AI, Photo by Pavel Danilyuk On Pexels.comAI, Photo by Pavel Danilyuk On Pexels.com
מהפכת ה-AI

AI ב-250 דולר: האם גוגל תצליח למכור מודל פרימיום?

גוגל חשפה שירות בינה מלאכותית "אולטרה" במחיר של 250 דולר בחודש; הוא כולל גרסאות מוקדמות של Gemini, יצירת וידאו עם Veo ומנוי ל-YouTube Premium. האם המחיר הגבוה ירחיק משתמשים – או יסמן מהפכה בשוק?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה AI גוגל OpenAI

שוק ה-AI רותח, וגוגל, ששולטת בשוק החיפוש עם הכנסות עתק מפרסום, מרגישה את הלחץ. ה-PPC הוא מעסקי הליבה של גוגל, היא הכניסה רק מקידום ממומן במנוע החיפוש שלה 237 מיליארד דולר בשנה שעברה. אבל בתקופה האחרונה יש סחף הולך וגובר אל עבר צ'טבוטים שמספקים תשובות מהירות וישירות ואלו מאיימים להפחית את התנועה למנוע החיפוש שלה. 

בכנס המפתחים השנתי Google I/O שנערך אמש חשפה גוגל שירות בינה מלאכותית חדש בשם Google AI Ultra. מדובר בשירות פרימיום שמגיע עם תג מחיר של 250 דולר לחודש. השירות, שפונה לחובבי טכנולוגיה, חוקרים וגם ל'גיקים' מבטיח גישה לעולם הרבה יותר מתקדם של מודלי שפה הוא מאפשר מחקר מעמיק (Deep Research) ומי שירכוש את החבילה גם יקבל כבונוס – מנוי ל-YouTube Premium. 

גוגל קוראת לשירות החדש הזה שירות AI אולטרה - Google AI Ultra וזה ניסיון שלה לגוון את ההכנסות ולהפוך את ה-AI למקור רווח מרכזי יותר. המחיר הגבוה משקף את ההשקעה האדירה של גוגל – מיליארדים שמוזרמים לתשתיות מחשוב ולחטיבות כמו DeepMind. השירות הזה הוא לא רק הצהרת כוונות, אלא גם דרך להציג יכולות מתקדמות שיבדלו את גוגל מהמתחרות כמו OpenAI.

השירות החדש, שגוגל מכנה "כרטיס VIP לעולם הבינה המלאכותית", מציע חבילת פיצ'רים רחבה. ג'וש וודוורד, ראש חטיבת ה- Google Labs, הציג בכנס את התכונות המרכזיות שיכללו בחבילת הפרימיום: משתמשים יוכלו להתנסות בגרסאות הכי עדכניות של Gemini מודל ה-AI המוביל של גוגל והם יקבלו את הגירסאות של המוד לפני כולם. המודל החדש יספק פיצ'ר של "חשיבה לעומק" שמנתח שאילתות מורכבות ויכול להפיק דוחות מפורטים כולל מקורות, עוד לא ברור איך הפיצ'ר הזה יעלה על זה שמציע ChatGPT למשתמשי הפרימיום. 

לצד זה, השירות כולל גישה ל-Veo 3, מודל יצירת הסרטונים של גוגל שמאפשר ליצור סרטונים עם אפקטים קוליים וגם דיאלוגים, אם כי Veo זמין כרגע רק באיזור ארה"ב. בקרוב יצטרף לחבילה גם Project Mariner סוכן AI חכם 'פרויקטור' שמסוגל לנהל משימות מורכבות כמו רכישות באונליין או מחקר והשוואות. ובנוסף המנויים יקבלו יוטיוב פרימיום, השירות של יוטיוב בתשלום שמאפשר צפייה בפלטפורמה ללא פרסומות, ניגון ברקע וגם להוריד סרטונים. כחלק מההשקה גוגל מציעה הנחה של 50% עבור שלושת החודשים הראשונים.

אבל האם המחיר הזה באמת מוצדק? כשמשווים למנויים כמו Gemini Advanced או ChatGPT Plus שמחירם נע סביב 20 דולר לחודש, Google AI Ultra נראה כמו קפיצה יקרה במיוחד. עם זאת, מאחורי הקלעים, גם OpenAI מודה שהעלויות עצומות ושאפילו משתמשים משלמים צורכים נפח טוקנים שלא מכוסה בעלות. לדוגמה, שאילתות מורכבות במודל GPT-4o עשויות להגיע לעלות של עשרות דולרים ואפילו מאות לשימוש בודד – תלוי באורך ובכמות הפלט. 

מצד אחד, הכלים המתקדמים שנקבל בחבילה כמו יצירת וידאו או ניתוחי עומק יכולים באמת לחסוך זמן ולא מעט כסף עבור חוקרים, מפתחים וחברות תוכן. עם זאת, המחיר הגבוה הוא בכלל לא אטרקטיבי ועשוי להרחיק משתמשים פרטיים. גם התוספת של YouTube Premium לא בהכרח מצדיקה את הפער במחיר.

קיראו עוד ב"BizTech"

אפשר להניח שהשירות יעניין ארגונים שמחפשים כלים מתקדמים ויכולים לאכול את התג מחיר הזה. עדיין, המחיר הגבוה והזמינות המוגבלת יכולים לגרום לקשיים באימוץ של השירות ובינתיים, פתרונות מקומיים או חלופות זולות יותר עשויים להמשיך לשלוט בשוק. לפחות בשלב זה, גוגל לא מציעה אלטרנטיבה נגישה יותר, וההחלטה ללכת דווקא על מוצר פרימיום מרמזת שהיא מכוונת לקהל נישתי ולא להמונים.

האם Google AI Ultra יצליח? זה תלוי לא רק באיכות הכלים, אלא גם ביכולת של גוגל לשכנע שהערך שווה את המחיר – ובעיקר ביכולתה להרחיב את הזמינות לשווקים נוספים לפני שהמתחרות ינצלו את הפער.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה