סולאיר: מכירת פרויקטים בספרד בהיקף של 340 מיליון ש'; מה שווי הפעילות בספרד?

סולאייר מכרה 6% מהנכסים שלה בספרד, התזרים הפנוי בעסקה 114 מיליון שקל - "האסטרטגיה שלנו ליזום ולממש פרויקטים בשלבים שונים כדי לייצר ערך"
אביחי טדסה | (2)
נושאים בכתבה אלון שגב סולאיר

חברת סולאיר אנרגיות מתחדשות  סולאיר 2.25% הודיעה על הסכם (עדיין לא מחייב) למכירת שלושה פרויקטים פוטו-וולטאים הממוקמים בספרד (Villena, Alizarsun Calasparra) בהיקף כולל של כ-100 מגה-וואט, בתמורה לסכום כולל של כ-81 מיליון אירו. בנוסף לתמורה המרכזית, החברה צפויה לקבל סכום נוסף של כ-7 מיליון אירו (ובסה"כ כ-340 מיליון שקל) כתוצאה מהשבחת הפרויקטים, לרבות הוספת מערכות אגירה והגדלת ההספק. להערכת החברה, התזרים הפנוי לפני מיסים צפוי להיות כ-115 מיליון שקל.

החברה לא עדכנה את הרווח על הפרויקט, אך ניתן להעריך שהוא עולה על 70 מיליון שקל. 

מנכ"ל סולאיר, אלון שגב, אמר על רקע העסקה, "המכירה מהווה חלק מהאסטרטגיה של החברה למימוש פרויקטים בשלבי הקמה שונים מתוך כוונה לייצר ערך עבור בעלי המניות ולחזק את ההון העצמי של החברה. כל זאת במקביל לחתירה ליעד של 1 ג'יגה מחוברים. עסקה מהווה אינדיקציה נוספת לחוזקותיה של החברה כיזמית חלוצה שקונה, משביחה ומוכרת בפרמיה משמעותית" וכן תיקוף של ערכו של הצבר.

בשיחה עם ביזפורטל, הוסיף שגב, "המודל העסקי שלנו בנוי ממימוש רווחים לאורך כל שרשרת הערך בתהליך- רווחי ייזום, פיתוח, הקמה ומימוש. רווחי ההקמה באו לידי ביטוי ברבעון השני, מדובר בקרן מאוד גדולה שנותנת ואלידציה לערך צבר הפרויקטים שלנו מדובר ב-6% מהצבר בטריטוריה הזו. אנחנו חותרים ליעד של 1 ג'יגה וואט של מערכות מחוברות".

שגב הדגיש כי החברה מעוניינת לנצל הזדמנויות ולממש בתשואות ראויות - "תמיד נרצה לנצל הזדמנויות נוספות בשוק. אנחנו מסתכלים על השוק כל הזמן, על עסקאות ועל הכנסת גורמים שותפים לפרויקטים ובמחירי מימוש של 8% אחרי שהרמנו את הפרויקט בתשואה דו ספרתית טובה, זה מתאים בנקודת זמן הזו".

צבר הפרויקטים הכולל של החברה בספרד, איטליה, צ'ילה, ישראל  ופולין עומד על כ-4.2 ג'יגה וואט בהם צפויים להיות משולבים מערכות אגירה בהספק של כ-4.2 ג'יגה וואט לשעה. מתוך צבר זה, כ-121 מגה וואט מחוברים, כ-152 מגה וואט בהקמה, כ-1,032 מגה וואט לקראת הקמה, כ-844 מגה וואט בפיתוח מתקדם וכ-2,100 מגה וואט בייזום. למעלה ממחצית מהצבר בהקמה ולקראת הקמה (כ-550 מגה וואט) מגודר בהסכמים למכירת חשמל.

פורטפוליו הנכסים המיועד למכירה בעסקה זו כולל את פרויקט אליזרסאן בהיקף של 50 מגה-וואט המחובר לרשת החשמל וכן את הפרויקטים קלספארה וויינה בהיקף של 31 ו-19 מגה וואט, בהתאמה, הנמצאים בימים אלו בהקמה. התמורה בגין פורטפוליו מגלמת מחירי רכישה של בין כ-810 ל-880 אלפי אירו למגה-וואט.

צבר הפרויקטים בספרד עומד נכון למועד זה על כ-1.6 ג'יגה וואט, כך שפורטפוליו הנכסים המיועד למכירה מהווה כ-6% בלבד מיתרת הצבר בטריטוריה זו. לכאורה עם נמכרו 6% מהנכסים ב-340 מיליון שקל זה עשוי להעיד על שווי היקף הפרויקטים בספרד - כ-5 מיליארד שקל, אבל זה לא פרופורציונלי, יש פרויקטים במצבים שונים ובשווים שונים, אך בכל זאת, יש בכך להעיד על היקף מאוד משמעותי של פרויקטים. כמו כן, בהנחה שהרווח היזמי הוא לפחות 25%, הרי שהרווחים היזמיים שעדיין לא מומשו בספרד מסתכמים במאות רבות של מיליוני שקלים, לפחות 500-600 מיליון שקל בהערכה גסה. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

עסקת הפורטפוליו כוללת מכירת שלושת הפרויקטים כמקשה אחת, כאשר השלמת המכירה תלויה בתנאים מגוונים, ביניהם, קבלת תעודת PAC ואישורי מימון. התמורה בגין מכירת פרויקט אליזרסאן צפויה להתקבל כבר ברבעון הראשון של 2025, בעוד שיתר התמורה תושלם במחצית השנייה של 2025. הכנסות העסקה ישמשו להמשך הקמת צבר הפרויקטים הבשל של החברה בספרד שנמצא בהקמה ולקראת הקמה, כולל הוספת פתרונות אגירה טכנולוגיים מתקדמים. 

שווי השוק של סולאיר עומד על 600 מיליון שקל. מניית החברה עלתה 11% מתחילת השנה, ו-13% ב-12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    95 אחוז מהחברות מקשקשות ומפמפמות את המניה שלהן…נו 05/12/2024 08:05
    הגב לתגובה זו
    95 אחוז מהחברות מקשקשות ומפמפמות את המניה שלהן…נופר דוראל פריים אנרגי ובמיוחד הכוכבת השרלטנית אקונרגי. מצד שני יש את סולאייר ,אפס דיבורים 100 אחוז עבודה .אמינות שקיפות ,זה מתחיל מהראש ומחלחל לעובדים.חברת צמיחה קלאסית ,יזמית בנשמה,ראויה להשקעה לטווח ארוך.
  • יריב 05/12/2024 15:06
    הגב לתגובה זו
    אקונרג'י קיבלה מימון מטורף שהוא כשלעצמו הבעת אמון סוחפת.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳