פרויקט כיכר דניה קבוצת יסודות
צילום: הדמייה ארי כהן אדריכלים ומתכנני ערים

מנורה מבטחים מזרימה 450 מיליון שקל ליסודות

יסודות היא חברת אשראי לשוק ההתחדשות העירונית הצומח; מנורה קיבלה אפשרות להשתלט על החברה

אביחי טדסה |

מנורה מבטחים היא חברת הביטוח והפיננסים הדינמית ביותר בשוק בשנים האחרונות וזה מתבטא במחירה בבורסה. היא מספקת תשואה טובה יותר מהמתחרות - השוק מפרגן לביצועים ולהתרחבות. לאחרונה ניסתה לרכוש את השליטה בישראכרט, אך יצחק תשובה וקבוצת דלק הציעו מחיר גבוה יותר
וחטפו לה את העסקה.

אולי זו הסיבה שהיא ממשיכה להתרחב בתחום האשראי החוץ בנקאי - הקבוצה הזרימה לאחרונה 450 מיליון שקל ליסודות, המספקת ליווי פיננסי ואשראי לקבלנים. מתוך סכום זה, 200 מיליון שקל יהיו ניתנים להמרה למניות שליטה בחברה, מה שעשוי להפוך את מנורה
לבעלת השליטה ביסודות בשיעור של 50.1%.

במסגרת העסקה, מנורה תקבל זכות למנות דירקטור ליסודות, מה שיאפשר לה להשפיע על קבלת ההחלטות בחברה. בנוסף, ניתנה לה אופציה להגדיל את אחזקתה ביסודות ל-100% בתוך ארבע שנים, בכפוף להצלחת החברה.

יסודות, שהוקמה לפני
למעלה מעשור, מתמקדת במתן אשראי לפרויקטים של התחדשות עירונית ופינוי־בינוי, לצד הנפקת פוליסות חוק מכר וערבויות לרוכשי דירות. תחום ההתחדות העירונית צומח בקצבים מרשימים ויש כבר לא מעט חברות אשראי חוץ בנקאי שמתמחות בתחום. לאחרונה גם השקיעה כלל בחברת רובי קפיטל
שמספקת אשראי בתחום זה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רכב גנוב
צילום: פוינטר

גניבות הרכב בירידה תלולה - ביטוח הרכב עדיין יקר

ירידה של 15% בגניבות, אבל בעלי ג'יפונים ותושבי גוש דן עדיין צריכים לישון עם עין אחת פקוחה

רן קידר |

ירידה דרמטית בגניבות רכב בישראל: הסיכום השנתי צפוי לעמוד על כ-15,400 גניבות, ירידה של כ-15% לעומת שנה שעברה. מדובר במספר הגניבות הנמוך ביותר זה 4 שנים. אבל, הירידה במספר הגניבות פוגשת מחירי ביטוח רכב שעלו ב-50% בשלוש שנים, כשבחצי השנה האחרונה הם יורדים ב-5% בלבד. אין מתאם בין השטח לבין אגרת הביטוח. צריך לזכור שהביטוח כולל כמובן גם תאונות ועוד, אבל נראה שרוב הגורמים אמורים היו להוריד אותו הרבה יותר מאחוזים בודדים.

בין הסיבות לירידה - המצב הביטחוני. יש הרבה יותר פיקוח ופטרולים לאורך קו התפר והגניבות מתמעטות. תל אביב מובילה עם 19% מניסיונות הגניבה. פתח תקווה רשמה 15% מניסיונות הגניבה. הדגמים המובילים לאורך כל השנים האחרונות וגם השנה - ג'יפונים.

אז למה הוא לא יורד? הממונה על רשות שוק ההון והביטוח, עמית גל לא עשה כלום בשנים האחרונות חוץ מלכתוב בדוח השנתי שהריכוזיות של חברות הביטוח בעלייה. ריכוזיות בעלייה = תחרות נמוכה. רק לפני כשלושה חודשים הוא התעורר ודרש מחברות הביטוח להוריד את המחירים בתחום ביטוח הרכב. אגב, זה לא רק בביטוח הרכב.  גל, פנה לתשע חברות הביטוח הגדולות ודרש מהן להגיש בתוך שלושה חודשים תעריפים מעודכנים לביטוחי מקיף וצד ג’, לצורך אישור רגולטורי מחדש. אם החברות לא יגישו תעריפים חדשים ולא יקבלו את אישור הרשות עד סוף אפריל – הן לא יוכלו להמשיך ולשווק ביטוחי רכב במתכונתם הנוכחית. מדובר בצעד חריג יחסית, שמשדר חוסר שביעות רצון עמוק מהתנהלות הענף.

ההוראה מגיעה לאחר בדיקה שערכה הרשות בחודשים האחרונים, שבחנה את תמחור ביטוחי הרכב מול ההוצאות בפועל. מהבדיקה עלה כי קיימים פערים משמעותיים בין הפרמיות שנגבות מהציבור לבין היקף התביעות והעלויות בפועל - בעיקר על רקע הירידה בגניבות הרכב ובהיקף הנזקים.

לפי נתוני הרשות, הפרמיות בביטוחי מקיף וצד ג’ הסתכמו ב־2024 בכ־13.9 מיליארד שקל - עלייה של 14% לעומתשנה קודמת, בעוד שמספר כלי הרכב המבוטחים עלה בכ־1% בלבד. העלייה נבעה מהתייקרויות חדות בעשרות אחוזים, לאחר שהענף רשם הפסד מצטבר של כ־1.5 מיליארד שקל ב־2022. אלא שמאז התמונה השתנתה: היקף הגניבות והתביעות ירד, וב־2024 חמש חברות הביטוח הגדולות סיימו את השנה עם רווח מצרפי של כ־716 מיליון שקל, רווח שמקורו ישירות בפרמיות הציבור. לשם השוואה, ב־2023 הרווח עמד על כ־100 מיליון שקל בלבד, ובשנים 2021–2022 הענף היה הפסדי. בשנת 2025 הרווח צפוי להיות מעל 1 מיליארד שקל. 


שאלות ותשובות על גניבות רכב בישראל


מה מספר הגניבות הצפוי ב-2025? 

כ-15,400, ירידה של כ-15% לעומת 2024.

אילו דגמים מועדים יותר לגניבה? 

ג'יפונים (47%) ורכב פרטי (32%), בעיקר מותגי טויוטה ויונדאי מהשלוש-ארבע השנים האחרונות.

מדוע חלה ירידה? 

 שיפור מערכות אבטחה בדגמים חדשים, אכיפה מוגברת ביהודה ושומרון והסטת פעילות פלילית לתחומים רווחיים יותר.

האם פרמיות הביטוח ירדו? 

לא באופן מיידי, אך על רקע התערבות רגולטורית צפויות התאמות מחיר כלפי מטה.

אילו אזורים מסוכנים ביותר? 

 גוש דן עם קרוב למחצית מהגניבות