לן בלווטניק
צילום: יחצ

המרוויחה הגדולה מעסקת רשת 13 היא בכלל קשת 12

המיליארדר לן בלווטניק בדרך להשלים את העברת הבעלות ברשת 13 לקבוצת משקיעים בהובלת המנכ"ל אמיליאנו קלמזוק; מי עומד מאחורי הקבוצה והאם יכולים לחזור ולהתחרות בקשת?
נושאים בכתבה רשת 13 קשת

השליטה ברשת 13 בדרך לעבור לידי המנכ"ל אמיליאנו קלמזוק, שיקבל את חלקו של בעל השליטה הנוכחי לן בלווטניק (74%) ללא תמורה. 


ההודעה על העברת השליטה ללא תמורה מגיעה לאחר שבחודשים האחרונים ניהל בלווטניק משאים ומתנים עם שורה של אנשים עסקים בולטים שהביעו עניין ברכישת הערוץ. תחילה היה זה עופר ינאי שבחן רכישת 10% מידי בעל השליטה, אך השיחות עלו על שרטון ואף הובילו בהמשך לתביעה מצדו של ינאי כנגד מנהלי הערוץ. בסוף השנה שעברה, היה נדמה שמי שיתפוס את מקומו של בלווטניק הוא היזם ואיש העסקים ניר צוק, אלא שגם עסקה זו לא יצאה אל הפועל.


כעת, עוברת השליטה לידיו של המנכ"ל, שטוען שעומדת מאחוריו קבוצת משקיעים. עם זאת, על פי ההערכות הוא טרם הצליח לגבש קבוצה שכזו ומחפש בימים אלו אחר אנשים שמעוניינים להצטרף למהלך. עם זאת, סוגייה זו, צפויה להתבהר כבר בקרוב שכן קלמזוק יצטרך לחשוף את שותפיו כדי לקבל את האישור הרגולטורי של הרשות השנייה. בכל אופן, ניתן להעריך שיהיה מדובר באנשים בעלי הון משמעותי שמבינים שההשקעה בערוץ ככל הנראה לא תימדד במונחים פיננסיים, לכל הפחות בטווח הבינוני-קצר.


מי שיבחר להיכנס לנעליים של בלוטניק, תהא זהותו אשר תהא, יאלץ להתמודד עם המשבר הכלכלי החמור אליו נקלעה רשת 13 בשנים האחרונות. ב-2024 היא רשמה הפסד תפעולי של כ-120 מיליון שקל, ולפי גורמים המעורים במצב – ההפסדים בפועל גבוהים אף יותר, ומוערכים במעל 150 מיליון שקל בשנה. בלווטניק, בעל השליטה, הזרים כבר מאות מיליוני שקלים לערוץ מאז המיזוג עם ערוץ 10 ב-2019, אבל לאחרונה נראה שהוא החליט להגיד - סטופ. הוא חיפש קונים, ניהל מגעים עם משקיעים, אבל העסקה לא הבשילה, והחשש מקריסה הפך מוחשי מתמיד.


בין לבין, עלתה לכותרות תביעה שהגיש איש העסקים עופר ינאי נגד רשת 13, בלווטניק והיו"ר נדב טופולסקי. ינאי טען כי שילם 4 מיליון דולר לרשת כחלק מעסקת רכישה ממנה נסוג, וכעת דורש את הכסף בחזרה. בתביעה נחשף עומק המשבר של הערוץ – ירידה דרמטית בהכנסות בשנים האחרונות, חובות ענקיים לספקים, וכאוס ניהולי שהביא למצב שבו ספקים ועובדים חוששים לעתידם. ברשת 13 טענו מנגד שהתביעה היא ניסיון להסיט את הדיון מהתנהלותו של ינאי.


אתגר נוסף עמו הם יצטרכו להתמודד הוא להביא יציבות לארגון שסבל בשנים האחרונות מטלטלות שונות. האחרון שבהם הוא מינויה של יוליה שמאלוב ברקוביץ לתפקיד מנכ"לית חברת החדשות. מינוי שעורר סערה גדולה והביא את ועד העובדים של הערוץ להגיש עתירה לבג"ץ כנגד המינוי. מהלך שהביא את ההנהלה לסגת מהמהלך. מי שמונתה במקומה היא טלי בן עובדיה ששימשה עד יוני האחרון כעורכת הראשית של "רלוונט" מיזם התקשורת של ניר צוק, שנסגר לאחרונה.


בין כה וכה, המרוויחות הגדולות מהכאוס ברשת 13 הן המתחרות ובראשן קשת 12. על אף שכבר שנים רבות, רשת 13 לא מהווה מתחרה, בקשת 12 יכולים לנשום לרווחה מכך שלפחות כרגע לא נראה שהשליטה עוברת למיליארדר שמוכן להשקיע סכומים משמעותיים בערוץ שנמצא על סף כניסה לחדלות פירעון. כניסה של דמויות כמו ינאי או צוק, שהיו יכולים להשקיע סכומים משמעותיים בשיקום הערוץ בתמורה לעמדת הכוח שהיא מספקת, הייתה עשויה להגדיל במעט את התחרות בתחום.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"


אבל זה לא קרה, וספק אם נראה פה דמות משמעותית שתוכל להנחות קו משמעותי. במקום זאת, כנראה שלפחות בטווח הקרוב נראה עוד מאותו דבר, הרבה בלאגן והיעדר יד מכוונת. עם זאת, חובת ההוכחה בהקשר הזה היא על קלמזוק, שיצטרך להוכיח שקודם כל הוא יודע לגייס משקיעים, אבל לא פחות חשוב מכך הוא יודע לאחד אותם מאחוריו. אחרת, נחוזר ונראה את מאבקי הכוח של השנים האחרונות בתוך ההנהלה, דבר שוודאי לא יועיל לערוץ שמצבו גם ככה לא מזהיר.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    רק ערוץ 14! (ל"ת)
    אפי 23/04/2025 13:11
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    מוריה לפחות עם ברקו יכולה להיות מנוף אדיר למשיכת קהל. היא ממגנטת. (ל"ת)
    אנונימי 23/04/2025 08:53
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    שרגאי 22/04/2025 19:58
    הגב לתגובה זו
    יש לו תחקירים מצוינים ואוביקטיביים
  • 8.
    ירון 22/04/2025 16:08
    הגב לתגובה זו
    מי שמשקיע בערוץ הזה יפסיד את כל כספו גם את מה שלא השקיע ספציפית ב13
  • 7.
    אנונימי 22/04/2025 14:54
    הגב לתגובה זו
    מציע שצוק והאפס ההוא ממלאנוקס יקנו ויבזבזו את כספם שנאה לביבי זה לא התכנית העסקית של הערוץ
  • 6.
    יהווינו 22/04/2025 01:01
    הגב לתגובה זו
    מוביל את המאבק בהדתה.
  • 5.
    קפלניסט 22/04/2025 00:59
    הגב לתגובה זו
    צאו להפגין למען הפלת הממשלה הכושלת ושחרור החטופים.
  • 4.
    אחד העם 22/04/2025 00:58
    הגב לתגובה זו
    למען החמרת הענישה נגד האברכים הפרזיטים שמסרבים להתגייס לצהל.
  • 3.
    קובי 21/04/2025 16:57
    הגב לתגובה זו
    המרוויח היחידי זה הפיקח שהיתפטר ומכר את הדרק הערוץ הזה או היחידי שיצא מורווח באמת ערוץ 13 ערוץ לכמה זקנים מהשמואל שחיים בקיבוץ
  • 2.
    בגלל שזה ערוצים תומכי סרבנות והפגנות אלימות הציבור מתנער מהם (ל"ת)
    אנונימי 21/04/2025 16:16
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חייל אלמוני 21/04/2025 14:27
    הגב לתגובה זו
    לא מכיר עיתונאי אחד שעובד בו הראוי להערכה.צבר גושי של שמאל קיצוני אליםשקרן ודורסני.
  • גרשון 22/04/2025 00:56
    הגב לתגובה זו
    הערוץ מוביל את הדרישה לגיוס כל החרדים לצהל
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.