שומרים על פרטיות: הכן עצמך לקראת תקנות ה-GDPR
כן, GDPR. השם המאיים הזה כבר נמצא בכל מקום כמעט ודורש מכל מי שמתנהל עם דאטא לשנות את דרכיו ולהתאים את עצמו למדיניות החדשה. אבל מה זה בעצם אומר ומה אפשר לעשות כדי ליישר קו עם חקיקת הפרטיות האירופאית שנכנסה לתוקפה ב-25 במאי.
נלך קצת אחורה כדי להבין טוב יותר למה בכלל נוצר צורך בחוק מהסוג הזה. כשנבין למה, יהיה לנו יותר קל לדעת איך הכי נכון להתנהל. זה לא סוד שאנחנו מוקפים באמצעים טכנולוגיים ששינו והשפיעו על כל תחומי החיים שלנו. הגופים הרגולטורים לא נשארו אדישים לזה והחליטו שיש צורך להחזיר את השליטה לידיים של הצרכנים. כלומר, לאפשר לנו הצרכנים לשלוט במידע שלנו ולדעת בדיוק איזה שימוש עתידים גופים מסחריים לעשות איתו. אותם גופים רגולטוריים (הפרלמנט האירופי, מועצת האיחוד האירופי והנציבות האירופית) גיבשו חקיקה שתחול על כל מדינות האיחוד האירופי וכל מי שמחזיק באזרחות של היבשת, יהיה זכאי ליחס זהה, יהיה מקומו אשר יהיה. אבל חקיקה זו מצריכה הערכות של אתרים וחברות שהם לאו דווקא מאירופה, וזאת משום שהיא חלה על כל גורם שיש לו ממשק עם משתמש אירופאי. התקנות זכו לקיצור GDPR (General Data Protection Regulation).
בסופו של דבר, מה שחשוב לזכור הוא שהחוק לא תוקע מקלות בגלגלים של המפרסמים ואין סיבה להתייחס אליו ככזה. המטרה שלו היא ליצור שקיפות ומודעות. איך? על ידי הכתבת התנהגויות חדשות ושמירה על המידע של המשתמשים. על ידי אבטחה שלו ומתן הצדקה לשימוש שנעשה בו.
בטח כבר קבלתם מיילים מכל מיני שירותים אליהם נרשמתם (אאזון, גוגל, פייסבוק) והם יידעו אתכם בשינויים שהם מבצעים לקראת יום הדין. אם גם אתם נחשפים ומעבדים מידע אישי של אזרחים אירופאים - החובה לבצע התאמות חלה גם עליכם.
הנה כמה דברים שכדאי להתחיל מהם: 1. בקשו מהמשתמש את הסכמתו (האקטיבית!) לכך שאתם מתכוונים לעשות שימוש במידע האישי שלו. המשמעות היא שעליכם יהיה לשנות את ברירת המחדל מ-"הסר את הסימון אם אינך מעוניין לקבל עדכונים" ל- "סמן את התיבה אם אתה מעוניין לקבל עדכונים". כלומר, כדי שתוכלו לשלוח למשתמש מידע פרסומי, יהיה עליו לאשר את זה באופן יזום, ידוע ומכוון. 2. ספרו איזה שימוש אתם מתכוונים לעשות במידע וגלו שקיפות. מתכוונים לשלוח פרסומות? ליידע לגבי מאמרים שמתפרסמים אצלכם באתר? לשפר את הפרסונליזציה? אין בעיה. רק ספרו למשתמשים שלכם שזה מה שאתם מתכוונים לעשות. זה יכול להיות בתקנון וזה יכול להיות בכוכבית קטנה שתופיע בתחתית הטופס. 3. אפשרו למשתמש להסיר את פרטיו או מידע אחר שאספתם עליו בכל רגע נתון. שינוי מרכזי שהחוק הזה מביא איתו מתייחס לזכותו של המשתמש להישכח וליכולתו לדרוש מכם לתקן או למחוק כל מידע שנאסף לגביו. מה הדרך להתמודד עם זה? הוסיפו בתקנון סעיף בנושא ופרטו על האופן שבו המשתמשים יוכלו לבקש את הסרת הפרטים. 4. הקפידו להשתמש בשפה ברורה ככל האפשר כדי לא להקשות על המשתמש להבין את מדיניות הפרטיות שלכם. לתקנון או להסכם פרטיות יש בדרך כלל נטייה להיכתב בשפה משפטית שאינה מובנת לאדם מן השורה. ה-GDPR מחייב את בעלי האתרים לנסח מחדש את הטפסים האלה ולהנגיש אותם כך שלאחר קריאתם לא יהיה מקום לסימני שאלה. 5. חברות שמפיצות מידע פרסומי יחויבו להשיג הסכמה מהמשתמש אם ירצו להכניס אותו לרשימת התפוצה שלהן ולעניין אותו בהצעות שיווקיות. בכל מקרה, כמו מה שקורה היום, עליכם להראות למשתמש את הדרך החוצה ולהוסיף כפתור הסרה מרשימת תפוצה. 6. אם חלילה האתר שלכם נפל קורבן למתקפת סייבר, עליכם ליידע על כך מיד ולשלוח הודעות למשתמשים כדי ליידע אותם שהמידע שלהם דלף. בכל מקרה, זה רק על קצה המזלג ותוכלו לקרא כאן עוד על ה- GDPR. אין לראות בכתבה זו ייעוץ משפטי, אלה טיפים שאיתם מומלץ לצאת לדרך. כדאי להיוועץ באיש מקצוע שיוכל להדריך אתכם באופן מדויק לגבי השינויים הנדרשים לביצוע בארגונכם.
מור מריג' היא מנהלת את אתר AskPavel קידום אתרים
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
האם אנחנו לקראת רפורמה מקיפה בשידורי הטלוויזיה? לאחר שחוק השידורים עבר בקריאה ראשונה, ייתכן ונראה שינוי אמיתי באופן שבו מודדים את נתוני הצפייה בטלוויזיה; עד אז, נסתמך על הנתונים הקיימים, שמראים נפילה של ערוץ 13 והתגברות התחרות בין 12 ל-14
אחרי שחוק השידורים של שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, עבר לפני יומיים בקריאה ראשונה בכנסת, ייתכן ואנחנו לקראת מהפיכה של ממש. מעבר לשינויים דרמטיים שכוללים את הפחתת רגולציה ופתיחת השוק לתחרות, החוק ישנה את האופן בו נמדד הרייטינג כיום, ממערכת שמבוססת על הערכות, ויהפוך אותו למבוסס על נתוני אמת. במסגרת החוק, ספקי התכנים יידרשו לפרסם באתר האינטרנט את התפלגות נתוני הצפייה בזמן אמת. עד אז, נמשיך להסתמך על המערכת האנכרוניסטית ועל הנתונים שיש בידינו כיום. ספרו לנו בתגובות אם אתם או חברים שלכם אי פעם השתתפתם במדגם המייצג ה-People Meter, השיטה המקובלת כיום, שבה מותקנים מכשירים אלקטרוניים על כל מקלטי הטלוויזיה בבתיהם של המשתתפים בפאנל, המונה 700 משקי בית, וכ-2,200 פרטים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית בעלי המקלטים בישראל.
המשמעות היא אדירה, היות וההכנסות מפרסומות מתבססות, בחלקן לפחות, על נתוני הצפייה. אם נשווה בין שלושת הגופים המסחריים לאורך כל רצועות השידור, על פי הנתונים הנוכחיים, נראה תמונת מצב, שהפערים שמוצגים בה אמורים להשתקף בתקציבי הפרסום של הערוצים השונים.
בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-400 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.1% רייטינג ו-249 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג
ו-119 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 94 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פריים טיים והנפילה של ערוץ 13
אחת התכניות הותיקות בישראל, "ארץ נהדרת" היא אחד ממנועי הרייטינג של קשת, וגם אמש, כששודרה, היתה בראש, מעל כולם, עם רייטינג של 19.1% רייטינג ו-488 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, ועמדה אמש על 8.5% רייטינג עם 286 אלף צופים. כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, עמדה על 8.1% רייטינג ו-186 אלף צופים, ואילו ערוץ 13 היה עם מספרים כמעט לא רלבנטיים לערוץ מסחרי, ו-"צומת רבין" עמדה על רייטינג של 1.3% ו-26 אלף צופים בלבד.
