אדיר מילר קמפיין קופת חולים מכבי
צילום: צילום מסך

"משפילה וגזענית": 100 תלונות נגד "פרסומת התימנים"

הרשות השנייה פנתה למכבי בבקשה לתגובה. ממכבי נמסר: "ההאנשה של החייזרים בוצעה בהומור; אין בסרט שום דבר שמגחיך או מלעיג אף אדם או קבוצה"
משה בנימין | (17)

זה היה צפוי וזה אכן קרה - "פרסומת התימנים" של שירותי בריאות מכבי באמצעות יהושע TBWA, בכיכובו של אדיר מילר בה הוצגו חייזרים המדברים במבטא תימני שלמדו מהזמר ניסים גרמה, הצליחה להרגיז צופים רבים שפנו אל דוד רגב, נציב תלונות הציבור ברשות השנייה בטענה כי היא "משפילה וגזענית" מאחר שהיא מציגה לטענתם את יוצאי העדה התימנית בישראל כנלעגים. 

בעקבות התלונות הרבות פתחה נציבות פניות הציבור בבירור במהלכו פנתה באמצעות מחלקת פרסומות ברשות השנייה לקופת החולים "מכבי" לקבל את עמדתה. בתגובה מסרה "מכבי" כי מדובר בפרסומת הומוריסטית המתייחסת לחברה הישראלית כחברה מגוונת. עוד נטען כי החייזרים הוצגו בצורה חייכנית.

נציב תלונות הציבור השיב לפונים אליו כי, "הומור טבעו שאינו קולע לטעמו של כל אחד. כל עוד הומור זה שנעשה במסגרת חופש הביטוי והיצירה אינו משפיל או מבזה, יש לו מקום הגם שהוא מעורר אי נוחות אצל חלק מהפונים. במקרה זה לא מצאתי כי ההומור בפרסומת היה פוגעני מבזה או משפיל. יתרה מזו: הפרסומת נעשתה בשיתוף מלא של הזמר ניסים גרמה, זמר מצליח, מסמלי יוצאי תימן בישראל. עם זאת אני מצר על אי הנעימות שנגרמה לך ולפונים האחרים. העברתי את הערתך למפרסם".

במכבי הוסיפו ואמרו כי "באופן תמוה מאד 'הפניות שהגיעו לרשות' - מדובר בפנייה זהה באורך 2 שורות שהגיעה בעשרות העתקים זהים אלינו ובהעתק אל הרשות. להערכתנו מדובר במהלך מאורגן של אחד הגורמים בשוק. נציב התלונות ברשות נדרש לבדיקה ולאחר בדיקתו מצא כי אין כל מקום לתלונה והפרסומת תקינה לגמרי". 

 

עוד הסבירו במכבי, כי הזמר ניסים גרמה שאותו הציגו החייזרים בפרסומת כמנטור שלהם, היה מעורב בכל שלבי הפקת הסרטונים ובירך עליהם. בנוסף, במענה מקביל של נציבת פניות הציבור של מכבי, טלי צינמון, היא הביעה התנצלות בפני הפונים והוסיפה כי לא היתה כוונה לפגוע בהם.

מנהלת השיווק של מכבי, נירית בן קיש אמרה בתגובה לטענות, כי "השפה הפרסומית של מכבי משלבת הומור ישראלי שהוא אחד הכלים השכיחים בפרסום, בלי לפגוע באף אחד. ההאנשה של החייזרים בוצעה בהומור ומתוך התייחסות לכך שהחברה הישראלית היא מגוונת. אין בסרט שום דבר שמגחיך או מלעיג אף אדם או קבוצה".   

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

בן קיש הוסיפה ואמרה, כי "ראוי להזכיר כאן פרסומות נוספות שרצות בימים אלה שמשתמשות בכך שאנו מורכבים מקשת צבעונית של תרבויות, כגון הפרסומות האחרונות של yes בהן השחקנים מדברים במבטא צרפתי חזק מאוד ואף השתמשו בתכונות רבות של התרבות הצרפתית בתוך הקריאייטיב". 

יוזכר, כי בפברואר 2016, קופת החולים עמדה במרכזה של פרשה זהה שהתעוררה בעקבות פרסומת שלה בה אדיר מילר מתח חברת קופה דוברת רוסית במסגרת פרסומת. לאחר הסערה והביקורת שעורר קמפיין הדיגיטל, כולל פוסט קשה של ח"כ סבטלובה, הנהלת מכבי החליטה לגנוז את הסרטון.

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    הציגו אותם לא כאנשים 24/05/2019 12:48
    הגב לתגובה זו
    אלא כחייזרים, זה מקור הגזענות פה, כמו הימין הקיצוני בארה"ב שהציג את היהודים כחייזרים שמשתלטים על וושינגטון, זו אבן הבוחן
  • 15.
    אולגה 13/03/2019 20:54
    הגב לתגובה זו
    פעם ראיתי תימנים אוכלים ארבה. הרבה ארבה. אמיתי. הם אמרו שזה כשר וטעים. ממש חטיף אולטימטיבי. אני לא אוהבת תימנים. זכותי.
  • 14.
    ראש העין 13/03/2019 13:47
    הגב לתגובה זו
    הכי קל הכי פשוט.... אנחנו יותר מחצי מיליון...ככה ילמדו לקח
  • 13.
    אינדיווידואל 13/03/2019 09:20
    הגב לתגובה זו
    הפרסומת מתחילה כפרסומת רגילה ופתאום מקבלת טוויסט מוזר עם החייזרים ואז עוד טוויסט עם המבטא. לדעתי מצחיק. דווקא הפאנצ' על הפנים (לכו לדוד...). היה אפשר לסיים אחרת.
  • 12.
    ניב 12/03/2019 22:11
    הגב לתגובה זו
    מוזר שהתימנים טוענים שזה מציג אותם כנלעגים, שהרי בסה״כ החייזרים דיברו במבטא תימני, כמו שמשברים התימנים עצמם. האם מתלונתם של התימנים נןבע שהם בעצמם חושבים שמי שמדבר כמו תימני הוא נלעג? חומר למחשבה.
  • 11.
    פחחחחחחח....... (ל"ת)
    לא משהו הפרסומת... 12/03/2019 20:16
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    כשצוחקים על רומנים זה קטעים, רק על תימנים אסור לצחוק (ל"ת)
    נו באמת 12/03/2019 19:34
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    ביקורת עצמית 12/03/2019 14:23
    הגב לתגובה זו
    באחת ההופעות, השווה את אשתו של אחד הצופים לכלבה, בגלל שמה. הוא לא הסתפק בכך ותיאר מצבים שונים של "כלבה".נניח שהוא נסחף בזמן אמת, למה זה לא נפל בעריכה? ממש פתטי ונמוך. במקרה של התימנים, דווקא משעשע אבל תמיד יהיו כאלה שבוחרים להיעלב
  • 8.
    פרסומת ירודה ולא מצחיקה (ל"ת)
    אחד 12/03/2019 14:18
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ראובן 12/03/2019 02:06
    הגב לתגובה זו
    מה לעשות שזה מה שאדיר מילר יודע לעשות? בדיחות אינפנטיליות של מתבגר. הוא הרי לא היה עושה פרסומת בלי לאשר אותה....
  • 6.
    יואב 11/03/2019 20:22
    הגב לתגובה זו
    יש בת-ימים בקהל?
  • 5.
    שקלית 11/03/2019 20:18
    הגב לתגובה זו
    פרסומת שהיא עלבון למפרסם, למשרד ולאינטיליגנציה. ובעיקר בזבוז של הפרזנטור. כואב הלב מה שיהושע עושים איתו
  • 4.
    ערן 11/03/2019 17:10
    הגב לתגובה זו
    עזבו אתכם ממשפילה וגזענית. הפרסומת הזאת פשוט מביכה. מביכה עבור מכבי ומביכה עבור משרד הפרסום של מכבי
  • 3.
    מה ... התימנים לא מבינים צחוק ? (ל"ת)
    אבי 11/03/2019 16:46
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אני תימני וזה מצחיק אותי תעשו עוד כאלה עם תימנים בבקשה. (ל"ת)
    משה 11/03/2019 16:18
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דורי 11/03/2019 16:08
    הגב לתגובה זו
    המבט ה"מופתע" השחוק והאינפנטילי של מילר כבר לא משרת מפרסמים. הגיע הזמן להתקדם
  • אתה האדם הצפוי בגלקסיה (ל"ת)
    אורן 11/03/2019 17:07
    הגב לתגובה זו
דני קושמרו חדשות 12
צילום: צילום מסך חדשות 12
רייטינג

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות

עלייה של כ-10% בצופי מהדורות החדשות המרכזיות של כל הערוצים; חדשות 12 עדיין בראש כל המהדורות וכמו בכל מוצ"ש, רשת מטפסת למקום השני בעקבות כך שערוץ 14 אינו משדר בשבת
רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות,   כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים. 

חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.


פריים טיים ושאר מהדורות החדשות 

בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד. 


גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה. 

ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים. 

יונית לוי
צילום: אלי דסה עבור חדשות 12

עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות

מהדורות החדשות שעסקו בחזרתם של החטופים למשפחותיהם, היו עם רייטינג שיא, ואפילו חדשות כאן11 חצו את רף ה-100 אלף צופים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

מזה כשבועיים, לאחר שהחדשות על עסקה מתקרבת הלכו ותפסו נפח, ועד לאתמול, כשמהדורות החדשות עסקו בחזרתם של כל החטופים החיים למשפחותיהן, הרייטינג של כל מהדורות החדשות הולך ועולה. אמש כמות האנשים שצפו במהדורות החדשות המרכזיות התקרבה למליון איש, בעוד שהממוצע של התקופה האחרונה עמד על כ-700 אלף. חדשות 12 עדיין היו בראש, עם נתון מדהים של 18% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריהם, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על 6.9% רייטינג ו-182 אלף צופים (כמות שמתקרבת לצופי מהדורת חדשות 12 בימים עברו). במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.7% רייטינג ו-145 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 4.4% ולמרות שסיימה במקום האחרון, כהרגלה, הצליחה לחצות מזה זמן רב את רף ה-100 אלף צופים ועמדה על 107 אלף צופים אמש. 



מהדורות חדשות נוספות 

המשך הערב וגם יום השידורים כולו היה בסימן חדשות. המשך המהדורה המרכזית של חדשות 12 היה עם 16% רייטינג ו-430 אלף צופים, ואילו חדשות 13 היו עם 4.9% בלבד ו-127 אלף צופים בשידור שהמשיך לסרטו של גיא זוארץ, "על קו השבר", שהיה עם 3.2% רייטינג ו-73 אלף צופים בלבד. הפטריוטים היציבה עמדה על 9.5% רייטינג ו-250 אלף צופים. 

במהלך היום, ברצועת החדשות של 13:00 שנמשכה עד 15:00 גדעון אוקו בחדשות 12 היה עם 6.5% רייטינג ו-163 אלף צופים, בעוד ערוץ 13 עם אור הלר היה עם 3% רייטינג ו-63 אלף צופים בלבד. בשעה 15:00, חדשות 12 עם אוקו נשארו עם נתונים דומים, 6.5% רייטינג ו-151 אלף צופים ואילו חדשות 13 שהיו בהגשת לוסי אלהריש, היו עם 2.9% רייטינג ו-73 אלף צופים. בשעה 17:00, חדשות 13 עם לוסי עלו מעט ל-3.4% ו-79 אלף צופים, אבל רוב הצופים היו עם חדשות 12 בהנחיית עודד מנשה, עם 7.9% רייטינג ו-188 אלף צופים. 

בשעה 18:00, המהדורה של עודד משנה עלתה ל-8.9% רייטינג ו-223 אלף צופים ואיןלו חדשות 13 עם ליאור קינן עלו גם הם מעט ל-4.3% רייטינג ו-87 אלף צופים. בשעה 19:00, חדשות 12 עלו ל-13.2% רייטינג עם 346 אלף צופים ואילו 13 עם קינן עלו ל-6.1% עם 141 אלף צופים. 

במהדורת הלייט נייט, אברי ושרקי של קשת היו עם 10.9% רייטינג ו-266 אלף צופים, משדר הלילה של ערוץ 14 עם שרה ב"ק היה עם 4.1% ו-103 אלף צופים ואילו היום שהיה של רשת היה אחרון עם 2.1% רייטינג ו-43 אלף צופים בלבד.