פרארי
צילום: M unsplash

מה מתכננות חברות רכבי הספורט לעשור הקרוב?

לפני 2002 מכירותיה השנתיות של פורשה עמדו סביב ה-50-60 אלף יחידות. החברה הציגה את מודל הקאיין והמכירות נסקו השנה למעל 300 אלף, כשמודל הקאיין היווה 170 אלף מתוכו. גם חברת פרארי צפוייה להשיק מודל SUV - כיצד הוא יסייע למניה?
תומר אמן | (1)
נושאים בכתבה רכב יוקרה

מכלל המכוניות הנמכרות כל שנה, אחוז מכוניות הספורט מהווה קרוב ל-5%. על הפער הזה מפצות החברות ש מוכרות אותן על ידי ייצור של מכוניות שיחשבו מראש ליקרות יותר, בעיקר בעקבות התכולה שלהן, ובכך ימכרו במחיר גבוה יותר.  ענקיות החברות שעוסקות בתחום כמו FERRARI N.V (סימול: RACE), פורשה, למבורגיני ואסטון מרטין מאמינות כי חרף העובדה שהעולם מתכנן להקטין את פליטת הפד"ח שלו בכ-50% עד 2030, לחברות אלו יהיה עשור מרשים עד אז.  בכנס שערכה לאחרונה מסרה פרארי כיצד היא מאמינה שתגיע לייצור של 20 אלף רכבים בכל שנה וזאת עד לסוף העשור הקרוב. כמובן מדובר במספרים מצחיקים בהשוואה לשוק הרכבים הקלים - כלומר כאלו שנשקלות פחות מטון בודד - שמוכר קרוב ל-80 מיליון רכבים בשנה. מנגד, עבור פרארי, 20 אלף מכוניות בשנה זה הרבה - מאוד.  הנהלת החברה נשאלה כמה רכבים תייצר בדיוק, וזו לא מסרה תשובה מדוייקת. תמליל האירוע לא מציין בתוכו מספרים ספציפים, אם כי עושה רושם שהחברה תייצר כמה וכמה מודלים פורצי דרך.  פרארי כידוע מייצרת כמה מרכבי הספורט היקרים והמתקדמים ביותר שניתן למצוא. בשנת 2021 מכרה החברה כ-11,155 רכבים, ואלו ייצרו לה הכנסות של 4.7 מיליארד דולר, או מעל 400 אלף דולר למכונית.  מנגד, נשאלת השאלה האם ייצור של כמות כזאתי של רכבים תהיה רווחית עבור החברה? מה יקרה אם השוק בו היא פועלת יהפוך להיות עמוס בחברות נוספות, ופרארי תאלץ להוריד מחירים על מנת להמשיך ולמכור? מה אם לא תצליח למכור רכבים בכלל? בפועל, עושה רושם כי כמות הרכבים שפרארי מוכרת בכל מקרה הופכים את השאלות הללו ללא רלוונטיות וחסרות כל משמעות.  בו זמנית, פורשה מצאה דרך חדשה להפוך את עצמה לפופולארית יותר. החברה הציגה כיצד חברות רכבי הספורט יכולות להגדיל את המכירות שלהן על ידי הסתעפות - כלומר עשייה של עבודה בתחומים נוספים.  החברה הציגה לראשונה את מודל הקאיין אז בשלהי 2002. לפני הצגת המודל מכירותיה השנתיות של פורשה עמדו על בין 50 ל-60 אלף מכוניות בשנה, אך ב-2021 פורשה מכרה מעל ל-300 אלף מכוניות. מכוניות ה-SUV של פורשה היוו מעל ל-170 אלף רכבים מתוך אלו שהיא מכרה, הוכחה לכך שמודל הקאיין היה רעיון לא רע עבור החברה.  פרארי תחשוף גם היא דגם SUV חדש במהלך חודש ספטמבר, לו תקרא "Purosangue". מחיר הרכב צפוי להתחיל מ-350 אלף דולר ויכלול מנוע מסוג V-12 אשר ייצר עד ל-800 כוח סוס.  בשלב זה פרארי רק טובלת אצבע במי ה-SUV. הנהלת החברה מעריכה כי רכב הפורוזנג יהווה כ-20% מהמכירות של פרארי בשנת 2023. אנליסט בנק ההשקעות הקנדי RBC, טום נאראין, מעריך כי מדובר בהערכה נמוכה מידי, וכי יש מקום בשוק למספר רב יותר של רכבי SUV מתקדמים.  מנגד, הוא אינו מעריך כי פרארי תמכור את רכבי ה-SUV בשיעורים גבוהים כמו למבורגיני או פורשה, שם אלו נמכרות בשיעור של מעל ל-50% מכלל המכירות. מסתמן כי נאראין אוהב את האסטרטגיה ואת המניה, ולכן דירג אותה כ-"Buy". מחיר היעד שלו למניה עומד על 275 דולר, אפסייד של כ-50% על מחיר המניה כעת, 183.75 דולר.  צמיחה היא המפתח לצמיחה השורית של המניה ושל נאראין. לראייתו החברה צפויה להגיע למסירה של כ-15 אלף רכבים עד שנת 2025.  מנגד, חשוב לציין כי מחיר היעד של נאראין הוא מהגבוהים בשוק. למניה מחיר יעד ממוצע של 221 דולר למניה. כמו כן, האנליסטים אשר מדרגים את המניה חלוקים לגבי האם צריך לרכוש אותה או לא, כאשר רק 50% מדרגים אותה כ-"Buy". לצורך השוואה, שיעור ה-"Buy" על מדד ה-S&P 500 עומד על כ-58%. מחיר היעד של נאראין מעמיד את החברה במכפיל של 44 על תחזית הרווח לשנה הקרובה. לא מדובר במכפיל רווח של חברות רכב מסוג רגיל, כאשר אלו לא פעם נסחרות עבור מכפיל חד ספרתי. מנגד, עושה רושם כי פרארי מצליחה למכור במכפילים שכאלו, כאשר בשנים האחרונות נמכרה מניית החברה במכפיל של 31 על הרווחים הצפויים בשנה הקרובה.  בהיותה הנסחרת היחידה בוול-סטריט, מניותיה של פרארי צנחו בשיעור של 30% מאז תחילת השנה, כאשר ירדו ממחיר של 260 דולר למחיר של 183 דולר. החברה נסחרת בשווי של 33.6 מיליארד דולר. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 23/06/2022 13:48
    הגב לתגובה זו
    אך AML,RACE,PAH.DE מוחזקות כמו RMS,KER ויוקרה אחרות חסינות מיתון
אופל פרונטרה. צילום רונן טופלברגאופל פרונטרה. צילום רונן טופלברג

אופל פרונטרה עם חמישה או שבעה מקומות - כוכב נולד

לובינסקי יבואנית אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה, קרוסאובר בסגמנט B, עם דגמי חמישה או שבעה מקומות (5+2). המחירים מעניינים מאוד 145.0 אש"ח לדגם חמישה מקומות, ו - 157.0 אש"ח לדגם שבעה מקומות.

יואב פולס |

לובינסקי יבואנית דגמי אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה החדש עם שתי בשורות – תצורת מושבים – דגם בעל חמישה מושבים, ודגם בעל שבעה מושבים, ומחיר אטרקטיבי מאוד.

אופל פרונטרה הוא קרוסאובר בסגמנט B-Suv עם מנוע טורבו בנזין אותו ניתן למצוא בדגמים רבים של קבוצת סטלנטיס (חברת האם של אופל, כמו גם פיג'ו, סיטרואן, ג'יפ, פיאט, אלפא רומיאו ועוד), וגם בפרונטרה הוא מצויד עם מערכת היברידית קלה.

העיצוב החיצוני של הפרונטרה הוא קרוסאוברי טיפוסי, עם חזית אנכית וחתימת האור הייחודית של אופל. מרכב 'זקוף' המודגש גם על ידי צביעה דו גוונית של המרכב (ללא תוספת מחיר). גם מאחור נראה הפרונטרה גבוה וזקוף, עם קו חלונות גבוה יחסית, יחידות תאורה מפוצלות,  וצביעה כסופה בתחתית הפגוש.

פנים הרכב תכליתי עם מבנה דומה לזה שראינו באופל גרנדלנד. לשימוש הנהג צג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל ''10 משולב עם מסך מולטימדיה בגודל דומה וקישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. הפרונטרה תשווק ברמת איבזור יחידה GS, הכוללת בקרת שיוט (לא אדפטיבית) כולל מגביל מהירות, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, חיישני גשם ואור, יחידות תאורה קדמיות ואחוריות משולבות לד, חלונות אחוריים כהים ועוד.


אופל פרונטרה - סביבת נהג. צילום רונן טופלברג


סיליון 5 פלאג אין הייבריד. התרשמות קצרה מדי. צילום BYDסיליון 5 פלאג אין הייבריד. התרשמות קצרה מדי. צילום BYD

נהיגה קצרה ב BYD סיליון 5 על מסלול, דנזה GT ו U9

התנסות קצרה מאוד (מדי) בנהיגה בסיליון 5 פלאג אין הייבריד החדש של BYD הניבה מעט תובנות, אותן נצטרך לתקף במבחן ממצה על כבישי ישראל. עוד ניתנה לנו ההזדמנות לחוות דגמים נוספים של היצרנית, היאנג-וואנג U9 רכב העל של היצרנית, וכן הדנזה GT. גם כאן, מעט מאוד נהיגה, ועדיין כזו שניתן לזקק ממנה כמה תובנות, ובעיקר 'טעם של עוד'. 

יואב פולס |

הדנזה GT מונעת או בתצורת פלאג אין הייבריד עם סוללה בקיבולת של 38.5Kwh מנוע חשמלי ומנוע טורבו בנזין 2.0 ליטר. ההספק המשולב עומד על 858 כ"ס. הטווח החשמלי הוא כ 200 ק"מ בתקן סיני. לדנזה GT גם גירסה חשמלית מלאה עם מנוע בהספק של 952 כ"ס, וסוללה בקיבולת 100Kwh. הטווח 630 ק"מ בתקן סיני, ובמציאות יש לצפות לכ 450 ק"מ ריאליים. שני הדגמים ניתנים לטעינת DC (הפלאג אין עד 82Kw, החשמלי עד 270Kw).

במהלך הביקור במטה BYD בשנז'ן לרגל השקת הסיליון 5, הקרוסאובר פלאג אין של החברה, ניתנה לנו האפשרות גם לנהוג בסיליון 5 במסלול סגור ותחום, וכן בדגמים נוספים של החברה שעתידים להגיע לישראל, גדמי הפאנג-צ'אנג-באו 3, 5 ו 8, וכן ביאנגוואנג U9 רכב העל של החברה.

על המסלול אנחנו מתנסים בדנזה GT פלאג אין הייבריד, והתחושה היא שמדובר במכונית חזקה מאוד אבל לא חזקה 858 כ"ס. הרכב כאמור מכויל לטעם הסיני, מה שאומר מתלים רכים מאוד, ולטעמי לא הולמים רכב עם יכולות כאלה. שנים וחצי סיבובים על המסלול עוברים מהר מדי, והתחושה היא של 'עוד'. הבשורה לשוק המקומי היא שהרכב בדרך לארץ והוא ייובא על ידי 'שלמה מוטורס'. עדיין אין מחיר ומפרט סופי, אבל יש בהחלט למה לצפות.

סיליון 5 פלאג אין הייבריד


נתחיל עם הסיבה לשמה התכנסנו בשנז'ן, והיא הסיליון 5. אמנם קשה להתרשם מרכב במסלול סגור, כשלרשותך שתים וחצי הקפות באורך כולל של כשישה ק"מ במצטבר, אבל בכל זאת ניתן לקבל מספר תובנות.

יאנג וואנג U9

טרם הירידה למסלול הניסויים אנחנו מתכנסים בכיתת הדרכה בה מוסברים כללי ההתנהגות. רכב ראשון של המדריכים, שיירה, וללא עקיפות. המהירות המקסימלית 60 קמ"ש בסיבובים ו- 80 קמ"ש בישורות. בכל רכב נציג של היצרן שמשגיח עליכם. תחושת עצבות נופלת על האולם למשמע ההנחיות הנוקשות. אנחנו בכל זאת בסין, ולא באיטליה.