מהנדסי העתיד - קווים לדמותם
הנדסת חשמל, הנדסת מכונות, הנדסת חומרים - לא משנה מה התחום, הנדסה היא מקצוע יוקרתי עם ביקוש גבוה, ואלו שעוסקים בו נחשבים לאינטליגנטים ויצירתיים. רבים מעוניינים לפתח קריירה בתחום ההנדסה, אך חשוב לדעת שכיום הידע המקצועי כבר לא מספיק. עבודת המהנדס מורכבת ומשלבת תחומי ידע והתמחות מסוגים שונים. בכתבה זו נפרט כמה מהתכונות הנדרשות ממהנדסי ומהנדסות העתיד כדי להשתלב ולהצליח בשוק העבודה המודרני.
אנשי אשכולות
מהנדסים טובים הם מקצועיים בתחומם, כמובן, אבל הם חייבים להיות ערים גם להתפתחויות טכנולוגיות ומדעיות ולשינויים חברתיים, כדי שיוכלו להתחשב בהם במסגרת פיתוח המוצר. בנוסף, עליהם להיות מעודכנים גם בתחומי ידע חופפים ולדעת איך ליישם אותם. אם בעבר מהנדסי מכונות יכלו להסתפק רק במכניקה קלאסית, כיום, כדי להשתלב בתחום עליהם להיות בקיאים ברמה מסוימת גם במחשבים ובהנדסת חשמל.
עבודה בצוות והובלה
צוותים בחברות טכנולוגיות ובחברות הייטק נוטים להיות מגוונים, והם כוללים אנשי מקצוע ממגוון רחב של תחומים - לצד המהנדסים והמפתחים עובדים גם פסיכולוגים, מעצבים ואנליסטים. פעמים רבות המהנדסים ממלאים תפקיד ראשי בצוות, ומצופה מהם לא רק לדעת איך לעבוד היטב עם אחרים, אלא להוביל את הצוות בצורה מיטבית. לכן, מהנדסים כיום צריכים להיות בעלי יכולת תקשורת טובה וכלים חברתיים שיסייעו להם בעבודת הצוות.
ידע מעמיק
אי אפשר להיות מהנדס בלי להיות מומחה בתחום, ולהחזיק בידע רחב ורלוונטי. לידע הבסיסי בתחומי הפיזיקה והמתמטיקה יש חשיבות גבוהה. סטודנטים שיכלו ללמוד הנדסת חשמל לא יתחילו את התואר שלהם בפיתוח של גאדג'טים אלקטרוניים. המערכת שלהם תהיה עמוסה, לפחות בהתחלה, בשיעורי מבוא בנושאי פיזיקה, מתמטיקה ומדעי המחשב - כדי לתת להם בסיס מוצק להמשך.
לא רק שפות תכנות
אמנם רוב העבודה של המהנדס תתבצע בשפת המספרים או בשפות תכנות, אבל יש חשיבות גבוהה גם ליכולת הכתיבה והביטוי המילולי. בין אם מדובר בכתיבה וקריאה של מאמרים מקצועיים או שיחות עם לקוחות מחו"ל, מהנדסים נדרשים לשלוט בעברית ובאנגלית ברמה גבוהה.
- 5 תארים ללמוד ו-5 תארים להתרחק מהם
- 10 מסלולי לימוד שמתאימים לאנשים אנליטים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למידה עצמאית והסתגלות
מהנדסים עוסקים בתחום שמשתנה ומתפתח ללא הרף - תמורות טכנולוגיות וחברתיות משפיעות על אופן העבודה ועל הכלים הרלוונטיים למהנדס. תחום ההנדסה כיום לא נראה כפי שנראה לפני עשור, ובעוד עשור הוא ישתנה שוב עד לבלי היכר. העוסקים בתחום חייבים להיות עם האצבע על הדופק ולדעת איך להתאים את עצמם למצבים חדשים, מה שאומר שעליהם להיות בעלי כישורי למידה עצמית והסתגלות, גם במובן האינטלקטואלי וגם במובן הנפשי.
המוסר של ההנדסה
המוצרים והמערכות שמהנדסים כיום מפתחים צריכים לעמוד בכללי האתיקה של החברה המודרנית, והמהנדסים הם אלו שאחראים לדאוג לכך שפיתוחיהם לא פוגעים בסביבה או מסכנים חיי אדם. מדובר באחריות גדולה, ואלו שמחזיקים בה צריכים להיות ערניים להשפעות האפשריות של עבודתם.
צילום: קרני תכלתפילוסופיות תאורה מרתקות לעיצוב חללים
הגישה היפנית, הגישה הסקנדינבית והגישה הים תיכונית - הכירו את שלוש הגישות לתכנון תאורה ותוכלו לבחור את זאת שהכי מתאימה לכם
בשיתוף קרני תכלת – גופי תאורה בינלאומיים
כשמעצבים פנים
או אדריכלים בוחרים גופי תאורה, הם לא רק בוחרים מקור אור – הם בוחרים פילוסופיה תרבותית שלמה. למעשה, מאחורי כל מנורה עומדת תפיסת עולם שמשפיעה על האופן שבו אנחנו חווים מרחב.
שלוש גישות תכנון מרכזיות – היפנית, הסקנדינבית והים תיכונית – מציעות תשובות שונות
בתכלית לשאלה הפשוטה לכאורה: מהו אור טוב?
הגישה היפנית - הצל כשותף ליצירה
בפילוסופיה היפנית המסורתית, האור אינו גיבור
יחיד. התרבות היפנית רואה בצל שותף מלא בחוויה החזותית, ובמקום להילחם בו, מעצבים יפניים משתמשים בו כחלק מהקומפוזיציה.
גופי תאורה מעוצבים יפניים מסורתיים משתמשים בחומרים טבעיים מפזרים – נייר אורז, במבוק, משי – שיוצרים אור עדין המתמזג עם הסביבה במקום להכריז
על נוכחותו.
העיקרון המרכזי הוא המרווח המשמעותי, הריק שמאפשר למבט לנוח. תאורה יפנית אינה שואפת להאיר כל פינה, אלא ליצור שכבות של אור ואפלה שמזמינות התבוננות ומיקוד.
זו תאורה שלוחשת, לא צועקת. ביישום המעשי, ניתן להביא את הגישה היפנית לפרויקט באמצעות
בחירה במנורות עם אהילים מזכוכית מעושנת או חומרים טבעיים המסננים את האור. המטרה היא לא לחשוף הכול, אלא ליצור הדרגתיות שמעוררת סקרנות ומזמינה את העין לנוע בחלל.
הגישה הסקנדינבית - אור כמענה לצורך
במדינות הצפון, שם החורף ארוך וחשוך, התאורה היא לא רק עניין אסתטי – היא צורך קיומי. הגישה הסקנדינבית נולדה מהרצון ליצור חמימות ונוחות בתנאים קיצוניים. מושגים כמו הוּגֶה הדני – אותה תחושת
נעימות ושלווה ביתית – מנחים את תכנון התאורה הנורדית.
בניגוד לאסתטיקה היפנית העדינה, התאורה הסקנדינבית היא ישירה וברורה יותר, אך תמיד אלגנטית. מעצבים סקנדינביים פיתחו שפת עיצוב נקייה שמשלבת חומרים טבעיים – עץ אלון, זכוכית שקופה, מתכות מוברשות – עם צורות
אורגניות ופשוטות.
מותג דני כמו לואי פולסן, הנמצא בקרני תכלת, מדגים בצורה מושלמת את הפילוסופיה הזו. מנורות כגון סדרת הפה חמש שלהם משלבות עיצוב פונקציונלי עם אסתטיקה נקייה – השטוחים הם זריקת המעטפת הייחודית מאפשרת פיזור אור אחיד ללא סנוור, כך שניתן לראות
את גוף התאורה מכל זווית מבלי להסתנוור מהנורה עצמה.
הגישה הים תיכונית - תאורה כדרמה
בחוף הים התיכון האור הוא שפע טבעי
שהופך את התאורה המלאכותית לכלי דרמטי. כאן, התאורה אינה נועדת להחליף את אור השמש, אלא להמשיך את התיאטרליות והעוצמה שלו.
זו תרבות של כיכרות מוארות, מרפסות עם מנורות תלויות, ונברשות מרשימות שמושכות את העין ומכריזות על נוכחותן.
בכל הנוגע לבחירת גופי
תאורה יוקרתיים, הגישה הים תיכונית מתבטאת בניגודיות חדה בין אור לצל – ההשפעה של ציירי הרנסנס האיטלקי שהשתמשו בטכניקה זו עדיין מורגשת בתכנון התאורה האזורי.
- הטעויות הנפוצות שקורות מבחירה שגויה של תאורה לסלון
- טונדו תבצע פרוייקט בקריית אונו תמורת 1.2 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

