אדיר מילר קמפיין קופת חולים מכבי
צילום: צילום מסך

"משפילה וגזענית": 100 תלונות נגד "פרסומת התימנים"

הרשות השנייה פנתה למכבי בבקשה לתגובה. ממכבי נמסר: "ההאנשה של החייזרים בוצעה בהומור; אין בסרט שום דבר שמגחיך או מלעיג אף אדם או קבוצה"
משה בנימין | (17)

זה היה צפוי וזה אכן קרה - "פרסומת התימנים" של שירותי בריאות מכבי באמצעות יהושע TBWA, בכיכובו של אדיר מילר בה הוצגו חייזרים המדברים במבטא תימני שלמדו מהזמר ניסים גרמה, הצליחה להרגיז צופים רבים שפנו אל דוד רגב, נציב תלונות הציבור ברשות השנייה בטענה כי היא "משפילה וגזענית" מאחר שהיא מציגה לטענתם את יוצאי העדה התימנית בישראל כנלעגים. 

בעקבות התלונות הרבות פתחה נציבות פניות הציבור בבירור במהלכו פנתה באמצעות מחלקת פרסומות ברשות השנייה לקופת החולים "מכבי" לקבל את עמדתה. בתגובה מסרה "מכבי" כי מדובר בפרסומת הומוריסטית המתייחסת לחברה הישראלית כחברה מגוונת. עוד נטען כי החייזרים הוצגו בצורה חייכנית.

נציב תלונות הציבור השיב לפונים אליו כי, "הומור טבעו שאינו קולע לטעמו של כל אחד. כל עוד הומור זה שנעשה במסגרת חופש הביטוי והיצירה אינו משפיל או מבזה, יש לו מקום הגם שהוא מעורר אי נוחות אצל חלק מהפונים. במקרה זה לא מצאתי כי ההומור בפרסומת היה פוגעני מבזה או משפיל. יתרה מזו: הפרסומת נעשתה בשיתוף מלא של הזמר ניסים גרמה, זמר מצליח, מסמלי יוצאי תימן בישראל. עם זאת אני מצר על אי הנעימות שנגרמה לך ולפונים האחרים. העברתי את הערתך למפרסם".

במכבי הוסיפו ואמרו כי "באופן תמוה מאד 'הפניות שהגיעו לרשות' - מדובר בפנייה זהה באורך 2 שורות שהגיעה בעשרות העתקים זהים אלינו ובהעתק אל הרשות. להערכתנו מדובר במהלך מאורגן של אחד הגורמים בשוק. נציב התלונות ברשות נדרש לבדיקה ולאחר בדיקתו מצא כי אין כל מקום לתלונה והפרסומת תקינה לגמרי". 

 

עוד הסבירו במכבי, כי הזמר ניסים גרמה שאותו הציגו החייזרים בפרסומת כמנטור שלהם, היה מעורב בכל שלבי הפקת הסרטונים ובירך עליהם. בנוסף, במענה מקביל של נציבת פניות הציבור של מכבי, טלי צינמון, היא הביעה התנצלות בפני הפונים והוסיפה כי לא היתה כוונה לפגוע בהם.

מנהלת השיווק של מכבי, נירית בן קיש אמרה בתגובה לטענות, כי "השפה הפרסומית של מכבי משלבת הומור ישראלי שהוא אחד הכלים השכיחים בפרסום, בלי לפגוע באף אחד. ההאנשה של החייזרים בוצעה בהומור ומתוך התייחסות לכך שהחברה הישראלית היא מגוונת. אין בסרט שום דבר שמגחיך או מלעיג אף אדם או קבוצה".   

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

בן קיש הוסיפה ואמרה, כי "ראוי להזכיר כאן פרסומות נוספות שרצות בימים אלה שמשתמשות בכך שאנו מורכבים מקשת צבעונית של תרבויות, כגון הפרסומות האחרונות של yes בהן השחקנים מדברים במבטא צרפתי חזק מאוד ואף השתמשו בתכונות רבות של התרבות הצרפתית בתוך הקריאייטיב". 

יוזכר, כי בפברואר 2016, קופת החולים עמדה במרכזה של פרשה זהה שהתעוררה בעקבות פרסומת שלה בה אדיר מילר מתח חברת קופה דוברת רוסית במסגרת פרסומת. לאחר הסערה והביקורת שעורר קמפיין הדיגיטל, כולל פוסט קשה של ח"כ סבטלובה, הנהלת מכבי החליטה לגנוז את הסרטון.

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    הציגו אותם לא כאנשים 24/05/2019 12:48
    הגב לתגובה זו
    אלא כחייזרים, זה מקור הגזענות פה, כמו הימין הקיצוני בארה"ב שהציג את היהודים כחייזרים שמשתלטים על וושינגטון, זו אבן הבוחן
  • 15.
    אולגה 13/03/2019 20:54
    הגב לתגובה זו
    פעם ראיתי תימנים אוכלים ארבה. הרבה ארבה. אמיתי. הם אמרו שזה כשר וטעים. ממש חטיף אולטימטיבי. אני לא אוהבת תימנים. זכותי.
  • 14.
    ראש העין 13/03/2019 13:47
    הגב לתגובה זו
    הכי קל הכי פשוט.... אנחנו יותר מחצי מיליון...ככה ילמדו לקח
  • 13.
    אינדיווידואל 13/03/2019 09:20
    הגב לתגובה זו
    הפרסומת מתחילה כפרסומת רגילה ופתאום מקבלת טוויסט מוזר עם החייזרים ואז עוד טוויסט עם המבטא. לדעתי מצחיק. דווקא הפאנצ' על הפנים (לכו לדוד...). היה אפשר לסיים אחרת.
  • 12.
    ניב 12/03/2019 22:11
    הגב לתגובה זו
    מוזר שהתימנים טוענים שזה מציג אותם כנלעגים, שהרי בסה״כ החייזרים דיברו במבטא תימני, כמו שמשברים התימנים עצמם. האם מתלונתם של התימנים נןבע שהם בעצמם חושבים שמי שמדבר כמו תימני הוא נלעג? חומר למחשבה.
  • 11.
    פחחחחחחח....... (ל"ת)
    לא משהו הפרסומת... 12/03/2019 20:16
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    כשצוחקים על רומנים זה קטעים, רק על תימנים אסור לצחוק (ל"ת)
    נו באמת 12/03/2019 19:34
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    ביקורת עצמית 12/03/2019 14:23
    הגב לתגובה זו
    באחת ההופעות, השווה את אשתו של אחד הצופים לכלבה, בגלל שמה. הוא לא הסתפק בכך ותיאר מצבים שונים של "כלבה".נניח שהוא נסחף בזמן אמת, למה זה לא נפל בעריכה? ממש פתטי ונמוך. במקרה של התימנים, דווקא משעשע אבל תמיד יהיו כאלה שבוחרים להיעלב
  • 8.
    פרסומת ירודה ולא מצחיקה (ל"ת)
    אחד 12/03/2019 14:18
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ראובן 12/03/2019 02:06
    הגב לתגובה זו
    מה לעשות שזה מה שאדיר מילר יודע לעשות? בדיחות אינפנטיליות של מתבגר. הוא הרי לא היה עושה פרסומת בלי לאשר אותה....
  • 6.
    יואב 11/03/2019 20:22
    הגב לתגובה זו
    יש בת-ימים בקהל?
  • 5.
    שקלית 11/03/2019 20:18
    הגב לתגובה זו
    פרסומת שהיא עלבון למפרסם, למשרד ולאינטיליגנציה. ובעיקר בזבוז של הפרזנטור. כואב הלב מה שיהושע עושים איתו
  • 4.
    ערן 11/03/2019 17:10
    הגב לתגובה זו
    עזבו אתכם ממשפילה וגזענית. הפרסומת הזאת פשוט מביכה. מביכה עבור מכבי ומביכה עבור משרד הפרסום של מכבי
  • 3.
    מה ... התימנים לא מבינים צחוק ? (ל"ת)
    אבי 11/03/2019 16:46
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אני תימני וזה מצחיק אותי תעשו עוד כאלה עם תימנים בבקשה. (ל"ת)
    משה 11/03/2019 16:18
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דורי 11/03/2019 16:08
    הגב לתגובה זו
    המבט ה"מופתע" השחוק והאינפנטילי של מילר כבר לא משרת מפרסמים. הגיע הזמן להתקדם
  • אתה האדם הצפוי בגלקסיה (ל"ת)
    אורן 11/03/2019 17:07
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.