יחסי ציבור זה לא רק שליחת קומוניקטים ומאמרים לתקשורת
באופן מסורתי, תפקידם של משרדי יחסי הציבור נתפס תמיד כהכנסת כתבות, מאמרים וידיעות לאמצעי התקשורת השונים. תפקיד זה אמנם היה מוגדר, אך יצר בלבול לא פעם בקרב לקוחות רבים, שלא הבינו את ההבדל בין רכישת מדיה ושטחי פרסום, לבין עבודת יחסי הציבור.
ובכן, יחסי ציבור אינם פרסום ותפקידם בפירוש אינו לרכוש מדיה. פרסום הוא חד, ישיר וקצר, ואילו יחסי ציבור הם ארוכי טווח: הם אלו הבונים, יחד עם הלקוח, את המוניטין של העסק ושמו הטוב, מתוך תכנון קפדני של המערך התדמיתי, השיווקי והתקשורתי. כעת משהגדרנו בבירור את מטרת יחסי הציבור, ברור כי הדרך לשם אינה יכולה לכלול אך ורק הכנסת ידיעות לתקשורת.
כמובן שאין בכך כדי לבטל את חשיבותן של כתבות המתפרסמות באמצעי המדיה. אין ספק כי הן מהוות חלק חשוב מעבודתו של משרד יחסי הציבור, אך הן בפירוש לא חזות הכל, שהרי כתבה בעיתון או בפורטל מוביל, לא תועיל בסופו של דבר ללקוח, אם לא תהיה ממוקדת ותתייחס במדויק למטרות שהוגדרו בתחילת תהליך העבודה. משום כך, על חברת יחסי ציבור לקחת אחריות מלאה על הלקוחות שלה ולהציע להם מטריית שירותים רחבה הרבה יותר מסתם נוכחות תקשורתית.
מה כולל תהליך העבודה מול משרד יחסי ציבור?
1. מחקר - מדובר בשלב ראשוני וקריטי בתהליך העבודה, בו בודקים מי קהלי המטרה של העסק ומה החזון של הלקוח עבור העסק שלו, מסמנים את הנקודות החזקות והחלשות ביותר של העסק בנקודת הזמן הנוכחית, בוחנים את ההיסטוריה המקצועית של הלקוח וכל נתון רלוונטי נוסף. תוצאות המחקר המעמיק, מהוות את אבני היסוד לתכנית עבודה חכמה ויעילה.
2. אסטרטגיה - במסגרתה מגדירים יחד את החזון והמטרות של הלקוח ומפרטים ציוני דרך ברורים ומערכות צעדים מפורטות על מנת להגשים את החזון.
3. תכנית עבודה - לאחר אישור האסטרטגיה על ידי הלקוח, יוצרים תוכנית עבודה, שרק מעקב מדויק אחריה מביא לתוצאות הרצויות על ידי הלקוח. התכנית מפרטת על המוצר, על קהלי מטרה, על סביבת העבודה, קובעת את המטרות הקצרות וארוכות הטווח, מבססת מערך תקשורתי ותדמיתי ומתווה את ערכי המותג.
4. אישור מסרים - בטרם מוצאים מסרים החוצה אל המדיה ואל קהל המטרה שהוגדר בהתאם לאסטרטגיה, חשוב לדייק את המסרים ולהקפיד שהם ברורים ואחידים. רק לאחר מכן, יועברו אלו אל הלקוח לקבלת אישורו.
5. ניהול התיק - מתבצע על ידי 3 אנשי מקצוע שונים במשרד היח"צ - מנהל קריאייטיב שתפקידו להבטיח כי הקריאייטיב יהיה מיוחד ושונה על רקע המתחרים של הלקוח, מנהל מחלקה שמוודא שתוכנית העבודה מתבצעת בהתאם לתכנון, ויועץ תקשורת שמוציא את התכנית באופן מעשי מהכוח אל הפועל.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
6. קשרי מדיה - כוללים הכנסת כתבות וידיעות לתקשורת. כאן מתבטא ייחודו של משרד היח"צ, שכן מעבר לקשרי המדיה הטובים והשותפים, שהם כמובן הבסיס לעבודה, חשוב לוודא שהחומר המגיע למדיה יצירתי, ייחודי ומשרת בבירור את התדמית אותה רוצה ליצור הלקוח עבור העסק שלו.
7. פגישות ייעוץ - מדובר בפגישות שוטפות בהן מקבל הלקוח, מעבר לשירות הבסיסי, גם ייעוץ מקצועי בנושאים שיווקיים מהותיים נוספים, כמו מוניטין, תדמית, מיתוג, כוח אדם וכל נושא נוסף בו חשוב לדון, על מנת להוביל את הלקוח קדימה אל עבר הגשמת החזון.
8. שירותים נוספים - כאמור, משרד יח"צ יכול וצריך לספק ללקוחותיו סל רחב של שירותים ומוצרים שיווקיים, המהווים מוצר משלים וחשוב ומוגדרים גם הם בתוכנית העבודה. הכוונה היא למוצרים, הכוללים, בין היתר: יצירת ניוזלטרים תדמיתי ואינפורמטיביים; פרסום מאמרים מקצועיים שיסמנו את הלקוח כמוביל דעה וכאוטוריטה בתחומו; יצירת מיתוג חדש ברוח המחקר שנעשה בשלבים הראשונים, הכולל עיצוב לוגו, אתר וכתיבה שיווקית; יצירת קמפיין אינטרנט משולב פרסום ומערכתי; הפקת אירועים לתקשורת, מסיבות עיתונאים ואירועי תדמית; יצירת שיתופי פעולה עסקיים ואסטרטגיים שיחשפו את הלקוח לקהלי יעד נוספים; הפקת תוכן וידאו קריאטיבי, ובשאיפה גם ויראלי, בהתאם לרוח המותג.
בשורה התחתונה, משרדי יחסי ציבור מהווים כיום את חוד החנית במערך השיווקי של כל חברה ועסק, קטן וגדול כאחד, כאשר המפתח לעבודה יעילה ומועילה הוא קודם כל התוויית תוכנית עבודה מדויקת, שנבנית יחד עם הלקוח, תוך הבנה מלאה של צרכיו. מעקב אחר תוכנית זו, הכוללת את מגוון השירותים אותם יכול להעניק משרד היח"צ, כפי שהדגמתי כאן, הוא זה שיוביל בסופו של דבר להגדלת הכנסות הלקוח ולשגשוג העסק שלו.
יעל לוטן היא מנכ"לית 'לוטן תדמיות'
- 6.עיתונאית 30/10/2013 01:24הגב לתגובה זומחקר? אסטרטגיה? תכנית עבודה? משרד היח"צ שלך עובד בצורה לא מקצועית בעליל. בתור עיתונאית, אני יכולה לספר לך שאתם גורמים נזק תדמיתי לכל לקוח שאתם מטפלים בו. כבר קרה יותר מפעם אחת שקיבלתי טלפונים מיחצניות שונות במשרד, אחת אחרי השניה, שהתקשרו לברר (שוב, בפעם העשרים) מה המייל שלי או אם קיבלתי את הקומוניקט ששלחתם. עם כל הניסיון שיש לי מולכם, אני מוחקת את כל המיילים שמתקבלים ממכם מיד אחרי שהם נוחתים אצלי באינבוקס. בחצי מהמקרים הם לא קשורים בכלל לתחום הסיקור שלי (תחקיר בסיסי שכדאי שהעובדות שלך יעשו) ובחצי השני מדובר באייטמי יחצ מאולצים ולא קשורים. אתם דוגמא מצויינת ליח"צ רע.
- 5.התכנית שהיא מציגה אופטימלית. בפועל משרדי יחצ (ל"ת)רחוקים מכך וחבל 29/10/2013 12:01הגב לתגובה זו
- 4.הפתרון שלה זה מגזין שאף אחד לא קורא ? (ל"ת)רונית 24/10/2013 13:17הגב לתגובה זו
- 3.תותחית (ל"ת)בני כהן 24/10/2013 11:25הגב לתגובה זו
- 2.גלעדי 24/10/2013 11:12הגב לתגובה זומדובר על הוצאה של אלפי עד עשרות אלפי שקלים בחודש, אז האם אני צריך את זה או שאני יכול לעשות את העבודה לבד
- מיכאל 27/10/2013 12:07הגב לתגובה זוהשאלה היא מה הצורך שלך. אם אתה מעוניין בבניית תדמית ומותג לטווח ארוך אז יהיה לך מאוד קשה לעשות את זה לבד, אלא אם כן אתה מכיר המון אנשים במקומות הנכונים. דווקא בלוטן יש המון פתרונות שמאפשרים גם לחברות קטנות לקבל יח"צ בסכומים סבירים מאוד. לא תמיד חייבים להוציא עשרות אלפי שקלים, ודווקא במקום הזה לוטן שונים מחברות יח"צ אחרות...
- 1.כן כן בטח .... (ל"ת)המנכ"ל 24/10/2013 11:09הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
