א גרוייסע מציאה חיים קליגר
צילום: יח"צ
טור

א גרוייסע מציאה: אייס במדור חדש על פרסום בעולם החרדי - והשבוע על קפה טורקי עלית

איש הפרסום והשיווק חיים קליגר מתחיל בטור שבועי באייס על כיצד מוכרים לחרדים, ההבדלים עם המגזר החילוני וטיפ למפרסמים. והשבוע: "השטייגען" של "זמן אלול"
חיים קליגר | (14)
נושאים בכתבה חיים קליגר עלית

אין ספק שאחד ממנועי הצמיחה הגדולים ביותר במשק הישראלי, הוא המגזר החרדי. אם פעם חשבו שמדובר בקהל צרכנים עני, היום כבר יודעות החברות כי המגזר צורך מותגים, מעריך אותם וגם מוכן לשלם עליהם.

 

נכון, מדובר בקהל יעד שיש לו גם דרישות מסוימות, לעיתים לא מובנות לספק או ליצרן שאינו חרדי, אבל "הלקוח תמיד צודק" זהו כלל נכון גם אם מדובר בלקוח חרדי - כך שאם הוא קונה ומוכן לשלם, אז אנחנו נתאים את המוצר או השירות לדרישותיו ונעשה אתו עסקים...

 

מידי שבוע נעלה באייס טור על הפרסום במגזר החרדי, נסקור קמפיין שנמצא באוויר, אם זה בעיתונות הכתובה, בתחנות הרדיו החרדיות או באתרי האינטרנט הייעודיים. ננסה ללמוד את הטרמינולוגיה, נסתכל בעין מקצועית על איך מוכרים לקהל הצרכנים החרדיים, מה עולה בעיתונות החרדית ומה לא, ואת ההבדל בין קמפיין מקביל שעולה במדיה הכללית לזו החרדית. בקיצור, ננסה ללמוד ואולי גם להבין.

 

זמן אלול שתיים סוכר

 

שנת הלימודים עומדת בפתחה כאשר תחילת שנת הלימודים בכל המוסדות מתחילה ב-1 בספטמבר. אבל כשכל ילדי ישראל עוד מחפשים פעילויות לסיומו של החופש הגדול, במוסדות החינוך החרדיים כבר התחילה השנה בראש חודש אלול (ולמתקשים - 16 באוגוסט). אם במוסדות האקדמיים תקופת לימודים נקראת סמסטר, הרי שבעולם הישיבות נקרא כל סמסטר "זמן", השנה מחולקת ל"זמן חורף" "זמן קיץ", ויש את "זמן אלול" - תקופת הלימודים שבין ראש חודש אלול לערב סוכות.

 

אלול הוא גם חודש הרחמים והסליחות, אז בעולם הישיבות "זמן אלול" נתפס כתקופה מאד רוחנית, כשבכל ישיבה שתבקרו בה בימים אלו, תחושו אווירת ההתרוממות והרוחניות. תלמידי הישיבה שוקדים על תלמודם באווירה מאד מתוחה של הכנה לימי הדין - ראש השנה ויום הכיפורים. עד כאן הצד הרוחני, ואיך כל זה מתערבב לנו בכוס הקפה?

 

יצרנית הקפה עלית זיהתה מזה זמן את עולם הישיבות כצרכן פוטנציאלי לקפה השחור שלה - קפה טורקי, זה שנתפס כמעורר ומתאים מאד לבחורי ישיבה החפצים להמשיך וללמוד גם בשעות הלילה המאוחרות. הרי לגימה של כוס קפה שחור תשאיר את ההוגה בתורה ערני למשך שעות ארוכות בלילה. ללימוד בשעות הלילה יש "ארומה" מיוחדת שמשתלבת בארומה של הקפה השחור. בשנתיים-שלוש האחרונות, ניתן לראות שקפה עלית מכוון בפרסום שלו למגזר החרדי, לעבר עולם התורה, ויוצר דיאלוג מתמשך עם עולם זה.

 

כעת, עם תחילת "זמן אלול", עלה קמפיין נוסף המכווין לאותו קהל יעד - בחורי הישיבה. כל אם חרדית ממוצעת מכירה את הסיטואציה הזו של המזוודה אותה הכינה עבור בנה לקראת חזרתו לישיבה ואת ההתרגשות מהפרידה מהבן אחרי חופשת הקיץ. זהו אות וסימן שאוטוטו הילד חוזר לישיבה, ואת הרגע הזה, את התחושה שבני המשפחה חשים, הצליחו בעלית ללכוד. המזוודה מתמלאת בבגדים ובספרי הלימוד, ולצידם - מה מתאים יותר לקראת "זמן אלול" מאשר שקיקי קפה עלית טורקי שיעזרו לעלם החמודות להתעלות בתורה כי הם ישאירו אותו ערני בשעות הלילה המאוחרת ללמוד.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

הקמפיין הייעודי הזה הוא דוגמא מצוינת להבנה של חברה ומותג לליבו של הצרכן אליו היא פונה. המותג מדבר לליבו של והצרכן, הוא מתחבר לטיימינג נכון, הוא מדבר בשפה שלו, הוא נוגע בדיוק ב-DNA של המגזר ופונה אליו בדיוק בטרמינולוגיה שלו. אתם יודעים מה זה "שטייגען"? אני בטוח שגם מנכ"ל עלית לא בדיוק יודע מה פירוש המילה, אבל משרד הפרסום שלו בולטון פוטנציאל יודע גם יודע, והוא עושה לו שטייגען מצוין עם הקמפיין הזה... אגב, הפירוש של שטייגען הוא התעלות, השקעה בלימוד.

 

ורגע לפני סיום, הנה הטיפ השבועי שלנו למפרסם לקהל הצרכנים החרדי: עוד רגע וחצי מגיעים החגים - התקופה החמה ביותר בכל הקשור לקניות במגזר החרדי, כמו גם במגזר הכללי, בכל מה שקשור לביגוד, הנעלה, מזון, משקאות, מתנות וכלי בית – זה המועד לפרסם.

 

ומשהו קצת יותר ייחודי, אם יש לכם מה למכור לטסים לחו"ל, זה הזמן. אתם יכולים להינות מרבבת הטסים לאומן לראש השנה, ולהציע – אם יש לכם לקוח כזה - כרטיסי חיוג בינ"ל למשל. מדובר בקהל יעד מעולה!

 

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    זה טור? דאס איז לוקשן מכובסים (ל"ת)
    אוי ווי 26/08/2015 18:55
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    אחלה טור, הצצה מאוד מעניינת לעולם הזה (ל"ת)
    זה אני 26/08/2015 13:28
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    יש'כוייחך (ל"ת)
    בלונדה עם ציצים 26/08/2015 09:25
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    שמיקס 26/08/2015 02:01
    הגב לתגובה זו
    לי הפריע השמות האשכנזים בקמפיין, הלו יש גם ספרדים בעולם הישיבות, לפחות היו כותבים שמות נייטרלים כמו אהרן לב, או יוסי כהן או שרגא יזרעאל אבל למה גולדשטיין ולא שטרית פחחחחח
  • 10.
    אדיר 26/08/2015 01:18
    הגב לתגובה זו
    בלבלת אותנו כך אתה מסביר ללקוחות שלך?
  • 9.
    תקציבאי בכיר 25/08/2015 20:33
    הגב לתגובה זו
    למה הודח מתפקידו בעיתון המבשר וכל הזמן? ל
  • 8.
    כל מילה בסלע (ל"ת)
    חיים 25/08/2015 19:01
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    טור משובח (ל"ת)
    בעריש 25/08/2015 19:00
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    טחמאז'לו 25/08/2015 18:24
    הגב לתגובה זו
    פשטייס ?
  • 5.
    ערן 25/08/2015 17:57
    הגב לתגובה זו
    אבל צריך למקד אותו עוד יותר
  • 4.
    ספויילר - לא תמצאו כאן נשים במדור. (ל"ת)
    גדי 25/08/2015 17:16
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אורן 25/08/2015 17:15
    הגב לתגובה זו
    חיימקה- הפיצוי הגיע בענק
  • 2.
    מרוב ליקוקים הלך המסך (ל"ת)
    עופר 25/08/2015 17:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הצופה 25/08/2015 15:58
    הגב לתגובה זו
    מזל טוב להשקת הטור.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.