נלחמים בדואופול: אתרים בארה"ב מתאחדים כנגד פייסבוק וגוגל

יותר מחצי מהאתרים ברשימת 250 הגדולים בארה"ב על פי דירוג חברת המחקר ComScore חברו יחד תחת Sonobi, פלטפורמת פרסום לפאבלישרים, כדי לייצר מאגר  מידעמשותף של למעלה מ-150 מיליון גולשים באמריקה
משה בנימין |

החשש מהדואופול פייסבוק-גוגל גובר ואתרי תוכן בארה"ב משלבים כוחות ואינטרסים כדי לנסות, אולי מאוחר מדי, להשאיר את הכסף בבית. בזמן שנתח השוק של 2 הענקיות בפרסום דיגיטלי גובר מדי שנה ועומד כבר על כ-75% משוק הפרסום הדיגיטלי בארה"ב, התאגדות חדשה של אתרים בארה"ב מנסה להשיב מלחמה.

יותר מחצי מהאתרים ברשימת 250 הגדולים בארה"ב על פי דירוג חברת המחקר ComScore חברו יחד תחת Sonobi, פלטפורמת פרסום לפאבלישרים כדי לייצר מאגר מידע משותף של למעלה מ-150 מיליון גולשים באמריקה, במטרה לפנות למפרסמים, כשהיתרון שלה הוא מידע שאינו מבוסס על קוקיס - "עוגיות" המידע שנשמר לצורך מאסף מידע על גולשים ומעקב עתידי אחריהם.

ה"עוגיות" נתונות לביקורת בשל הפוטנציאל הגבוה לפספוס קהל היעד, הונאות פרסום וחוסר היכולת לדעת באופן ודאי למי הוגשה הפרסומת. כמו כן, ההעדפה הגוברת של גולשים לבחור באפליקציות שבהן ה"עוגיות" מנוטרלות, מהווה זרז לאיתור שיטות אחרות להגיע לקהלי היעד.

לדברי מנכ"ל Sonobi מייקל קונולי: "נכון לעכשיו, אין ביכולתה של הטכנולוגיה הקיימת ברוב השוק להבטיח שפרסומת הוצגה לאדם/גולש אמיתי. המערכת שלנו JetStream היא הפתרון לרכישה ישירה מהפאבלישר, כשהיא מציעה כלי נגיש, מדיד ואפקטיבי וחשוב יותר מהכל בסביבת תוכן פרימיום".  

בישראל כזכור, הניסיון להציג תחרות לגוגל ופייסבוק, בתחום הוידאו בדיגיטל, באמצעות ארטימדיה, ספג לאחרונה "מכה בכנף" עם הודעת אתר ynet על סיום ההתקשרות עם החברה שמוכרת פרסום וידאו פרוגרמטי על גבי הוידאו של האתרים. בעוד שב-ynet טענו כי ההתקשרות לא הצליחה להניב הכנסות נוספות עבור ynet שנותר לכאורה באותה הנקודה שבה החל שיתוף הפעולה, גורמים בסביבת ארטימדיה טענו כי למרות גודלו, ynet מפגר מאחורי מתחריו הגדולים וואלה ו-mako בהיקף תכני הוידאו הבידוריים שלו ובהיקף הזדמנויות הגשת  הפרסום בוידאו לגולשיו.

עוד טענו בארטימדיה, באופן ישיר, כי: ""הידיעה על זהותו של הגורם העומד מאחורי פרישתו של אתר ynet מרשת ארטימדיה אינה מפתיעה אותנו. גוגל שמה לה כמטרה לפרק כל פיסה של תחרות בשוק ולרסק את אתרי התוכן הישראלים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.

מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.