מי נגד מי?

ככה נראית הכרזת מלחמה: כמה כותרות קיבל נתניהו ב'ידיעות', ואיך היה הסיקור?

אביב הורביץ בדק בטורו 'מי נגד מי' של מגזין M, את הסיקור שקיבל ראש הממשלה בעיתונו של מוזס. על זה עוד אפשר יהיה לעשות דוקטורטים בעתיד
אביב הורביץ | (5)

חוקרי תקשורת עוד יעשו דוקטורטים על הסיקור הבעייתי של מערכת הבחירות לכנסת ה-19, אבל האמת היא שאין צורך בהשכלה אקדמית כדי לקבוע ש'ידיעות אחרונות' שבר בשבועות האחרונים את השיא של עצמו בכל הקשור לסיקור שלילי ומגמתי של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

בחודש האחרון, מ-3 בדצמבר ועד אתמול, 3 בינואר, הופצו 28 גיליונות של 'ידיעות'. 21 מתוכם עסקו בעמוד השער בנושאים פוליטיים, מדיניים או כלכליים. 12 מתוך 21 השערים הללו, יותר ממחצית, הכילו כותרות או כותרות משנה נגד נתניהו.

* רוצים לקרוא את הטור המלא של אביב הורביץ במגזין M? לחצו כאן

הנה כמה דוגמאות. ב-3.12 ציטטה הכותרת את רם עמנואל, לשעבר יועצו של אובמה שאמר כי "נתניהו הימר והפסיד" - כלומר תמך באיש הלא נכון בבחירות לנשיאות ארה"ב. כעבור 3 ימים פורסמה הכותרת "זעם בליכוד: נתניהו מכר אותנו לליברמן". נדלג מעט קדימה. ב-23.12, בעקבות המתקפה של נתניהו על נפתלי בנט, תיארה כותרת המשנה בעמוד הראשון כיצד "ראש הממשלה נכנס ללחץ מבריחת מנדטים למפלגת הבית היהודי". כעבור 4 ימים דיווח העיתון כי "בניגוד לנהלים: נתניהו חגג עם שרית חדד". למחרת צוטט בכותרת הראשית שר השיכון, אריאל אטיאס, שאמר כי "הדיור התייקר בגלל נתניהו ושטייניץ" ואילו ביום שני האחרון עסקה כותרת בשער במבוכה שנגרמה לנתניהו בכנס בחירות בנצרת עילית.

ואם לסכם: מספר הכותרות בעד נתניהו בעמודים הראשונים בחודש האחרון עמד על אפס מאופס. ומינה צמח הייתה אומרת: 100% נגד נתניהו, לעומת 0% בעדו.

גורם ב'ידיעות' דחה השבוע בתוקף את הטענה למרדף מכוון של העיתון אחרי נתניהו. "מה לעשות - אנחנו רודפים אחרי ידיעות בלעדיות", אמר. "עובדה שכל הכותרות שהזכרת הופיעו במקביל או למחרת, בדרך זו או אחרת, בכל כלי התקשורת החופשיים שעוד נשארו בישראל, שהם 'ידיעות', 'הארץ', ערוץ 2 וערוץ 10. אני ממליץ לך לבדוק כמה כותרות חיוביות הופיעו על נתניהו ב'הארץ' או באחד מ-2 הערוצים. אני די משוכנע שהתוצאה תהיה זהה".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    חיה 06/01/2013 20:54
    הגב לתגובה זו
    המרכז (שמאל במסכה). המרכז האמיתי דוחה אותו מזה זמן.
  • 4.
    אילן 06/01/2013 12:57
    הגב לתגובה זו
    ומה עם בדיקה לתקופה המקבילה בבחירות הקודמות? ואם יתברר שגם המועמדים הבולטים בבחירות הקודמות קיבלו יחס דומה? בקיצור, נקווה שחוקרי התקשורת שיעשו דוקטורטים ייעשו עבודה קצת יותר רצינית מהכתב הנ"ל
  • 3.
    סתם קורא 06/01/2013 12:09
    הגב לתגובה זו
    אני מתרשם, משיחות עם חברים, שעיתון זה עוד ייענש על ידי הקוראים עקב עמדותיו וכותרותיו המוטות.בשבועות הקרובים, זה כבר יורגש.
  • 2.
    המציע 06/01/2013 10:19
    הגב לתגובה זו
    אז תבדוק. אל תחפף. מה שעשית זה תחקיר של תלמיד בכיתה ט' שהכריחו אותו לגזור משהו באמצעות מספריים אמיתיות.
  • 1.
    ידיעות כורה את הקבר של עצמו. מי קורא אותו???? (ל"ת)
    גידי 05/01/2013 02:31
    הגב לתגובה זו
שירות דיגיטלי (X)שירות דיגיטלי (X)
ראש בראש

הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?

חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין

יוסי ישראל |

סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?

סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?

בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.

הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת


הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?

מור

מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח

מבחינת מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות כאן11 ורשת ממשיכות להיחלש, קשת וערוץ 14 מובילות; בפריים טיים המתכון המנצח אכן ניצח והריאליטי-מוזיקה-אירוויזיון היה בראש

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות נשאר בסטטוס קוו, למרות שחדשות 13 נחלשו שוב, אחרי תקופה שבה הראו התאוששות מסוימת. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.5% רייטינג ו-353 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-197 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 4.3% רייטינג ו-106 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 2.7% רייטינג בלבד ו-69 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התוכן המקורי היחידי שעלה בפריים טיים היה "זהו זה" של כאן11, אבל מבלי להיכנס להשוואות לגבי הגירסה העדכנית של התכנית המיתולוגית, היא היתה במקום האחרון, בפער רב, עם 3.6% רייטינג ו-79 אלף צופים בלבד. במקום הראשון, איך לא, היה ריאליטי מוזיקה ואירווזיון, "הכוכב הבא" של קשת, שהיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים, עם 15.6% רייטינג ו-406 אלף צופים. אחרי מבחינת רייטינג היה "ווארט" של רשת עם 8%, אך יחסית מעט צופים (181 אלף) לעומת הפטריוטים של ערוץ 14, שהיתה עם 224 אלף צופים, אבל איכשהו, בשיטת הרייטינג הנוכחי, עמדה על פחות רייטינג, 7.9%, ליתר דיוק. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.3% ו-80 אלף צופים. אחריה המשיכה המטוטלת של חילופי המקום, כשהפעם תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, היתה במקום השלישי, עם 1.7% רייטינג ו-31 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השני עם 2.3% רייטינג ו-67 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 3.5% ו-73 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 2% ו-44 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.4% ו-25 אלף צופים. 

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-209 אלף צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.6% רייטינג ו-127 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.5% רייטינג ו-93 אלף צופים בלבד. 

לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 8.7% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה אזור בחירה של 13, עם 5.3% רייטינג ו-121 אלף צופים. שלזינגר וברדוגו בערוץ 14 היו במקום האחרון, עם 5% ו-145 אלף צופים.