משקפי גוגל; קרדיט: יוטיוב
משקפי גוגל; קרדיט: יוטיוב

התשובה של גוגל למטא: שת"פים חדשים במשקפיים החכמים

אחרי הכישלון של Google Glass ב-2013, החברה חוזרת לתחום עם שיתופי פעולה אסטרטגיים במטרה להתחרות במי שמובילה כרגע - מטא

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה גוגל

בכנס המפתחים השנתי Google I/O שנערך במאונטן וויו, קליפורניה, הכריזה גוגל Alphabet 1.07%   על סדרת שיתופי פעולה חדשים שממקמים אותה בעמדה ברורה מול מטא Meta Platforms -1.48%   ואפל Apple -0.26%   במרוץ למשקפיים חכמים. גוגל תעבוד עם מותגי האופנה Warby Parker ו-Gentle Monster לפיתוח משקפיים חכמים המשלבים את יכולות הבינה המלאכותית של החברה. בנוסף, היא הודיעה על הרחבת שיתוף הפעולה הקיים עם סמסונג גם לתחום הזה.


המהלך הזה שם את גוגל בתחרות ישירה מול מטא, שכבר מציעה את משקפי Ray-Ban Meta המצוידים באינטליגנציה מלאכותית. לפי דיווח של מארק גורמן מבלומברג, גם אפל מפתחת משקפיים חכמים, אך אלו צפויים להגיע לשוק רק ב-2027.


משקפיים חכמים עם מצלמה, רמקולים, תצוגה, ובינה מלאכותית של ג'מיני

לפי גוגל, המשקפיים החדשים יעבדו בשילוב עם הסמארטפון של המשתמש, בדומה לפתרונות הקיימים של מטא. הם יצוידו במצלמה, מיקרופונים ורמקולים שיאפשרו שליטה באפליקציות, צילום תמונות, קבלת הודעות, ניווט קולי ואף תרגום סימולטני, והכל מבלי לשלוף את הטלפון מהכיס. הדגם המתקדם יכלול גם תצוגה מובנית בעדשה שתציג מידע חי בזמן אמת.


המשקפיים ירוצו על מערכת ההפעלה החדשה Android XR של גוגל, ויוטמעו בהם מודלי הבינה המלאכותית של החברה ממשפחת Gemini. בגוגל מציינים כי בהמשך השנה יתחילו יצרנים שותפים לייצר את המשקפיים בפועל, ובמקביל תפתח החברה תהליך ניסוי עם בודקים שיספקו משוב לגבי יעילות ופגיעה אפשרית בפרטיות.


גוגל חוזרת לזירת המשקפיים החכמים עם הלקחים שהפיקה

זוהי לא הפעם הראשונה שבה גוגל נכנסת לתחום המשקפיים החכמים. עוד ב-2013 השיקה החברה את Google Glass במסגרת תוכנית ניסיונית, וכעבור שנה הם הושקו לקהל הרחב. אולם העיצוב החריג, יחד עם תג מחיר של 1,500 דולר, הרתיעו את הצרכנים. גם חששות מהשלכות פרטיות, כמו האפשרות שמישהו יצלם אותך בלי ידיעתך, הובילו לביקורת ציבורית רחבה.


למרות הכישלון המסחרי של Google Glass, נראה שהטכנולוגיות שגוגל פיתחה אז חוזרות כיום למרכז הבמה. היום הציבור מקבל בהבנה רבה יותר מצלמות ואוזניות שנטמעות באביזרי לבוש. מעבר לכך, המשקפיים של מטא, שמעוצבים בדיוק כמו דגמי Ray-Ban רגילים, מראים כמה חשוב המראה החיצוני למכירות, בניגוד לעיצוב העתידני והמוזר של Google Glass.


המשקפיים החדשים הם חלק ממאמץ רחב יותר של גוגל בתחום המציאות הרבודה והווירטואלית. החברה שיתפה פעולה גם עם סמסונג ו-Qualcomm בפיתוח Project Moohan, פלטפורמה חדשה של סמסונג למשקפי מציאות משולבת, הצפויה לצאת לשוק בהמשך השנה. כל שחקניות הטכנולוגיה הגדולות מנסות לזהות מה יהיה המכשיר הבא שיחליף את הסמארטפון. בשלב זה אין ודאות שמשקפיים חכמים יהיו היורשים, במיוחד כל עוד הם תלויים בטלפון לשם קישוריות וכוח עיבוד. אבל ככל שהטכנולוגיה תתפתח, המכשירים יעמדו בזכות עצמם.

קיראו עוד ב"BizTech"


בשלב הזה, מטא נהנית מיתרון של ראשוניות עם המוצרים של Ray-Ban Meta. אולם לגוגל יש ידע מצטבר מהניסיון המוקדם עם Google Glass, והפעם היא מצרפת לשולחן גם שותפויות עיצוביות חזקות וטכנולוגיה מתקדמת יותר. אפל, מצדה, אמנם תגיע מאוחר, אך כפי שעשתה עם האייפון והשעון החכם, היא צפויה להיכנס בכל הכוח ולנסות להכתיב את הטון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דפדפן AI של פרפלקסיטי, COMET. קרדיט: רשתות חברתיותדפדפן AI של פרפלקסיטי, COMET. קרדיט: רשתות חברתיות

דפדפני ה-AI מצעידים אותנו לעבר אינטרנט שלא מיועד לבני אדם

הדפדפנים החדשים מבוססי בינה מלאכותית מבטיחים לבצע פעולות במקום המשתמש ולסכם עבורו את הרשת,  אבל בפועל הם עדיין איטיים, שוגים במשימות פשוטות ומאלצים את בוני האתרים לחשוב מחדש למי הם באמת מפתחים: לבני אדם או לרובוטים

רן קידר |
נושאים בכתבה AI אינטרנט

המירוץ על "הדפדפן הבא" כבר בעיצומו. חברות כמו OpenAI, פרפלקסיטי ואחרות מבטיחות לנו עולם חדש שייפתח בפנינו, כשבמקום גלישה וחיפוש, נוכל לקרוא מידע מסוכם ועדכני, אפילו מבלי ללחוץ על כפתור. דפדפני ה-AI מדברים על שיחה טבעית עם עוזר חכם, כך שבמקום לפתוח לשונית, להקליד בגוגל ולעבור על דפים, נוכל לכתוב הוראה חופשית וקלילה והדפדפן כבר יבצע עבורנו את כל העבודה. זה נשמע מעולה, אבל כל מי שהתנסה באחד משלל האפשרויות הקיימות יודע שהמוצרים עדיין בוסריים והם עדיין מתקשים במשימות בסיסיות. 

עם זאת, למרות שכרגע הם אינם תורמים לנו, המשתמשים האנושיים, ההשפעה שלהם מתחילה להתבטא ברחבי הרשת, ואתרים חדשים צריכים לקבל החלטות אסטרטגיות, ובראשם, האם האתר מיועד לגלישה או אנושית או שעדיף שיהיה מותאם לסוכני AI אוטונומיים.

דפדפני AI כמו אטלס של OpenAI או קומט (Comet) של פרפלקסיטי בנויים אחרת מדפדפנים קלאסיים כמו כרום, ספארי או פיירפוקס. במקום תיבת חיפוש שמובילה לרשימת תוצאות, נקודת הפתיחה היא צ'אט עם עוזר חכם: המשתמש כותב "סכם את כל הטאבים הפתוחים", "מצא לי את התנאים בחשבון האשראי הזה" או "הכן רשימת משימות מכל המיילים שלא קראתי", והדפדפן מנסה לבצע.

מאחורי הקלעים פועלים "סוכנים" (agents) שמבצעים פעולות ברשת בדומה למשתמש אנושי: גוללים, לוחצים על כפתורים, ממלאים טפסים ומעתיקים טקסטים בין לשוניות. הרעיון הוא לחסוך את הזפזופ הידני ולהפוך את הדפדפן לכלי עבודה שמבצע תהליכים מורכבים מקצה לקצה, למשל, להכין דו"ח חודשי, להשוות מחירי תוכנות SaaS או לבצע משימות בירוקרטיות, כמו מילוי טפסים ועוד. 

במקביל, גם השחקנים הוותיקים כמו גוגל, מיקרוסופט ומוזילה מוסיפים שכבות AI לתוך הדפדפנים הקיימים, מסיכומי עמודים ועד עוזרים בצד המסך, אבל משמרים את מודל הגלישה המסורתי שבו החיפוש הוא עדיין נקודת הכניסה המרכזית. לפי מחקרים פנימיים בתעשייה, רוב המשתמשים עדיין מרגישים בנוח יותר שה-AI משמש כתוספת לחיפוש, ולא כתחליף מלא.