברתיותמבט לים: משרד האנרגיה בוחן איך תיראה האנרגיה של ישראל שתיוצר במים
המשרד משלים מכרז לביצוע סקר אסטרטגי שיבחן אילו טכנולוגיות אנרגיה ואקלים ניתן לפתח בים התיכון. הבדיקה תכלול אנרגיה מגלים, רוח ושמש, אגירה, מימן ירוק ולכידת פחמן. המטרה: לגבש בסיס ידע שיסייע בקבלת החלטות על פיתוח ימי, תוך איזון בין צרכים כלכליים, סביבתיים
וציבוריים
משרד האנרגיה והתשתיות נמצא בימים אלה לקראת סיום הליך מכרז לביצוע סקר אסטרטגי סביבתי רחב היקף, שמטרתו לבחון את הפוטנציאל של המרחב הימי של ישראל לפיתוח אנרגיה מתחדשת ופתרונות אקלים. את הסקר יבצע המרכז הלאומי לכלכלה כחולה, הפועל בחיפה תחת HiCenter Ventures, והוא צפוי להימשך כשנה וחצי, בליווי ועדת היגוי ווועדת מומחים בראשות המשרד.
על פי הודעת המשרד בנושא, הסקר נועד לבחון איזה טכנולוגיות מתקדמות יכולות להתאים ליישום בים התיכון, ומהם התנאים שיאפשרו פיתוח אחראי שלהן. בין התחומים שייבדקו נמצאת הפקת אנרגיה מגלים וזרמים ימיים, מתקני רוח ושמש בים, פתרונות לאגירת אנרגיה, ייצור מימן ירוק, גידול ביומסה ימית, שימוש בחילוף חום וכן אפשרויות ללכידת פחמן במרחב הימי. במסגרת העבודה, יתבצע מיפוי של הטכנולוגיות הרלוונטיות לישראל, ניתוח רמת הבשלות שלהן והערכת היתכנות כלכלית, סביבתית וחברתית.
מעבר לבחינת הטכנולוגיות עצמן, הסקר ינסה לענות גם על שאלות של מיקום ותכנון. הוא יכלול איתור אזורים בים שבהם ניתן יהיה להקים מתקנים ימיים בצורה מיטבית, לצד גיבוש המלצות בנוגע למדיניות פיתוח, כללי תכנון, רגולציה וניטור סביבתי. המטרה היא ליצור תמונה רחבה שתסייע לממשלה לקבל החלטות מושכלות לגבי השימוש במרחב הימי, שהוא משאב מוגבל ורב-שימושי.
במשרד האנרגיה מדגישים כי הסקר הוא חלק מתהליך מקובל במדינות מפותחות, המכונה סקר אסטרטגי סביבתי, שנועד לשמש בסיס לתכנון ארוך טווח של משאבי טבע. תוצרי העבודה אמורים לספק למשרד תשתית מקצועית המבוססת על נתונים, שתאפשר לקדם פיתוח ימי באופן שמצד אחד תורם ליעדי האקלים של ישראל, ומצד שני שומר על איזון בין צורכי המשק, ההגנה על הסביבה והאינטרס הציבורי.
- מה התשואה שתרוויחו מפאנל סולארי על הגג?
- 400 אלף ילדים בשנה ילמדו על אנרגיות מתחדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי אולגה זלטקין, מרכזת בכירה למחקר ימים ואגמים ביחידת המדען הראשי של המשרד, המרחב הימי נהפך לרכיב חשוב במיוחד בפיתוח אנרגיה מתחדשת בישראל, בין היתר בשל מגבלות השטח ביבשה. היא הסבירה כי הים מאפשר לא רק להגדיל את היקפי הייצור, אלא גם לקדם טכנולוגיות שאין להן חלופה יבשתית, כמו אנרגיה מגלים וזרמים. הסקר, לדבריה, נועד ליצור בסיס ידע לאומי שיתמוך בתכנון זהיר, בגיוון מקורות האנרגיה ובחיזוק הביטחון האנרגטי של המדינה.
