למרות הקמפיין נגד העיתונאים: עלייה באמון הציבור בתקשורת
רק 28% מהציבור בישראל מביע אמון בממשלה, כך עולה ממחקר חדש של קבוצת דבי תקשורת וחברת הייעוץ הבינ"ל אדלמן. על פי המחקר שהתבצע בישראל ובעוד 20 מדינות, שיעור האמון בתקשורת בישראל עומד על 39%, לעומת 35% לפני שנתיים. האמון במגזר העסקי עומד על 47% ובמגזר השלישי, האמין ביותר, על 50% (לעומת 53% ב-2016).
מחקר מדד האמון של אדלמן מתפרסם מדי שנה וזו הפעם השנייה שהוא מתבצע גם בישראל, על ידי קבוצת דבי, נציגת אדלמן בארץ. בישראל הוא נערך בסוף חודש דצמבר 2017, בקרב 500 נשאלים. המגמה המסתמנת בעולם היא של קריסת האמון ברוב המוסדות בשנים האחרונות, כאשר המגזר העסקי והמגזר השלישי זוכים לאמון גבוה יותר מהממשלות וכלי התקשורת.
אמון הציבור במוסדות
58% מהציבור סבורים שהמגזר הממשלתי הוא הפגום ביותר. בניגוד למגמה העולמית, בישראל האמון בתקשורת גבוה יותר מהאמון בממשלה ואף נמצא במגמת עלייה. נתון זה מפתיע על רקע הקמפיין שמתנהל נגד אמינות התקשורת, בין היתר על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ופוליטיקאים מהימין.
ברשתות החברתיות סופגים כלי תקשורת ועיתונאים ביקורת קשה ואף אלימה, דבר שאכן זוכה לביטוי במחקר – שטוען כי אמון של צעירים בגילאי 18-34 בתקשורת נמוך יותר, וכי הם צורכים פחות חדשות ומושפעים הרבה יותר מהרשתות החברתיות ומ"פייק ניוז".
"אמון הוא שם המשחק, הוא הנכס הציבורי הכי חשוב של כל ארגון וכיום הוא נמצא במחסור", הסביר רון שלי, מנכ"ל דבי&רון מקבוצת דבי. "השילוב של רשתות חברתיות, פייק ניוז, טלטלות כלכליות ופוליטיות גרם לכך שאנשים בוחרים להאמין למה שמתאים להם. לפוסט של שכן יש יותר כוח מפרשנות מלומדת של מומחה. חברות וארגונים שיבינו את זה יוכלו להתמודד עם התופעה וזכות מחדש באמון הציבור, אבל מי שלא - עלול להיעלם מהתודעה הציבורית".
מנתונים עולה עוד כי תכני וידאו זוכים לאמון גבוה פי שניים לעומת טקסט. 54% גם ייתנו יותר אמון בדיווח של עדי ראייה מאשר לעיתונאי מקצועי. ל-50% מהציבור לא אכפת שמנועי חיפוש ואלגוריתמים בוחרים בשבילם לאיזה תוכן ייחשפו. מנהלי הדיגיטל ישמחו לשמוע כי 78% מהציבור מייחסים יותר אמון למידע בכלים הדיגיטליים של חברה לעומת מידע בכלים הפרסומיים.
"אנחנו עדים כיום למשבר עולמי לא רק במדד האמון, אלא גם בתפיסת מושג האמת", הוסיף רון שלי. "בעידן של גודש מידע ופייק-ניוז, אנשים מאבדים את הביטחון בהבחנת מה נכון ומה לא נכון, מה אמת ומה שקר. הסכנה הנשקפת ממציאות שכזו היא אובדן תחושת השליטה, אובדן יכולת הבחירה ובכך גם אובדן הדיאלוג עליו מושתתת החברה".
- 1.בלתי הגיוני בעליל (ל"ת)דניאל 12/03/2018 13:38הגב לתגובה זו

כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?
העיתונאי אלמוג בוקר הפך לאחד הפרצופים המוכרים בחדשות 13 גם בזכות הסיקור הצמוד ביום שפרצה המלחמה. הפופולריות שלו גברה בהדרגה בתשעת החודשים מא המלחמה והוא ממנף את זה לשדרוג בשכר. אלמוג יעבור למתחרה - חדשות 12, שהיא סוג של מונופול בשוק - מונופול שמפחדים לגעת בו מכיוון שזו תקשורת וחדשות עם פרשנים ועיתונאים חזקים והחיצים יופנו כלפי הרגולטור שיעיז להגיד שמדובר במונופול או שינסה ליצור תחרות הוגנת. חדשות 12 שייכת לקשת שהיא עצמה גם סוג של מונופול, שמחזיקה גם באתר מאקו ואתר N12. קשת נהנית מהקריסה של רשת ובמיוחד חדשות 13, כשבשוק אומרים כבר מעל לשנה שקשת היא זו שמחזיקה את רשת. היא לא מקבלת חלק מהמפרסמים כדי שיעברו לרשת, כדי ליצור מצב שיש תחרות.
קשת היא מונופול
בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.עמית סגל מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל
הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.