WHATSAP
צילום: freepik

דילמת המונטיזציה של WhatsApp - כיצד לשלב פרסומות באפליקציה

טל מכניאן |

וואטסאפ מוצאת את עצמה במרכז הדיונים בנוגע להכנסת פרסומות פוטנציאלית לפלטפורמת ההודעות שלה. השינוי הפוטנציאלי הזה, שיצר גם סקרנות וגם מחלוקת, הוא חלק מהאסטרטגיה הגדולה יותר של Meta (לשעבר פייסבוק) של מארק צוקרברג לייצר רווחים מאחד משירותי ההודעות הפופולריים בעולם. בעוד הדיונים עדיין בשלבים הראשונים שלהם, הם מעלים שאלות לגבי האופן שבו פרסומות עשויות להשתלב בחוויית WhatsApp והאם המשתמשים יהיו מוכנים לקבל אותן.

צוותים ב-Meta חושבים על הרעיון של הצגת מודעות בתוך שיחות במסך הצ'אט של WhatsApp. עם זאת, חשוב לציין שלא התקבלו החלטות סופיות לגבי שינוי זה. עצם הרעיון של פרסומות ב-WhatsApp מעורר ויכוחים פנימיים, בעיקר בשל חששות שהוא עלול להרחיק את בסיס המשתמשים של הפלטפורמה, הידוע בהעדפתו לחוויה נטולת פרסומות.

היבט נוסף של דיונים אלה סובב סביב היישום הפוטנציאלי של דמי מנוי לשימוש בוואטסאפ ללא פרסומות. רעיון זה, נתקל בהתנגדות משמעותית מצד גורמים פנימיים. העמדה ההיסטורית של וואטסאפ לגבי פרסומות תמיד הייתה ברורה, כאשר המייסד השותף, בריאן אקטון, אמר באופן מפורסם, "בלי פרסומות! בלי משחקים! בלי גימיקים!" לפני רכישת הפלטפורמה על ידי פייסבוק ב-2014. לכן, אפילו עצם השיקול להתנתק מהעמדה ארוכת השנים הזו מסמל את הרצון של Meta לנצל את אחת מהפלטפורמות האחרונות שלה ללא פרסומות.

וואטסאפ עצמה הכחישה את התוכניות הללו, כשהחברה ציינה, "אנחנו לא יכולים לתת דין וחשבון על כל שיחה של מישהו בחברה שלנו, אבל אנחנו לא בודקים את זה, עובדים על זה, וזו בכלל לא התוכנית שלנו". יתר על כן, ראש ווטסאפ, וויל קתקרט, פנה לטוויטר כדי לבטל את הדיווחים השקריים.

הדחיפה של Meta לבחון פרסום בוואטסאפ נובעת מהמאמצים שלה להגביר את ההכנסות מפרסום, שספגו מכה בתקופות של אי ודאות מאקרו-כלכלית. זה הוחמר עוד יותר בגלל חששות המשקיעים לגבי ההשקעות המשמעותיות של Meta במציאות מדומה וב"מטאוורס". למרות האתגרים הללו, "שנת היעילות" האחרונה של Meta הראתה שהחברה מייעלת את פעילותה על ידי צמצום כוח האדם שלה, מה שהוביל לתחזית פיננסית משופרת. ביולי דיווחה Meta על גידול דו ספרתי ראשון בהכנסות מאז 2021, כאשר חלק ניכר מהכנסותיה, 31.5 מיליארד דולר, הגיע מפרסום ברבעון השני.

בעוד שההכנסה הפוטנציאלית של פרסומות בוואטסאפ מהווה הזדמנות משתלמת למשווקים, היא טומנת בחובה גם סיכונים להיתפס כפולשניים על ידי המשתמשים. WhatsApp מתהדרת בכ-200 מיליון עסקים קטנים מבין המשתמשים הרגילים שלה, והיא כבר התנסתה בפיצ'ר המאפשר לעסקים לשלוח הודעות שיווק ישיר בתוך האפליקציה למשתמשים שהצטרפו לקבלן.

אם ייושם, הפיצ'ר החדש יביא לכך שכל משתמשי וואטסאפ ייחשפו לפרסומות, שיופיעו לצד השיחות שלהם עם חברים ובני משפחה. מודעות אלו יהיו דומות לפורמט המשמש ב-Facebook Messenger וב-Gmail, להופיע בממשק הצ'אט אך לא בתוך שרשורי השיחה עצמם. עם זאת, חלק מהמנהלים הבכירים חוששים שאימוץ המודל הזה עלול לפגוע בחוויית המשתמש הכוללת, ולגרום למשתמשים לחקור אפליקציות חלופיות להעברת הודעות ללא פרסומות.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.