פרופיל אישי

under 40: "הטאבלט לא יפתור את המודל העסקי המעורער של העיתונות"

על רקע חומת התשלום שהנהיגה קבוצת 'הארץ TheMarker' בתחילת מארס, האורח בפינת UNDER 40 של אייס הוא ליאור קודנר, ראש חטיבת הדיגיטל
נועה שנהב | (10)

בתחילת החודש עבר 'הארץ' לשיטת חומת תשלום, ושוק התקשורת המקומי צופה מן הצד כדי לראות האם המהלך של אנשי שוקן יצלח או לאו. לרגל המהלך, היום מערכת פינת under 40 את ליאור קודנר, ראש חטיבת הדיגיטל של קבוצת 'הארץ - TheMarker'.

.

1. מה הכי אנדר רייטד בתחום שלך?

בניית קהילה של הגולשים. אתרי האינטרנט עסוקים בהשגת טראפיק על ידי הגדלת מספר המשתמשים הייחודיים (היוניקים) שמבקרים באתר מדי חודש. כך וואלה ו-ynet יכולים לריב מי האתר הכי גדול בארץ. בעיני, המדד הכי חשוב הוא לא מספר הגולשים אלא נאמנות המשתמשים - כל כמה זמן הם מבקרים אצלך וכמה זמן הם נשארים באתר.

2. מה הכי אובר רייטד בתחום שלך?

האייפד. אני מת על האייפד שלי ולא נפרד ממנו. יצרנו אפליקציות אייפד ל-TheMarker, 'הארץ' באנגלית ולמוסף. אבל הטאבלט של אפל הוא עוד כלי בשורה של פלטפורמות דיגיטליות. הוא לא יפתור את המודל העסקי המעורער של העיתונות. צריך להסתכל על כל הזירות הדיגיטליות - איך המוצרים שלך מוצגים ועובדים גם באנדרואיד, בסושיאל ובעיקר בווב. חשיבה הוליסטית מהסוג הזה יוצרת זהות אחידה למותג בכל זירה.

3. מהו ההישג הכי משמעותי בקריירה שלך עד היום?

בשנתיים האחרונות אנחנו מובילים מהפכה דיגיטלית בשוק העיתונות הישראלי. 'הארץ' היה כלי התקשורת הראשון שעבר לשיטת עבודה של דיגיטל פירסט, במסגרתה כל התכנים שמוכנים לפרסום עולים באתרי האינטרנט של הקבוצה ולא מחכים לעיתון של מחר. התחלנו לעבוד 24/7, התמקצענו באינפוגרפיקה אינטראקטיבית, השקנו אתרים חדשים ל'הארץ' בעברית ובאנגלית ופיתחנו אפליקציות לסמרטפון ולאייפד שקיבלו ביקורות מעולות ואף המלצה מאפל. המהלך הזה הגיע לשיא בתחילת החודש כאשר הצגנו מנויים דיגיטליים.

4. מהו הרגע שהיית רוצה למחוק מהקריירה?

כשהייתי עורך חדשות החוץ של 'הארץ', ראיינתי את הדלאי לאמה ושאלתי אותו שאלה קשה: "מה יקרה לתנועה הטיבטית כשתמות?". הוא החוויר, זז בחוסר נוחות בכיסא, אבל אז חייך וענה בכנות מעוררת כבוד שהתנועה אכן תספוג מכה כואבת כש הפנים של המאבק כבר לא יהיה שם. היום עדיין הייתי שואל את אותה שאלה, אבל הייתי מנסח אותה יותר בעדינות.

5. אם לא היית עוסק במדיה דיגיטלית, בטוח הייתי עוסק ב:

יזם הייטק. התאהבתי בתחום הזה במהלך השנתיים שגרתי בעמק הסיליקון. כבר חשבתי לפתוח סטראטאפ משלי לפני שחזרתי לארץ, אבל בינתיים זה בהולד.

6. מי פתח לך דלת?

גיל עומר, שמנהל היום את מוזיאון הילדים בחולון וקיבל אותי ב-1997 לגלי צה"ל, היה המורה הכי טוב לעיתונות. אדר פרימור קיבל אותי לחדשות החוץ ב'הארץ', דב אלפון החזיר אותי לעיתון לפני שנתיים. המהפכה הדיגיטלית שאנחנו מובילים היום לא הייתה מתבצעת ללא המחויבות של העורך אלוף בן, וכמובן המנכ"ל רמי גז והמו"ל עמוס שוקן.

7. מהם מקורות ההשראה שלך?

השהות בסיליקון ואלי הייתה חוויה מדהימה. לשבת בנאט האוס - הפאב השכונתי של מארק צוקרברג, לאכול סושי בקפטריה של גוגל, לשמוע המון רעיונות מדליקים, לפגוש את המרצים הכי טובים בעולם, ללכת להרצאות של ביל גייטס או ארנולד שוורצנגר - אין משהו שמשתווה לזה.

8. כלל אחד בעבודה שאתה לעולם לא מפר?

לא לפסול מייד רעיונות. בכל עבודת צוות נזרקים לאוויר המון רעיונות, חלקם יתבררו כמעולים - אחרים פחות. בעולם הדיגיטלי הכל מדיד ואפשר לבדוק פיצ'ר חדש או כותרת בקלות רבה. לעתים קרובות העובד הכי חדש יביא את הרעיון הכי טוב, ולא העובד הכי בכיר. גוגל לימדו אותנו את כלל ה-a-b טסטינג. אפשר לבדוק רעיונות זה מול זה, לבחור את המוצלחים באמצעות גולשים אמיתיים ולהמשיך ולפתח את התהליך האבולוציוני הזה.

9. כשהיית קטן, מה רצית להיות כשתהיה גדול?

רופא. כמו אימא שלי ואחותי, שבכלל רצתה להיות עיתונאית.

10. מה הדבר הבא שהיית רוצה לעשות?

אני מאד אוהב את מה שאני עושה ואת תחום הניו מדיה. יש לי עוד אתגרים רבים בתפקיד הנוכחי, והייתי רוצה להמשיך לגדול ב'הארץ' שם אני עובד מאז שהשתחררתי מגל"צ לפני כ-12 שנה. בכל מקרה, הכיוון הוא התווית והובלת פעילות הדיגיטל והניו-מדיה של ארגון גדול. וגם אני צריך לחזור לכושר - יקרה אחרי החגים. באמת.

לסיכום, פרויקט בתחום הניו מדיה שהרשים אותך במיוחד

ניו יורק טיימס מובילים כבר שנים בתחום האינטראקטיב והחדשנות בין אתרי החדשות באינטרנט. אחד הפרויקטים המרשימים מהתקופה האחרונה הוא snow fall. במשך חצי שנה חקרו 12 אנשי מערכת הטיימס מפולת שלגים שקברה גולשי סקי וסנואובורד במדינת וושינגטון. אין אף כלי תקשורת בישראל שיכול להרשות לעצמו פרויקט כזה, שמשלב בצורה אינטגרטיבית טקסט, אינפוגרפיקה אינטרקטיבית, וידאו וצילום. אבל זה בהחלט מעורר השראה ומייצג דרך חדשה ומרשימה לספר סיפור בעידן הדיגיטלי.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    עמית 27/03/2013 09:40
    הגב לתגובה זו
    אם התמונה הזו עדכנית, חייב הטאלנט להסתפר כיאה לגבר שהוכרז כקרח. הנ"ל נראה מבוגר בעשר שנים לגילו. חן חן.
  • 6.
    בדיחה גרועה (ל"ת)
    זלמן 25/03/2013 22:52
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    תמונה נחמדה 24/03/2013 21:43
    הגב לתגובה זו
    חבל שלא שאלו איך הוא הגיע לתפקיד הזה ומה הוא עשה לפני כן
  • 4.
    מי זה הבחור הנאה והשאפתן הזה? (ל"ת)
    מוריס הספר 24/03/2013 15:53
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    קורא נאמן 24/03/2013 15:05
    הגב לתגובה זו
    ליאור היקר, אנא שים לב שכפתור הפעולה להרשמה לאתר כמעט שלא נראה. וכן האנטר לא עובד גם כן. אז לפני שמדברים על הסיליקון ואלי, ועל הפאב של מארק, בוא נדאג, איך אומרים באנגלית TO DO THE BASICS
  • 2.
    אורית 24/03/2013 13:03
    הגב לתגובה זו
    אין שום הצדקה לשלם על מנוי בדיגיטל לספק תוכן חלש, גם אם יש לו ייחוד
  • לירז 24/03/2013 15:49
    הגב לתגובה זו
    וד"א- יש להם יותר מנויים משלמים, מהצפי ההתחלתי. התאבדות? אל תגידי דברים שאת לא בקיאה בהם...
  • אורית 24/03/2013 16:53
    אם יש נתונים - שייחשפו. עובדה היא שהעיתון הדרדר והדלדל מאוד
  • 1.
    אורי 24/03/2013 12:14
    הגב לתגובה זו
    חומת התשלום, ואז יעופו ראשים (כלומר אלה שעוד נשארו אחרי עריפת הראשים האחרונה בהארץ). המוצר הדלדל מאוד - למה לשלם עבורו???
  • יונתן 24/03/2013 15:50
    הגב לתגובה זו
    איזה קטע שאת שתי התגובות הראשונות (והזהות) שיש כאן, נתנו אנשים בשם "אורי" ו"אורית"... מקריות???
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

אלמוג בוקר
צילום: רשתות חברתיות סעיף 27

כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?

הכתב הדהים כאשר הודיע על עזיבה לערוץ המתחרה, שם מרוויחים הטאלנטים בין 1.5-2 מיליון שקל בשנה. ההערכה היא ששכרו של אלמוג, שיחליף את תמיר סטיינמן, יהיה נמוך יותר; וגם - כמה מרוויח עמית סגל בשנה?
איציק יצחקי |
העיתונאי אלמוג בוקר הפך לאחד הפרצופים המוכרים בחדשות 13 גם בזכות הסיקור הצמוד ביום שפרצה המלחמה. הפופולריות שלו גברה בהדרגה בתשעת החודשים מא המלחמה והוא ממנף את זה לשדרוג בשכר. אלמוג יעבור למתחרה - חדשות 12, שהיא סוג של מונופול בשוק - מונופול שמפחדים לגעת בו מכיוון שזו תקשורת וחדשות עם פרשנים ועיתונאים חזקים והחיצים יופנו כלפי הרגולטור שיעיז להגיד שמדובר במונופול או שינסה ליצור תחרות הוגנת. חדשות 12 שייכת לקשת שהיא עצמה גם סוג של מונופול, שמחזיקה גם באתר מאקו ואתר N12. קשת נהנית מהקריסה של רשת ובמיוחד חדשות 13, כשבשוק אומרים כבר מעל לשנה שקשת היא זו שמחזיקה את רשת. היא לא מקבלת חלק מהמפרסמים כדי שיעברו לרשת, כדי ליצור מצב שיש תחרות.

קשת היא מונופול

בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).

בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.

עמית סגל  מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל

הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של  מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.  
 אלמוג בוקר - שכר של כמיליון שקל 
בפוסט שפרסם ברשתות החברתיות כתב בוקר: "אני יוצא לדרך חדשה. אני יוצא לדרך חדשה אבל בוחר להמשיך באותה נקודה במפה. העוטף. הדרום. זה הבית שלי. ובימים אלה כשאנחנו נלחמים על קיומנו, אין מבחינתי תפקיד חשוב יותר מלהיות הקול של התושבים. בעוטף. בדרום. אחרי 17 שנים אני עוזב את חדשות 13 ועובר לשמש ככתב וכפרשן הדרום של חדשות 12 ופרשן אולפן שישי. קשה לעזוב מקום שגדלת וצמחת בו". הוא מציין כי "הקלישאה אומרת שמקום עבודה הוא בית, אבל בשנה האחרונה כשאיבדתי את הבית האמיתי שלי, הפיזי שלי, – חדשות 13 היתה עבורי עוגן. חדשות 13 עכשיו ובעבר חדשות 10 היו בשבילי כמו משפחה. וזה קשה לעזוב. תמיד, בטח בימים אלה. זאת הייתה החלטה קשה, אולי הקשה ביותר שקיבלתי בחיי המקצועיים, אבל החלטתי שהגיע הזמן ללכת לאתגר חדש, כזה שיאפשר לי לעלות עוד מדרגה בהגשמה העצמית ובפעילות להצבת הדרום בצמרת סדר היום הציבורי, גם בימים שאינם מלחמה. כשכל החטופות והחטופים יחזרו הביתה". לסיום כתב כי "אני רוצה לבקש סליחה וגם לומר תודה.  סליחה מהחברים שאני כל כך אוהב ונמצאים בימים אלה במאבק חשוב מאוד. סליחה שאני עוזב. סליחה שאני עוזב עכשיו. אני נפרד מנבחרת של עיתונאים משובחים שהיו לי הכבוד והזכות לעבוד לצידם. אחרי אינספור מאבקים שעברנו יחד, במאבק הזה, החשוב מכולם, אני עדיין איתכם, גם אם מבחוץ. תודה שעמדתם מאחורי גם כשטעיתי, שהייתם שם בשבילי בכל הסלמה בעוטף, ובעיקר על כך שתמיד נתתם לי את המקום להגשים את הייעוד שלי, את הסיבה שבחרתי במקצוע החשוב הזה, להיות שליח של האזור הכי חשוב (מבחינתי) ויחד, לא פעם הצבנו את הדרום בכלל ואת העוטף בפרט בצמרת סדר היום. תודה על כך שאפשרתם לי לצעוק את שעל ליבם של תושבי העוטף היקרים לליבי. לליבנו. תודה וסליחה".