DELETE
צילום: צילום מסך יוטיוב
TV

דמות אשה תודפס על שטר 10 דולר: הקמפיין נגד האפלייה שבא בעקבותיו מעניין הרבה יותר

כמו בישראל, גם בארה"ב ובשאר העולם המערבי אפליית שכר בין גברים לנשים היא רעה חולה. קמפיין חדש שמנצל את ההכרזה על הדפסת אשה בשטר ה-10 דולר מזכיר לציבור בארה"ב היכן נעוצה בעיה האמיתית 
משה בנימין |

אפליית השכר בין גברים לנשים היא אחת מן הרעות החולות בעולם המערבי. בישראל יש לא מעט גופים שמבקשים לתקן את המעוות וביניהם גם הוועדה לקידום מעמד האשה. על פי נתונים הנכונים לשנת 2014, פער השכר בין נשים לגברים בישראל עמד על 15% - בדומה למדינות האיחוד האירופי.

בארה"ב המצב דומה ומורכב יותר. בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, יש עדיין מגבלות על תקרת השכר של הנשים, ובייחוד על נשים שאינן לבנות, כגון אפרו-אמריקאיות או לטיניות. הפער בין גבר לאשה לבנה עומד בארה"ב על כ-12%, הפער בין גבר לאשה אפרו אמריקאית עומד על 37% והפער בין גבר לאשה לטינית עומד על 46%.

 לאחרונה החליט משרד האוצר האמריקאי על הדפסת שטרות חדשים של 10 דולר שעליהם תודפס דמותה של אשה שטרם הוחלט סופית על זהותה. הפעם האחרונה שבה הופיעה אשה על כסף אמריקאי היתה לפני יותר מ-100 שנה אז היתה זו מרתה וושינגטון, אשתו של הנשיא האמריקאי הראשון ג'ורג' וושינגטון שדמותה הוטבעה על מטבעות. 

על רקע השינוי המבורך של משרד האוצר האמריקאי יש מי שניצל את המאורע כדי לקדם אג'נדה חשובה יותר עבור האשה האמריקאית ובאופן יצירתי למדי. ארגון ה-AAUW שהוקם ב-1881 ופועל למען העצמת נשים ומלחמה באפליה מגדרית יצא בקמפיין תחת השם THEREAL10# שקורא לממשל האמריקאי להעלות את שכר הנשים וכן קרא (בעיקר) לנשות ארה"ב למחות על שכרן הנמוך באמצעות השטרות החדשים שצפויים להיכנס למחזור.

 

 
במסגרת הקמפיין שמאחוריו עומדים משרד הפרסום Rethink וסוכנות הסושיאל WongDoody הוקם אתר שמאפשר לנשים למקם את עצמן כדמות הנשית על השטר החדש, אך לא של 10 דולר, אלא בהתאם לשכרן האמיתי במשק. בכניסה לאתר נשאלת הגולשת למוצאה ובהתאם לכך מופיע שטר הדולר עם שכרה הממוצע - לאשה לבנה יופיע שטר על סך 7.8 דולרים, לאשה שחורה שטר על סך 6.3 דולר ולאשה לטינית שטר על סך 5.3 דולר וכך הלאה. את השטרות נתן כמובן לשתף בפייסבוק, באינסטגרם, בטוויטר ובטאמבלר והקמפיין עושה גלים בארה"ב. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.