WHATSAP
צילום: freepik

דילמת המונטיזציה של WhatsApp - כיצד לשלב פרסומות באפליקציה

טל מכניאן |

וואטסאפ מוצאת את עצמה במרכז הדיונים בנוגע להכנסת פרסומות פוטנציאלית לפלטפורמת ההודעות שלה. השינוי הפוטנציאלי הזה, שיצר גם סקרנות וגם מחלוקת, הוא חלק מהאסטרטגיה הגדולה יותר של Meta (לשעבר פייסבוק) של מארק צוקרברג לייצר רווחים מאחד משירותי ההודעות הפופולריים בעולם. בעוד הדיונים עדיין בשלבים הראשונים שלהם, הם מעלים שאלות לגבי האופן שבו פרסומות עשויות להשתלב בחוויית WhatsApp והאם המשתמשים יהיו מוכנים לקבל אותן.

צוותים ב-Meta חושבים על הרעיון של הצגת מודעות בתוך שיחות במסך הצ'אט של WhatsApp. עם זאת, חשוב לציין שלא התקבלו החלטות סופיות לגבי שינוי זה. עצם הרעיון של פרסומות ב-WhatsApp מעורר ויכוחים פנימיים, בעיקר בשל חששות שהוא עלול להרחיק את בסיס המשתמשים של הפלטפורמה, הידוע בהעדפתו לחוויה נטולת פרסומות.

היבט נוסף של דיונים אלה סובב סביב היישום הפוטנציאלי של דמי מנוי לשימוש בוואטסאפ ללא פרסומות. רעיון זה, נתקל בהתנגדות משמעותית מצד גורמים פנימיים. העמדה ההיסטורית של וואטסאפ לגבי פרסומות תמיד הייתה ברורה, כאשר המייסד השותף, בריאן אקטון, אמר באופן מפורסם, "בלי פרסומות! בלי משחקים! בלי גימיקים!" לפני רכישת הפלטפורמה על ידי פייסבוק ב-2014. לכן, אפילו עצם השיקול להתנתק מהעמדה ארוכת השנים הזו מסמל את הרצון של Meta לנצל את אחת מהפלטפורמות האחרונות שלה ללא פרסומות.

וואטסאפ עצמה הכחישה את התוכניות הללו, כשהחברה ציינה, "אנחנו לא יכולים לתת דין וחשבון על כל שיחה של מישהו בחברה שלנו, אבל אנחנו לא בודקים את זה, עובדים על זה, וזו בכלל לא התוכנית שלנו". יתר על כן, ראש ווטסאפ, וויל קתקרט, פנה לטוויטר כדי לבטל את הדיווחים השקריים.

הדחיפה של Meta לבחון פרסום בוואטסאפ נובעת מהמאמצים שלה להגביר את ההכנסות מפרסום, שספגו מכה בתקופות של אי ודאות מאקרו-כלכלית. זה הוחמר עוד יותר בגלל חששות המשקיעים לגבי ההשקעות המשמעותיות של Meta במציאות מדומה וב"מטאוורס". למרות האתגרים הללו, "שנת היעילות" האחרונה של Meta הראתה שהחברה מייעלת את פעילותה על ידי צמצום כוח האדם שלה, מה שהוביל לתחזית פיננסית משופרת. ביולי דיווחה Meta על גידול דו ספרתי ראשון בהכנסות מאז 2021, כאשר חלק ניכר מהכנסותיה, 31.5 מיליארד דולר, הגיע מפרסום ברבעון השני.

בעוד שההכנסה הפוטנציאלית של פרסומות בוואטסאפ מהווה הזדמנות משתלמת למשווקים, היא טומנת בחובה גם סיכונים להיתפס כפולשניים על ידי המשתמשים. WhatsApp מתהדרת בכ-200 מיליון עסקים קטנים מבין המשתמשים הרגילים שלה, והיא כבר התנסתה בפיצ'ר המאפשר לעסקים לשלוח הודעות שיווק ישיר בתוך האפליקציה למשתמשים שהצטרפו לקבלן.

אם ייושם, הפיצ'ר החדש יביא לכך שכל משתמשי וואטסאפ ייחשפו לפרסומות, שיופיעו לצד השיחות שלהם עם חברים ובני משפחה. מודעות אלו יהיו דומות לפורמט המשמש ב-Facebook Messenger וב-Gmail, להופיע בממשק הצ'אט אך לא בתוך שרשורי השיחה עצמם. עם זאת, חלק מהמנהלים הבכירים חוששים שאימוץ המודל הזה עלול לפגוע בחוויית המשתמש הכוללת, ולגרום למשתמשים לחקור אפליקציות חלופיות להעברת הודעות ללא פרסומות.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אור ראשון. קרדיט: רשתות חברתיותאור ראשון. קרדיט: רשתות חברתיות

שובו של הפריים טיים

אחרי תקופה שבה מהדורות החדשות הציגו מספר צופים גבוה במיוחד, ישנה חזרה למספרים של טרום העסקה והפריים טיים שוב חוזר 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שבועיים שבהם מהדורות החדשות היו במרכז שידורי הטלוויזיה, וסך הצופים בכלל המהדורות התקרב למיליון צופים, אמש נרשמה ירידה טבעית והמספרים חזרו למימדים "רגילים", עם כ-800 אלף איש. בראש המהדורות עמדה, כרגיל, המהדורה המרכזית של חדשות 12, עם 15.9% רייטינג ו-384 אלף צופים. אחריה, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על יותר מחצי צופי קשת, עם 8% רייטינג ו-203 אלף צופים. במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.9% רייטינג ו-131 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 3.6% וחזרה להיות מתחת לגבול ה-100 אלף צופים, עם 89 אלף צופים בלבד. 


שובו של הפריים טיים

אמנם אצלנו גם הפריים טיים עוסק באקטואליה, או ליתר דיוק, בטראומה לאומית, ובכל זאת, מהדורות החדשות פינו את רצועת הפריים טיים. בראש הרצועה עמדה "אור ראשון" של קשת, סדרה שמבוססת על אירועי ה-7 באוקטובר ועמדה 15.2% רייטינג ו-350 אלף צופים. אחריה "הפטריוטים" היציבה שמראה שיש ביקוש לשיח אקטואלי שחורג ממהדורות החדשות, ועמדה על נתון מרשים של 9.3% רייטינג ו-261 אלף צופים (לצורך העניין, כמויות שעולות על צופי המהדורות של 13 ו-11 יחד). אחריהם היה השעשועון "כלוב הזהב" של רשת שעמד על 6.8% רייטינג ו-161 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר השעשועון של כאן11, "המרדף", עם 5.2% ו-127 אלף צופים. 

מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.4% ו-102 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.5% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4.1% ו-86 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 2.2% בלבד ו-44 אלף צופים ואת הרשימה סגר  "פותחים יום" של רשת, עם 2.1% רייטינג ו-45 אלף צופים.