WHATSAP
צילום: freepik

דילמת המונטיזציה של WhatsApp - כיצד לשלב פרסומות באפליקציה

טל מכניאן |

וואטסאפ מוצאת את עצמה במרכז הדיונים בנוגע להכנסת פרסומות פוטנציאלית לפלטפורמת ההודעות שלה. השינוי הפוטנציאלי הזה, שיצר גם סקרנות וגם מחלוקת, הוא חלק מהאסטרטגיה הגדולה יותר של Meta (לשעבר פייסבוק) של מארק צוקרברג לייצר רווחים מאחד משירותי ההודעות הפופולריים בעולם. בעוד הדיונים עדיין בשלבים הראשונים שלהם, הם מעלים שאלות לגבי האופן שבו פרסומות עשויות להשתלב בחוויית WhatsApp והאם המשתמשים יהיו מוכנים לקבל אותן.

צוותים ב-Meta חושבים על הרעיון של הצגת מודעות בתוך שיחות במסך הצ'אט של WhatsApp. עם זאת, חשוב לציין שלא התקבלו החלטות סופיות לגבי שינוי זה. עצם הרעיון של פרסומות ב-WhatsApp מעורר ויכוחים פנימיים, בעיקר בשל חששות שהוא עלול להרחיק את בסיס המשתמשים של הפלטפורמה, הידוע בהעדפתו לחוויה נטולת פרסומות.

היבט נוסף של דיונים אלה סובב סביב היישום הפוטנציאלי של דמי מנוי לשימוש בוואטסאפ ללא פרסומות. רעיון זה, נתקל בהתנגדות משמעותית מצד גורמים פנימיים. העמדה ההיסטורית של וואטסאפ לגבי פרסומות תמיד הייתה ברורה, כאשר המייסד השותף, בריאן אקטון, אמר באופן מפורסם, "בלי פרסומות! בלי משחקים! בלי גימיקים!" לפני רכישת הפלטפורמה על ידי פייסבוק ב-2014. לכן, אפילו עצם השיקול להתנתק מהעמדה ארוכת השנים הזו מסמל את הרצון של Meta לנצל את אחת מהפלטפורמות האחרונות שלה ללא פרסומות.

וואטסאפ עצמה הכחישה את התוכניות הללו, כשהחברה ציינה, "אנחנו לא יכולים לתת דין וחשבון על כל שיחה של מישהו בחברה שלנו, אבל אנחנו לא בודקים את זה, עובדים על זה, וזו בכלל לא התוכנית שלנו". יתר על כן, ראש ווטסאפ, וויל קתקרט, פנה לטוויטר כדי לבטל את הדיווחים השקריים.

הדחיפה של Meta לבחון פרסום בוואטסאפ נובעת מהמאמצים שלה להגביר את ההכנסות מפרסום, שספגו מכה בתקופות של אי ודאות מאקרו-כלכלית. זה הוחמר עוד יותר בגלל חששות המשקיעים לגבי ההשקעות המשמעותיות של Meta במציאות מדומה וב"מטאוורס". למרות האתגרים הללו, "שנת היעילות" האחרונה של Meta הראתה שהחברה מייעלת את פעילותה על ידי צמצום כוח האדם שלה, מה שהוביל לתחזית פיננסית משופרת. ביולי דיווחה Meta על גידול דו ספרתי ראשון בהכנסות מאז 2021, כאשר חלק ניכר מהכנסותיה, 31.5 מיליארד דולר, הגיע מפרסום ברבעון השני.

בעוד שההכנסה הפוטנציאלית של פרסומות בוואטסאפ מהווה הזדמנות משתלמת למשווקים, היא טומנת בחובה גם סיכונים להיתפס כפולשניים על ידי המשתמשים. WhatsApp מתהדרת בכ-200 מיליון עסקים קטנים מבין המשתמשים הרגילים שלה, והיא כבר התנסתה בפיצ'ר המאפשר לעסקים לשלוח הודעות שיווק ישיר בתוך האפליקציה למשתמשים שהצטרפו לקבלן.

אם ייושם, הפיצ'ר החדש יביא לכך שכל משתמשי וואטסאפ ייחשפו לפרסומות, שיופיעו לצד השיחות שלהם עם חברים ובני משפחה. מודעות אלו יהיו דומות לפורמט המשמש ב-Facebook Messenger וב-Gmail, להופיע בממשק הצ'אט אך לא בתוך שרשורי השיחה עצמם. עם זאת, חלק מהמנהלים הבכירים חוששים שאימוץ המודל הזה עלול לפגוע בחוויית המשתמש הכוללת, ולגרום למשתמשים לחקור אפליקציות חלופיות להעברת הודעות ללא פרסומות.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילן סיגל yes
צילום: רמי זרנגר

פלאפון והוט חתמו על מזכר עקרונות לרכישת הוט מובייל ב-2.1 מיליארד שקל

ההצעה הקודמת עמדה על 2 מיליארד שקל והעלאה הנוכחית היא מסר למתמודדים האחרים שפלאפון נחושה לרכוש את הוט מובייל

רן קידר |

פלאפון מדווחת כי חתמה על מזכר עקרונות לרכישת הוט מובייל ב-2.1 מיליארד שקל. המזכר כולל מתווה מוצע להתקדמות במשא ומתן וכי הסכם מחייב יהיה כפוף לאישור משרד התקשורת ורשות התחרות

 פלאפון, בניהולו של אילן סיגל, מסרה כי מזכר העקרונות הוא לפרק זמן של 45 ימי עסקים, שפלאפון תוכל להאריכו ב-15 ימי עסקים נוספים, לקיום בדיקות נאותות על הוט מובייל ולניהול משא ומתן בין הצדדים, לרבות גיבוש הסכמות מסחריות ומשפטיות ביניהם לקראת חתימת הסכם מחייב.

עוד נמסר בדיווח כי ככל שייחתם בסופו של התהליך הסכם מחייב, ביצועו יהיה כפוף לאישורים רגולטוריים שונים וביניהם משרד התקשורת והממונה על התחרות הכלכלית. פלאפון היא החברה הראשונה שפעלה בישראל בתחום הסלולר. לחברה יש מעל ל-2.6 מיליון מנויים, מתוכם למעלה מ-1.5 מנויים בדור 5 והיא הראשונה שהפעילה ליבת רשת דור 5 עצמאית.



7 עובדות שכדאי לדעת על הוט מובייל

  • הוט מובייל הוקמה בשנת 1994 תחת השם "מירס" כחטיבה סלולרית, ובהמשך הצטרפה לקבוצת הוט והותגה מחדש תחת השם הנוכחי.

  • מספר המנויים של הוט מובייל נאמד ביותר מ-1.5 מיליון לקוחות בישראל, מה שהופך אותה לשחקן משמעותי בשוק הסלולר.
  • הוט מובייל פועלת כחלק מקבוצת הוט, שבשליטת חברת אלטיס אינטרנשיונל, תאגיד תקשורת עולמי בבעלות פטריק דרהי.

  • פטריק דרהי, יזם תקשורת ישראלי-צרפתי, רכש את הוט ב-2011 והעביר אותה לקבוצת אלטיס. הקבוצה נמצאת בסוג של פשיטת רגל. דרהי פושט רגל בצרפת, אבל בארץ הוא אחד הטייקונים הגדולים כשהוא גם מנהל מו"מ לרכישת ידיעות אחרונות

  • הוט מובייל החברה מציעה חבילות סלולר מוזלות, חבילות משפחתיות, גלישה בנפחים גבוהים ואפשרות לשימוש ב-eSIM, ומושכת אליה לקוחות המחפשים עלות נמוכה. היא נתפסת כמותג תחרותי בשוק ומושכת לקוחות בזכות מחירים נמוכים ושירות פשוט, במיוחד לעומת החברות הוותיקות.

  • הקידומת של הוט מובייל היא 053, לאחר שבעבר השתמשה בקידומת 057 – שינוי שסימן את המעבר שלה למפעיל מלא.
  • החברה עברה שינוי דרמטי כאשר נטשה את רשת iDEN ששימשה גופים ביטחוניים, ועברה לשירותים מסחריים נרחבים לציבור הרחב.

אילן סיגל yes
צילום: רמי זרנגר

פלאפון והוט חתמו על מזכר עקרונות לרכישת הוט מובייל ב-2.1 מיליארד שקל

ההצעה הקודמת עמדה על 2 מיליארד שקל והעלאה הנוכחית היא מסר למתמודדים האחרים שפלאפון נחושה לרכוש את הוט מובייל

רן קידר |

פלאפון מדווחת כי חתמה על מזכר עקרונות לרכישת הוט מובייל ב-2.1 מיליארד שקל. המזכר כולל מתווה מוצע להתקדמות במשא ומתן וכי הסכם מחייב יהיה כפוף לאישור משרד התקשורת ורשות התחרות

 פלאפון, בניהולו של אילן סיגל, מסרה כי מזכר העקרונות הוא לפרק זמן של 45 ימי עסקים, שפלאפון תוכל להאריכו ב-15 ימי עסקים נוספים, לקיום בדיקות נאותות על הוט מובייל ולניהול משא ומתן בין הצדדים, לרבות גיבוש הסכמות מסחריות ומשפטיות ביניהם לקראת חתימת הסכם מחייב.

עוד נמסר בדיווח כי ככל שייחתם בסופו של התהליך הסכם מחייב, ביצועו יהיה כפוף לאישורים רגולטוריים שונים וביניהם משרד התקשורת והממונה על התחרות הכלכלית. פלאפון היא החברה הראשונה שפעלה בישראל בתחום הסלולר. לחברה יש מעל ל-2.6 מיליון מנויים, מתוכם למעלה מ-1.5 מנויים בדור 5 והיא הראשונה שהפעילה ליבת רשת דור 5 עצמאית.



7 עובדות שכדאי לדעת על הוט מובייל

  • הוט מובייל הוקמה בשנת 1994 תחת השם "מירס" כחטיבה סלולרית, ובהמשך הצטרפה לקבוצת הוט והותגה מחדש תחת השם הנוכחי.

  • מספר המנויים של הוט מובייל נאמד ביותר מ-1.5 מיליון לקוחות בישראל, מה שהופך אותה לשחקן משמעותי בשוק הסלולר.
  • הוט מובייל פועלת כחלק מקבוצת הוט, שבשליטת חברת אלטיס אינטרנשיונל, תאגיד תקשורת עולמי בבעלות פטריק דרהי.

  • פטריק דרהי, יזם תקשורת ישראלי-צרפתי, רכש את הוט ב-2011 והעביר אותה לקבוצת אלטיס. הקבוצה נמצאת בסוג של פשיטת רגל. דרהי פושט רגל בצרפת, אבל בארץ הוא אחד הטייקונים הגדולים כשהוא גם מנהל מו"מ לרכישת ידיעות אחרונות

  • הוט מובייל החברה מציעה חבילות סלולר מוזלות, חבילות משפחתיות, גלישה בנפחים גבוהים ואפשרות לשימוש ב-eSIM, ומושכת אליה לקוחות המחפשים עלות נמוכה. היא נתפסת כמותג תחרותי בשוק ומושכת לקוחות בזכות מחירים נמוכים ושירות פשוט, במיוחד לעומת החברות הוותיקות.

  • הקידומת של הוט מובייל היא 053, לאחר שבעבר השתמשה בקידומת 057 – שינוי שסימן את המעבר שלה למפעיל מלא.
  • החברה עברה שינוי דרמטי כאשר נטשה את רשת iDEN ששימשה גופים ביטחוניים, ועברה לשירותים מסחריים נרחבים לציבור הרחב.