under 40: "הטאבלט לא יפתור את המודל העסקי המעורער של העיתונות"
בתחילת החודש עבר 'הארץ' לשיטת חומת תשלום, ושוק התקשורת המקומי צופה מן הצד כדי לראות האם המהלך של אנשי שוקן יצלח או לאו. לרגל המהלך, היום מערכת פינת under 40 את ליאור קודנר, ראש חטיבת הדיגיטל של קבוצת 'הארץ - TheMarker'.
.
1. מה הכי אנדר רייטד בתחום שלך?
בניית קהילה של הגולשים. אתרי האינטרנט עסוקים בהשגת טראפיק על ידי הגדלת מספר המשתמשים הייחודיים (היוניקים) שמבקרים באתר מדי חודש. כך וואלה ו-ynet יכולים לריב מי האתר הכי גדול בארץ. בעיני, המדד הכי חשוב הוא לא מספר הגולשים אלא נאמנות המשתמשים - כל כמה זמן הם מבקרים אצלך וכמה זמן הם נשארים באתר.
2. מה הכי אובר רייטד בתחום שלך?
האייפד. אני מת על האייפד שלי ולא נפרד ממנו. יצרנו אפליקציות אייפד ל-TheMarker, 'הארץ' באנגלית ולמוסף. אבל הטאבלט של אפל הוא עוד כלי בשורה של פלטפורמות דיגיטליות. הוא לא יפתור את המודל העסקי המעורער של העיתונות. צריך להסתכל על כל הזירות הדיגיטליות - איך המוצרים שלך מוצגים ועובדים גם באנדרואיד, בסושיאל ובעיקר בווב. חשיבה הוליסטית מהסוג הזה יוצרת זהות אחידה למותג בכל זירה.
3. מהו ההישג הכי משמעותי בקריירה שלך עד היום?
בשנתיים האחרונות אנחנו מובילים מהפכה דיגיטלית בשוק העיתונות הישראלי. 'הארץ' היה כלי התקשורת הראשון שעבר לשיטת עבודה של דיגיטל פירסט, במסגרתה כל התכנים שמוכנים לפרסום עולים באתרי האינטרנט של הקבוצה ולא מחכים לעיתון של מחר. התחלנו לעבוד 24/7, התמקצענו באינפוגרפיקה אינטראקטיבית, השקנו אתרים חדשים ל'הארץ' בעברית ובאנגלית ופיתחנו אפליקציות לסמרטפון ולאייפד שקיבלו ביקורות מעולות ואף המלצה מאפל. המהלך הזה הגיע לשיא בתחילת החודש כאשר הצגנו מנויים דיגיטליים.
4. מהו הרגע שהיית רוצה למחוק מהקריירה?
כשהייתי עורך חדשות החוץ של 'הארץ', ראיינתי את הדלאי לאמה ושאלתי אותו שאלה קשה: "מה יקרה לתנועה הטיבטית כשתמות?". הוא החוויר, זז בחוסר נוחות בכיסא, אבל אז חייך וענה בכנות מעוררת כבוד שהתנועה אכן תספוג מכה כואבת כש הפנים של המאבק כבר לא יהיה שם. היום עדיין הייתי שואל את אותה שאלה, אבל הייתי מנסח אותה יותר בעדינות.
5. אם לא היית עוסק במדיה דיגיטלית, בטוח הייתי עוסק ב:
יזם הייטק. התאהבתי בתחום הזה במהלך השנתיים שגרתי בעמק הסיליקון. כבר חשבתי לפתוח סטראטאפ משלי לפני שחזרתי לארץ, אבל בינתיים זה בהולד.
6. מי פתח לך דלת?
גיל עומר, שמנהל היום את מוזיאון הילדים בחולון וקיבל אותי ב-1997 לגלי צה"ל, היה המורה הכי טוב לעיתונות. אדר פרימור קיבל אותי לחדשות החוץ ב'הארץ', דב אלפון החזיר אותי לעיתון לפני שנתיים. המהפכה הדיגיטלית שאנחנו מובילים היום לא הייתה מתבצעת ללא המחויבות של העורך אלוף בן, וכמובן המנכ"ל רמי גז והמו"ל עמוס שוקן.
7. מהם מקורות ההשראה שלך?
השהות בסיליקון ואלי הייתה חוויה מדהימה. לשבת בנאט האוס - הפאב השכונתי של מארק צוקרברג, לאכול סושי בקפטריה של גוגל, לשמוע המון רעיונות מדליקים, לפגוש את המרצים הכי טובים בעולם, ללכת להרצאות של ביל גייטס או ארנולד שוורצנגר - אין משהו שמשתווה לזה.
8. כלל אחד בעבודה שאתה לעולם לא מפר?
לא לפסול מייד רעיונות. בכל עבודת צוות נזרקים לאוויר המון רעיונות, חלקם יתבררו כמעולים - אחרים פחות. בעולם הדיגיטלי הכל מדיד ואפשר לבדוק פיצ'ר חדש או כותרת בקלות רבה. לעתים קרובות העובד הכי חדש יביא את הרעיון הכי טוב, ולא העובד הכי בכיר. גוגל לימדו אותנו את כלל ה-a-b טסטינג. אפשר לבדוק רעיונות זה מול זה, לבחור את המוצלחים באמצעות גולשים אמיתיים ולהמשיך ולפתח את התהליך האבולוציוני הזה.
9. כשהיית קטן, מה רצית להיות כשתהיה גדול?
רופא. כמו אימא שלי ואחותי, שבכלל רצתה להיות עיתונאית.
10. מה הדבר הבא שהיית רוצה לעשות?
אני מאד אוהב את מה שאני עושה ואת תחום הניו מדיה. יש לי עוד אתגרים רבים בתפקיד הנוכחי, והייתי רוצה להמשיך לגדול ב'הארץ' שם אני עובד מאז שהשתחררתי מגל"צ לפני כ-12 שנה. בכל מקרה, הכיוון הוא התווית והובלת פעילות הדיגיטל והניו-מדיה של ארגון גדול. וגם אני צריך לחזור לכושר - יקרה אחרי החגים. באמת.
לסיכום, פרויקט בתחום הניו מדיה שהרשים אותך במיוחד
ניו יורק טיימס מובילים כבר שנים בתחום האינטראקטיב והחדשנות בין אתרי החדשות באינטרנט.
- 7.עמית 27/03/2013 09:40הגב לתגובה זואם התמונה הזו עדכנית, חייב הטאלנט להסתפר כיאה לגבר שהוכרז כקרח. הנ"ל נראה מבוגר בעשר שנים לגילו. חן חן.
- 6.בדיחה גרועה (ל"ת)זלמן 25/03/2013 22:52הגב לתגובה זו
- 5.תמונה נחמדה 24/03/2013 21:43הגב לתגובה זוחבל שלא שאלו איך הוא הגיע לתפקיד הזה ומה הוא עשה לפני כן
- 4.מי זה הבחור הנאה והשאפתן הזה? (ל"ת)מוריס הספר 24/03/2013 15:53הגב לתגובה זו
- 3.קורא נאמן 24/03/2013 15:05הגב לתגובה זוליאור היקר, אנא שים לב שכפתור הפעולה להרשמה לאתר כמעט שלא נראה. וכן האנטר לא עובד גם כן. אז לפני שמדברים על הסיליקון ואלי, ועל הפאב של מארק, בוא נדאג, איך אומרים באנגלית TO DO THE BASICS
- 2.אורית 24/03/2013 13:03הגב לתגובה זואין שום הצדקה לשלם על מנוי בדיגיטל לספק תוכן חלש, גם אם יש לו ייחוד
- לירז 24/03/2013 15:49הגב לתגובה זווד"א- יש להם יותר מנויים משלמים, מהצפי ההתחלתי. התאבדות? אל תגידי דברים שאת לא בקיאה בהם...
- אורית 24/03/2013 16:53אם יש נתונים - שייחשפו. עובדה היא שהעיתון הדרדר והדלדל מאוד
- 1.אורי 24/03/2013 12:14הגב לתגובה זוחומת התשלום, ואז יעופו ראשים (כלומר אלה שעוד נשארו אחרי עריפת הראשים האחרונה בהארץ). המוצר הדלדל מאוד - למה לשלם עבורו???
- יונתן 24/03/2013 15:50הגב לתגובה זואיזה קטע שאת שתי התגובות הראשונות (והזהות) שיש כאן, נתנו אנשים בשם "אורי" ו"אורית"... מקריות???

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.