נכנסתי לסטטיסטיקה של גניבות הרכב בישראל
ביום העצמאות האחרון נגנב רכבי הפרטי, יונדאי איוניק 5 בצהרי יום, ללא כל מורא או פחד, מאמצע שכונה נורמטיבית ברמת השרון. גניבת הרכב נעשתה באמצעות פריצה טכנולוגית למערכות הרכב מבחוץ, קידוד 'כאילו מפתח' והושבת 'קוף' במושב הנהג שינהג את הרכב לשטחים. אותו נהג חשוב לציין לטובת ההמשך היה פלסטיני תושב השטחים, ללא אישורי שהיה בישראל, כלומר שב"ח (שוהה בלתי חוקי).
הפעלת הרכב הקפיצה התראה בחברת 'איתוראן' שהפעילה את משטרת ישראל, וכך בעודו נוהג ברכב לכיוון שטחי יהודה ושומרון לא ידע אותו פלסטיני כי המשטרה ואיתוראן בעקבותיו. בהמשך הנסיעה נעצר הרכב, והנהג נשלף דרך החלון על ידי נציגי אכיפת החוק.
דקות לאחר מכן כבר הייתי ליד הרכב שהיה כבר בידי משטרת ישראל. גם נכנסתי לסטטיסטיקת גניבות הרכב, וגם לזו של מציאת הרכב ותפיסתו.
גניבות רכב מישראל לשטחים זה ענף עסקי המניב רווחים לכנופיות הגנבים וגורם נזקים בגובה מיליארדי שקלים למשק.
את ענף גניבות כלי הרכב מניעים שלושה מרכיבים עיקריים:
1. סחר בחלקי חילוף – לרוב נהוג לחשוב שסחר בחלקי חילוף מזין את הדרישה לחלקי חילוף זולים בישראל, אולם התמונה יותר מורכבת. כיום עם בעיות השילוח הימי מהמזרח, נוצר מחזור בחלקי חילוף הן בישראל והן בשטחי הרשות הפלסטינית. החלקים מתעכבים, אבל הלקוחות דורשים תיקון באותם לוחות זמנים כבעבר, והדרך היחידה לספק את אותם חלקי חילוף היא באמצעות גניבה ופירוק. כאמור, חלקי החילוף מזינים גם את המוסכים בישראל וגם את המוסכים ברש"פ.
2. שימוש עצמי – חלק מכלי הרכב נגנבים לצרכי שימוש עצמי בשטחים, בין אם מדובר בכלי רכב חשמליים בהם ניתן לעשות שימוש כמקור אנרגיה יציב היכן שאין חיבורי חשמל, והם כלי רכב 'רגילים' לשימוש יומיומי או לשימושי ראווה. הדוגמא הטובה ביותר היא הסוזוקי ג'ימני – רכב שטח קטן עם יכולות שטח גדולות. הג'ימני הפך להיות אחד מכלי הרכב הגניבים ביותר בישראל בתקופה האחרונה, וברשתות החברתיות נפוצו סרטונים בהם נראו לא מעט צעירים פלסטינאים מתגאים בג'ימני 'שלהם' שכמובן נגנב מישראל. גם בשוק המשפחתיות קורולה, מאזדה ואחרות מככבות ברשימת המבוקשות לצרכי שימוש עצמי, ונמכרות בשוק הפלסטיני במחירים של 10-20 אלף שקל.
- עונש של 20 שנות מאסר לראש כנופיית גניבת רכבים
- גניבות רכב בישראל - פתח תקווה יעד מובהק של הגנבים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3. טכנולוגיה – מרבית הקוראים בוודאי צפו בסרטים בהם נראה פורץ עם מסיכה נשען על רכב בנונשלנטיות, שולף בהחבא מברג, פורץ את הרכב, מתיישב בכסא הנהג, מחפש חוטים על מנת להניע את הרכב, ואז נוסע לדרכו עם הרכב הגנוב. תשכחו מזה. זה טוב להוליווד. כלי הרכב היום עם פונקציות של כניסה והנעה ללא מפתח, או עם שלט רחוק, נפרצים בשניות באמצעים טכנולוגיים, ללא שריטה. בין אם מדמים למחשב הרכב שיש מפתח וניתן להניע ובין אם באים עם ציוד מוכן מראש ומתחברים לשקע הדיאגנוסטיקה או ישירות למחשב הרכב. טכנולוגיית פריצה זו מדמה לרכב שההנעה היא 'חוקית' והרכב זמין לנסיעה. כל שנשאר לעשות זה להושיב נהג, לפעמים צעיר בן 13-15 שאין לו כמובן רישיון נהיגה, ולשלם לו 2,000 שקל עבור נהיגה של 20 דקות.
מדי שנה נגנבים אלפי כלי רכב, והתופעה במגמת עליה. בשנת 2023 חלה עליה משמעותית בגניבת כלי הרכב, כאשר אחרי ה-7.10 נעצרה התופעה לחלוטין, והתחדשה במלוא עצמתה לקראת סוף נובמבר. כיום, מתחילת השנה התופעה ממשיכה ומתעצמת, וההערכות הן שבשנת 2024 ייגנבו בין 22,000 ל-25,000 כלי רכב.
מבלי להתייחס לדגם כזה או אחר, כלי הרכב שנגנבים לטובת חלקי חילוף, יהיו כמובן אלו שמככבים בראש טבלאות המכירות, ויכול כל אחד מהקוראים להסתכל על עשרת כלי הרכב הנמכרים בישראל השנה, בשנה שעברה ובזו שלפניה, ולהבין בדיוק אילו דגמים יככבו ברשימת כלי הרכב המבוקשים על ידי הגנבים.
- ג'ילי סטאריי בנזין- מבחן לרכב שלא יגיע לשוק המקומי
- עבודות המטרו החלו באוזר סבידור בת"א; איך זה ישפיע על התנועה?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- נחשף - טויוטה קורולה 'יפנית' במחיר של 160.0 אש"ח
אחת הבעיות שמונעות מיגור התופעה, ומתסכלות מאוד את העוסקים בתפיסה ומניעה היא בתחום הענישה. גנב רכב שנתפס מובא בפני שופט, מודה באשמה, ויכול להיות משוחרר באותו הרגע חזרה לביתו עד שיהיה משפט. גם כשיתקיים משפט, מסיבות שונות הענישה המוטלת על גנבי רכב אינה מרתיעה, והיא נעה בין עונשי 'על תנאי' לבין מאסר לא ממש ממושך, ואז חזרה לענף הפשיעה.
הבעיה הכי חמורה שאני רואה בתופעת גניבות הרכב, ובחוסר המאמץ הלאומי למגר אותה היא הקשר הישיר בין פשיעה כלכלית לפשיעה פחע"ית. טרור כלכלי הופך בוודאות לטרור חבלני. הטרור הכלכלי מזין בכסף והמשאבים את הטרור החבלני, ומי שסבור כי אותו גנב רכב ישאר תמיד בענף גניבת כלי הרכב עושה לעצמו חיים קלים, שלא לומר טומן את הראש באדמה.
אותו גנב רכב שהובטחו לו 2,000 שקל כדי לגנוב רכב, יכול להגיע עם קלאצ'ניקוב בתמורה ל-20,000 שקל והבטחה שידאגו למשפחה שלו, וזה עוד לפני הקייטנה הנקראת מאסר בישראל.
גניבת כלי הרכב היא ענף שמזין טרור, והטרור הזה מופנה אלינו חזרה.
טוב יעשו המחוקקים אם יתחילו לטפל הן בעונשי מינימום לכל העוסקים בענף גניבת כלי הרכב, הן בהקצאת משאבים למשטרה לטפל בתופעה, ורצוי שגם שופטי ישראל יתחילו להתייחס לאירוע ככזה שמזין טרור לכל דבר ועניין.
עד שזה יקרה יש לי עבורכם שתי המלצות,
1. התקנת מערכת איתור מחברה בעלת מערך מבצעי – גם אם הביטוח לא דורש, תשקלו בחיוב להתחבר לאחת מחברות האיתור להן יש מערך מבצעי אקטיבי ולא רק איתור לראות איפה הרכב נמצא.
2. הוספה של מיגון פיזי – לצערי היום יש משמעות גם למיגון פיזי כזה או אחר. בשוק החופשי יש הרבה פתרונות מיגון פיסיים, מנעולי הגה, מנעולי דוושות וכד', שגם אם לא ימנעו את האפשרות לגנוב את הרכב היקר ללבכם, הם עשויים לגרום לגנב לדלג על הרכב ולעבור לרכב הסמוך, בו העבודה שלו תהיה קלה יותר.
- 23.אזרח 03/06/2024 11:35הגב לתגובה זוחלאס לעבוד על האזרח שגם ככה בהישרדות
- 22.אלון 01/06/2024 22:40הגב לתגובה זולגנבי הרכב.אסור לרחם על המנוולים שפוגעים בחוסן שלנו.
- 21.הפתרון הוא עונש מאסר מינימלי של 10 שנים על גניבת רכב (ל"ת)ללא שיקול דעת לשופט 01/06/2024 14:38הגב לתגובה זו
- 20.רון 30/05/2024 17:13הגב לתגובה זואך מאחר והייה רכב הילוכים ולא אוטומט פשוט הילד לא ידע לנהוג בו ועזבמאת הרכבנאחר כמה מאות מטרים. מסקנה אם יש לך רכב הילוכים אתה יותר מוגן מגניבה.
- גיל 31/05/2024 09:12הגב לתגובה זואם זה לא היה עצוב, זה היה מצחיק.
- 19.איפה שר הפח המשתמט, שר הטיקטוק? (ל"ת)נכהצ 30/05/2024 16:19הגב לתגובה זו
- ליאור 21/08/2024 16:11הגב לתגובה זומצחיק ומאוד לא רציני להפיל את האשמה הזו על בן גביר שעושה הרבה יותר מכל אלו שלפניו במלחמה בפשיעה על כל ענפיה. ובינינו, אם היו הדברים תלויים רק בו הוא היה אוסר את כל מי שקשור לגנבי רכב לשנים ארוכות. הבעיה היא בתי המשפט שמשחררים אותם בלי הפסקה. דלת מסתובבת. על הראש שלנו.
- מריה 02/06/2024 09:24הגב לתגובה זובטחון פנים בעזרת השם...
- 18.יש משילות עם הבן זביר (ל"ת)30/05/2024 15:54הגב לתגובה זו
- הכיוון במשילות נגד העברייניםחיובי אחרי שנים של הידרדרות (ל"ת)מסטיק 21/08/2024 16:11הגב לתגובה זו
- 17.חיים 30/05/2024 15:21הגב לתגובה זוהכול כדי להעלות את תעריפי הביטוח לשמים . הקרטל שלהם פורח והרגולטור מאונן .
- עובד חברת ליסינג 03/06/2024 11:30הגב לתגובה זואתה מוזמן להוציא נתונים על פי בקשת חופש המידע ממשטרת ישראל רק באזור המרכז נגנב 12 אלף רכבים בשנה ,כמו כן אתה מוזמן לבוא למחסום קלקיליה או לעמוד 300 מטר לפני תחנת פז על 443 או בצומת ברוכין בין 4 ל 7 בבוקר אין כאן קונספירציות ,יש מציאות עגומה .
- 16.שוקי מהשוק 30/05/2024 14:39הגב לתגובה זוקודם כל לשופטים שיתחילו לתת קנסות כספיים לנהג הגונב כך שיבינון דרך הכיס והמשפחה שיהיו רעבים ואז יתחילו לחנך את השאר שזה לא משתלם לגנוב . אם הוא לא הצליח לגנוב בטוח המזמין לא ישלם לו על הגניבה . למדינה זה יעלה יותר זול . דבר נוסף למה אין חובה לחברות הביטוח דרך המפקח על שוק ההון לעדכן נתונים יומיים לשרת מחירי ביטוח לפי מאפייני הרכב משהו דומה להשוואת מחירים של הסופר לא יכול להיות כאלה פערי מחירים בין החברות . דבר שגוזל זמן מהצרכנים ובלבולי מוח מול כל נציג .כנראה לרשות ההון נוח הדבר יש הזרמה של כספים ובעלי החברות ביטוח יכולים לחגוג . חייבים לשנות את השיטה והגישה קודם כל האזרח ואחרי זה בעל ההון שירויחו אבל לא בחזירות .
- 15.החיים 30/05/2024 13:54הגב לתגובה זואת הרווח הגדול לא עושים הגנבים ותפישתם חסרת משמעות מי שמרוויח בגדול זה כנופיות הפשע ומוסכם בארץ שסוחרים בחלקי רכב גנובים תטפל כמו שצריך בסחר ולא יהיה לגנבים תמריץ לגנוב אבל כרגיל כמה קל להלחם בגנבים ולא בארגטני הפשע הלא חוקיים/חוקיים הנמיעים את המסחר
- 14.נדב 30/05/2024 13:12הגב לתגובה זושכחת לציין שקיימת אופציה שהשב״ב והמשטרה לא מטפלים בגנבי רכב כי זה הדיל בינהם: תביאו מידע על פח״ע ובתמורה תגנבו ותרצחו אחד את השני כאוות נפשכם.
- 13.ברוך בברוך גדול 30/05/2024 13:07הגב לתגובה זוממשלת החורבן לא מסוגלת לשום דבר . השתוללות חברות הביטוח חורגת מכול הקווים האדומים .
- 12.ירון 30/05/2024 13:03הגב לתגובה זותודות לביבי 15 שנה הפשע רק עולה כולל משפחות הבדאויים והפרוטקשיין. היידי ביבי העם יתעסק בקשיי היום יום והוא ושאר הפוליטיקאים וחברי המרכז ימשיכו לגנוב
- 11.חהודי 30/05/2024 12:59הגב לתגובה זוכמו בסינגפור
- אוהב את הזולת 30/05/2024 14:58הגב לתגובה זונכון
- 10.המדינה היצרנים היבואנים כולם מרויחים מהגנבה חוץ מהאזרח (ל"ת)טוני המרוקאי 30/05/2024 12:56הגב לתגובה זו
- 9.אבי 30/05/2024 12:44הגב לתגובה זופחות גניב, יותר זול
- 8.אנונימי 30/05/2024 12:18הגב לתגובה זומרוויחים: מדינת ישראל- כול קניית רכב מכניסה לאוצר המדינה הון רבחברות הביטוח- הפרמיות מתייקרות אוטומטית להבטחת איזון ביטוחי מוסכים- אספקה שוטפת של חלקי חילוף " אורגינאלים" שנמכרים לצרכן במחירי יבואןחברות אבטחה ומתקינים אזעקות- דרישה קטגורית של חברות הביטוחמי מפסיד?עמך ישראל שמשלם
- גילי 30/05/2024 13:58הגב לתגובה זוכי היא מקבלת יותר מע"מ.
- 7.pilpeli 30/05/2024 12:10הגב לתגובה זוכל מי שנגנב לו רכב - ירכוש ברוב מקרים רכב חדש יותר וכמובן כך יש דחיפה "מלמטה" של שוק המשומשות ובסופו של דבר נדחפות יותר מכוניות חדשות לשוק - משמע יותר מס על יבוא המכוניות נכנס למדינה.
- גילי 30/05/2024 13:58הגב לתגובה זוכי היא מקבלת יותר מע"מ.
- 6.20 שנות מאסר לסוחר ברכבים גנובים. (ל"ת)חי 30/05/2024 12:04הגב לתגובה זו
- 5.עובדים עלינו 30/05/2024 12:03הגב לתגובה זוחברות הביטוח ממציאות תירוצים לקרוע את הלקוחות שלהם בנצלם שאין ממשלה ואין פיקוח והמונופולים והברדק חוגגים .
- מוחמד 30/05/2024 12:49הגב לתגובה זואינתא מתכפן לגדר תיל שאיני ויאח שלי פתחנו לפני יומיים כדי להכנס חופשי חופשי איליכם א-יל יאהוד? ליד איל-באבא איל פתוח מגיע ישראלי שמקבל כסף טוב כדי לקחת אותי איל חניה ליד איל-בית שלך ושמה אני לוקח ממך איל סיארה. מקווה שאינא רואה את זה כיחסי שכנות טובים בינינו - אתה קונה אני נוסע. שוקרן.
- 4.באמת 30/05/2024 12:00הגב לתגובה זוככה הממשלה מעבירה כספים לרשות, מבלי להעביר לה כספים... שום מילה על זה בכתבה שלך
- 3.העורב 30/05/2024 11:52הגב לתגובה זוהמחבלים היו מסתדרים מצויין גם בלי רכבים גנובים והיו מוצאים מקור הכנסה לא חוקי אחר כדי לממן את פעילותם (סמים, זנות, גנבות אחרות).מה שצריך להטריד אותך זה מה שקורה לרוב אלה שגונבים להם את הרכב ולא מה שקרה לך ששפר מזלך. איפה עגמת הנפש, החפצים שהלכו לאיבוד ביחד עם הרכב, הנחת היעדר תביעות, קניית רכב חדש ועוד ועוד.ומה שצריך להטריד אותך עוד יותר זה המחיר שכולנו משלמים על הביטוח רק משום שבן גביר עסוק בצילומים.
- 2.מכת מדינה (ל"ת)דן 30/05/2024 11:51הגב לתגובה זו
- 1.ישראל 30/05/2024 11:36הגב לתגובה זוחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
- חחי 01/06/2024 15:46הגב לתגובה זומחכה חודשיים שיגיע התור לטפל בתקלה במוסך המהולל...נמאס לי מהרכב הזה
- לא נגנבות אבל ביטוח מטורף משלמים (ל"ת)ששון מנתניה 30/05/2024 16:15הגב לתגובה זו
טויוטה קורולה 'יפנית'. צילום יצרןנחשף - טויוטה קורולה 'יפנית' במחיר של 160.0 אש"ח
על פי דיווחי 'יוניון מוטורס' יבואנית דגמי טויוטה למשרד החבורה, נרשמה הקורולה ההיברידית אשר תיובא מיפן במחיר של 159,990 ש"ח.
בשלב זה רמת גימור יחידה - לימיטד, עם עשר כריות אוויר ומערכת בטיחות TSS 3.0
מאגר נתוני משרד התחבורה טומן בחובו הרבה מידע מעניין. מידע כזה נרשם אתמול על ידי יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל. הטויוטה קורולה, אחת המכוניות הנמכרות ביותר בישראל מאז ומעולם, נעדרת מהשוק המקומי מזה כמעט שנתיים, עקב החרם הטורקי על ייצוא סחורות לישראל. יוניון מוטורס שכבר הודיעה רשמית על כוונתה לשווק בישראל את הטויוטה הקורולה ההיברידית ממפעלי טויוטה ביפן, רשמה אתמול את הקורולה 'היפנית' ששיווקה יחל בשבועות הקרובים.
הקורולה 'היפנית' תגיע לישראל עם תקינה צפון אמריקאית חלף הקורולה 'הטורקית' בתקינה האירופאית.
מהנתונים שנרשמו במשרד התחבורה עולה כי הקורולה 'היפנית' תגיע עם מערכת בטיחות מקיפה TSS 3.0 ( Toyota Safety Sense ), 10 כריות אוויר, אורות גבוהים אוטומטיים, בלימה אוטומטית ועוד וציון אבזור בטיחות 6.
למיטב הבנתנו הקורולה ההיברידית תגיע בשלב זה ברמת אבזור יחידה - לימיטד, כלומר בניגוד לקורולה הטורקית ששווקה בשלוש רמות גימור, כשהבסיסית ביותר SUN יועדה לציי רכב, הקורולה החדשה תגיעה מאובזרת ללקוחות פרטיים וציי רכב. עם זאת, בהחלט תיתכן בהמשך גירסה משונמכת לציי רכב. בנוסף, הדגם העדכני משלב גם יכולות עדכוני OTA המאפשר עדכוני גירסה ושדרוגי תוכנה ללא צורך להגעה למרכז שירות.
- הקורולה חוזרת לשוק - ממפעלי טויוטה ביפן
- דלק רכב משלימה עסקה, כלמוביל מתרחבת לחו"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקורולה 'היפנית' תצוייד במנוע 1.8 ליטר והנעה היברידית, מהדור האחרון של טויוטה, כפי שראינו בטויוטה קורולה קרוס ובטויוטה CHR (שגם היא נעדרת מהשוק עקב החרם הטורקי).
המחיר - 159,990 ש"ח

רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה
מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק
יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק. ברגע שלא רושמים את ההכנסה אז מעלימים את ההכנסה ומעלימים מס. ברגע שמעלימים מס, מקטינים את הקופה הציבורית, "גונבים" מהקופה הציבורית.
כאשר "גונבים" את הקופה הציבורית, גורמים לכך שאחרים משלמים יותר. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, המס הכולל היה נמוך יותר. ומכאן שאנחנו מקבלים בהכללה - שנהגי המוניות "גונבים" את הקופה הציבורית. הם מתלוננים ללא הירף על כך שהתמורה שלהם נמוכה, דורשים ומקבלים העלאות, ובסוף עוד לא מדווחים ולא משלמים מס. הכי נכון היה להגביר את התחרות דרך אובר, אבל מה שקיים בעולם כבר שנים, לא מגיע לכאן כי הלובי של נהגי המוניות חזק.
רוב נהגי המוניות הם עברייני מס
במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי
המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות
בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.
במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע
עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.
- קנס של 20 אלף שקל לנהג מונית ש"עבד" על תיירים - האם זה ירתיע את נהגי המוניות?
- מחירי המוניות יתייקרו ב-3% - למה Uber לא פועלת בארץ?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים
המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.
