עמית גל
צילום: מארק ניימן, לעמ

ביטוח הרכב מזנק - רשות שוק ההון והביטוח פועלת להוזלה עם ביטוח מותאם לרכב ולנהג

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון והביטוח: "הצעד שאנחנו מציעים יתרום לצמצום מספר תאונות הדרכים וצפוי להביא להוזלת דמי הביטוח של פוליסות רכב חובה"
דור עצמון | (4)

ביטוחי הרכב מזנקים בשנה וחצי האחרונות על רקע מספר תופעות שמתרחשות במקביל - יותר פקקים, יותר תאונות, מחסור בחלפים, גניבות מרובות והתייקרות של חלקי חילוף. הביטוחים זינקו בממוצע במעל 25% בתקופה הזו וברשות שוק ההון והביטוח מנסים לעזור לציבור. 

איך להפחית את סכום ביטוח הרכב?

 

הם מכוונים ומאפשרים לתת לציבור אפשרויות לבטח בהתאם להיסטוריה של הנהג ולפי סוג הרכב. באופן הזה נהגים שנוהגים בצורה בטוחה יקבלו ביטוח זול יותר. זה כבר קיים בחברות ביטוח מסוימות, יש משמעות להיסטוריית הנהיגה. אבל ברשות שוק ההון והביטוח נערכים להרחיב את הביטוח הספציפי למבוטחים. 

על פי רשות שוק ההון והביטוח - המשתנים החדשים לתמחור ביטוח החובה צפויים להוזיל את דמי הביטוח המשולמים על ידי הציבור ולעודד נהיגה זהירה ובטוחה יותר. בשלב הראשון פורסמה טיוטת חוזר לעדכון רשימת המשתנים לתמחור תעריפי ביטוח רכב החובה. לצורך קביעת תעריפי ביטוח רכב חובה, חברות ביטוח יכולות להשתמש במשתני תמחור מתוך רשימת משתנים שאושרו על-ידי הממונה על שוק ההון. כיום תעריפי ביטוח רכב החובה נקבעים לפי משתני התמחור הבאים: בעלות על הרכב, נפח המנוע, כריות אויר, מערכת לבקרת יציבות (ESP), מערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS), מערכת התראה על אי שמירת מרחק (FCW), מערכת התראה על סטייה מנתיב (LDW), מערכות בטיחות לאופנועים וחמישה משתנים המתייחסים למאפייני הנהג (גיל, ותק, מין, מספר תאונות ושלילות רישיון).

לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות בעולם בטיחות הרכב וכניסתן של שיטות תמחור חדשניות, ערך מפעיל המאגר הסטטיסטי, הפועל בענף ביטוח רכב חובה מטעם רשות שוק ההון ואמון על הערכת הסיכונים בענף, בחינה של משתני תמחור חדשים. לאחר תהליך בחינה זה, קיבלה רשות שוק ההון את ההמלצות להרחיב את רשימת המשתנים לתמחור דמי ביטוח החובה, כדי לשקף התפתחויות טכנולוגיות, לאפשר תמחור מדויק יותר ולעודד נהיגה זהירה ובטוחה יותר.

המשתנים החדשים שבכוונת הרשות להוסיף הם: נסיעה (מספר הקילומטרים שהרכב נסע), מערכת בלימה אוטונומית (AEB), מערכת סיוע לשמירה על נתיב (LDP) וקורס הכשרה לאופנועים (הוספת משתנה זה נעשתה בשיתוף פעולה עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים).

הוספת משתנים אלו תגדיל את התמריץ הכלכלי לשימוש ברכבים בטיחותיים יותר, תגביר את הבטיחות בדרכים, תעודד נהיגה זהירה ובטוחה יותר ותוביל להפחתת דמי ביטוח החובה הנגבים מכלל הציבור. פרסום הנוסח הסופי של הוראות הרשות כפוף לאישור ועדה משותפת של ועדת חוקה, חוק ומשפט וועדת הכספים. המשתנים החדשים יובאו לאישור הוועדה לאחר סיום תהליך קבלת הערות הציבור.

 

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון (בפועל), עמית גל אמר על רקע הדיווח: "אנחנו ברשות פועלים לתמחור מדויק יותר של הפרמיה בביטוח חובה, ומעודדים נהיגה זהירה ובטוחה יותר. הצעד שאנחנו מציעים יתרום לצמצום מספר תאונות הדרכים וצפוי להביא להוזלת דמי הביטוח של פוליסות רכב חובה. אני מודה למפעיל מאגר המידע הסטטיסטי בענף שערך את הניתוח והמליץ על הוספת המשתנים החדשים ולרשות הלאומית לבטיחות בדרכים על שיתוף הפעולה בנושא חשוב זה".

קיראו עוד ב"ביטוח"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    לתפארת המדינה הפולנית (ל"ת)
    איציק 04/06/2023 09:12
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אלון 04/06/2023 08:36
    הגב לתגובה זו
    זהו חלק מהטרור הפלסטינאי
  • 2.
    אבי 04/06/2023 08:33
    הגב לתגובה זו
    תחשוב א
  • 1.
    חיימקה 04/06/2023 06:26
    הגב לתגובה זו
    ככה זה כשממנים טיפשים ובורים בתפקידי מפתח של ניהול מדינה
רטיבות בתקרה נזילה (רשתות)רטיבות בתקרה נזילה (רשתות)

27 אינסטלטורים כדי לתקן נזילה; ככה חברות הביטוח טרטרו את בעל הדירה

בית המשפט בהרצליה קבע: שירביט ונץ התרשלו בטיפול בנזק - "הותירו את התובע בן ערובה למחלוקות ביניהן"



רן קידר |


פסק דין תקדימי שניתן בבית משפט השלום בהרצליה חושף את הכשלים החמורים בטיפול של חברות הביטוח בנזקי מים. השופטת הבכירה הדסה אסיף קבעה כי חברת הביטוח שירביט וחברת ניהול התביעות נץ התרשלו בטיפול בנזילה בביתו של אהרון אזון, וחייבה אותן לפצותו בסכום כולל של למעלה מ-100 אלף שקל.

המקרה המדובר החל באפריל 2019, כאשר אזון הבחין בהתנפחות של קיר בחדר המזווה וסימני טפטוף מים. מה שהיה אמור להיות תיקון פשוט הפך למסע ייסורים של חמישה חודשים, במהלכם ביקרו בעלי מקצוע שונים בביתו לא פחות מ-27 פעמים, כאשר כל ביקור נמשך כשלוש שעות.

"אתר בנייה במקום בית" - התובע מתאר חודשים של טרטור

בפסק הדין מצטטת השופטת אסיף את עדותו של התובע, שתיאר כיצד "כל ביקור של בעל מקצוע פגע בשגרת המשפחה, וגרם לו לעגמת נפש ואף לאובדן שעות עבודה לא מועטות". התובע כינה את תנאי המגורים בתקופה זו כ"אתר בנייה", ותיאר את "הצורך בריקון דליי מים שנצברו במזווה במשך תקופה ממושכת, השבתת חדר האמבטיה ששירת 4 נפשות לרבות תינוקת ואשר כלל את האמבטיה היחידה בבית".

הנתון המדהים ביותר עולה מהפער הזמנים: בעוד הקריאה הראשונה לטיפול בנזילה נעשתה ב-15 באפריל 2019, רק ב-1 באוגוסט - כשלושה וחצי חודשים לאחר מכן - הוזמנה לראשונה חברת מדיטסט, המתמחה באיתור נזילות. השופטת קבעה כי "פער זמנים משמעותי זה מעיד על טיפול רשלני ומתמשך מצד הנתבעות".

אחת הטענות המרכזיות של חברת נץ הייתה שהיא שימשה רק כמתאמת בין השרברבים לבין המבוטח. אולם השופטת דחתה טענה זו נחרצות, תוך שהיא מצטטת מההסכם בין שירביט לנץ: "חברת הניהול מתחייבת שהשירותים שיינתנו על ידה לפי הסכם זה ונספחיו יהיו מהירים, יעילים ואדיבים, באיכות וברמה מקצועית גבוהה".

רטיבות בתקרה נזילה (רשתות)רטיבות בתקרה נזילה (רשתות)

27 אינסטלטורים כדי לתקן נזילה; ככה חברות הביטוח טרטרו את בעל הדירה

בית המשפט בהרצליה קבע: שירביט ונץ התרשלו בטיפול בנזק - "הותירו את התובע בן ערובה למחלוקות ביניהן"



רן קידר |


פסק דין תקדימי שניתן בבית משפט השלום בהרצליה חושף את הכשלים החמורים בטיפול של חברות הביטוח בנזקי מים. השופטת הבכירה הדסה אסיף קבעה כי חברת הביטוח שירביט וחברת ניהול התביעות נץ התרשלו בטיפול בנזילה בביתו של אהרון אזון, וחייבה אותן לפצותו בסכום כולל של למעלה מ-100 אלף שקל.

המקרה המדובר החל באפריל 2019, כאשר אזון הבחין בהתנפחות של קיר בחדר המזווה וסימני טפטוף מים. מה שהיה אמור להיות תיקון פשוט הפך למסע ייסורים של חמישה חודשים, במהלכם ביקרו בעלי מקצוע שונים בביתו לא פחות מ-27 פעמים, כאשר כל ביקור נמשך כשלוש שעות.

"אתר בנייה במקום בית" - התובע מתאר חודשים של טרטור

בפסק הדין מצטטת השופטת אסיף את עדותו של התובע, שתיאר כיצד "כל ביקור של בעל מקצוע פגע בשגרת המשפחה, וגרם לו לעגמת נפש ואף לאובדן שעות עבודה לא מועטות". התובע כינה את תנאי המגורים בתקופה זו כ"אתר בנייה", ותיאר את "הצורך בריקון דליי מים שנצברו במזווה במשך תקופה ממושכת, השבתת חדר האמבטיה ששירת 4 נפשות לרבות תינוקת ואשר כלל את האמבטיה היחידה בבית".

הנתון המדהים ביותר עולה מהפער הזמנים: בעוד הקריאה הראשונה לטיפול בנזילה נעשתה ב-15 באפריל 2019, רק ב-1 באוגוסט - כשלושה וחצי חודשים לאחר מכן - הוזמנה לראשונה חברת מדיטסט, המתמחה באיתור נזילות. השופטת קבעה כי "פער זמנים משמעותי זה מעיד על טיפול רשלני ומתמשך מצד הנתבעות".

אחת הטענות המרכזיות של חברת נץ הייתה שהיא שימשה רק כמתאמת בין השרברבים לבין המבוטח. אולם השופטת דחתה טענה זו נחרצות, תוך שהיא מצטטת מההסכם בין שירביט לנץ: "חברת הניהול מתחייבת שהשירותים שיינתנו על ידה לפי הסכם זה ונספחיו יהיו מהירים, יעילים ואדיבים, באיכות וברמה מקצועית גבוהה".